Halverwege vorig jaar boekte Sony groot success met de release van EyeToy: Play, een camera voor de Playstation 2 gebundeld met een aantal leuke minigames. Deze minigames dienden gespeeld te worden door plaats te nemen voor de camera en bepaalde bewegingen uit te voeren. Een geheel nieuwe en vooral voor het grote publiek erg toegankelijke manier van gamen. Het succes van EyeToy: Play werd gevolgd door het minder succesvolle EyeToy: Groove, dat puur om het bewegen op muziek draaide. Eind dit jaar komt EyeToy: Play 2 op de markt met opnieuw een aantal minigames. Wij trokken de sportkleding aan, sprongen ons in het zweet, en bekeken wat deze opvolger ons te bieden heeft.

Voor EyeToy: Play 2 heeft men namelijk een aantal nieuwe technieken ontwikkeld, die de mogelijkheden van de spelletjes wat vergroten. Zo wordt er nu niet alleen rekening gehouden met dat er wat beweegt, maar ook met in welke richting er bewogen wordt. Verder wordt er meer gebruik gemaakt van 3D effecten en zit het beeld van de speler, soms in de 3D locatie verwerkt, weliswaar in een vierkant hokje, maar het resultaat mag er wezen. De rest van het spel is in een strak, cel-shaded jasje gegoten, wat een stuk mooier is dan de primitieve vormen uit het origineel.

Onderdeel 'Geheim Agent': ontwijk zoeklichten en steel geld of schakel alarmen uit.

EyeToy: Play 2 biedt wederom een ruim aantal nieuwe minigames, die stuk voor stuk een stuk uitgebreider zijn dan de gemiddelde minigame in het origineel. Sommige minigames zijn helaas vooral 'meer van hetzelfde', vaak vergelijkbaar met spellen die we al uit het origineel kennen. Zo moet je in het onderdeel 'Drumstel' je hand in de juiste richting van de iconen bewegen, om de juiste drum te raken op het juiste moment, het principe waar heel EyeToy: Groove al op gebaseerd is. Ook Kung Fu 2 biedt niet veel nieuws, maar omdat Kung Fu een van de populairste spelletjes was in de origineel EyeToy: Play, biedt het toch een waardevolle aanvulling voor mensen die het eerste deel niet hebben.

Wel een erg leuke minigame is 'Meesterkok', waarin je eigenhandig een fastfoodketen draaiende moet houden. De bedoeling is zo snel mogelijk een aantal bestellingen van klanten af te wikkelen. De producten staan aan de rand van het scherm en door je hand er naar toe te bewegen, kun je ze oppakken en naar het dienblad slepen. De voorraad van sommige producten is echter niet ongelimiteerd en wanneer je door de voorraad heen bent, zul je een andere minigame moeten doen om de voorraad weer aan te vullen. Is de patat op, dan zal je zout over de patat moeten strooien, is de ketchup op, dan moet je tomaten pletten, is de komkommer op, dan zal je deze in plakjes moeten snijden. Hierdoor is er aardig wat variatie binnen één minigame, waardoor de verveling minder snel toeslaat.

Ook in het onderdeel 'Doe-Het-Zelver' kom je meerdere minigames tegen. Zo dien je opeenvolgend spijkers in hout te slaan, planken te zagen en een muur kapot te slaan. Ongeveer tien verschillende spelletjes met stuk voor stuk een Doe-Het-Zelf thema zorgen voor het unieke Eigen-Huis-en-Tuingevoel in je woonkamer.