Sinds de introductie van de EyeToy, alweer anderhalf jaar geleden, is de USB-camera voor de Playstation 2 behoorlijk ingeburgerd geraakt. Verscheidene PS2 games zijn verschenen die de EyeToy vereisen of ondersteunen. Toch is de toepassing ervan vaak minimaal. Meestal wordt de camera namelijk gebruikt voor minigames of andere eenvoudige zaken, zoals het maken van een foto van de speler voor in een spel. Met EyeToy AntiGrav komt hier echter verandering in, want dit is het eerste volwaardige spel dat met de EyeToy te spelen is.

In tegenstelling tot de meeste EyeToy games zie je in EyeToy AntiGrav je eigen afbeelding niet groot op het scherm geprojecteerd. In plaats daarvan zal een 3D karakter de bewegingen nabootsen die jij maakt. Hierdoor krijg je echt het gevoel het karakter op het scherm te besturen met je bewegingen. Om toch nog enige feedback te krijgen van hetgeen de EyeToy van je opneemt, is er een handig icoontje onderin het scherm die aangeeft waar je hoofd en handen zich bevinden.

EyeToy AntiGrav is nog het best te vergelijken met een snowboardspel, al is de besneeuwde helling vervangen door een futuristische omgeving en je snowboard door een hoverboard, zoals we dat kennen uit de film Back to the Future. Je stuurt je hoverboard door naar links en rechts te leunen. Om te remmen dien je beide armen te spreiden. Verder kun je sprongen uitvoeren door, hoe logisch, te springen, en kun je bukken door te bukken. En daarin zit zondermeer de kracht van Antigrav: de bewegingen die jij zelf uitvoert, komen bijna overeen met dat wat er op het scherm gebeurt.

AntiGrav kent een tweetal spelmodi: snelheid en punten. Vooral de spelmode waarin het om punten draait, is erg interessant. In de levels, die net als in een snowboardgame als een soort van afdaling geconstrueerd zijn, vind je allerlei objecten die punten opleveren wanneer je ze oppakt. Daarnaast kun je, wanneer je door de lucht vliegt, allerlei stunts uitvoeren door met je armen te zwaaien, te bukken of te springen. De soort tricks die je dan uitvoert komen overeen met het effect dat een dergelijke beweging zou veroorzaken tijdens een vlucht door het luchtruim op een hoverboard. Wederom is de terugkoppeling van je eigen bewegingen naar wat er in het spel gebeurt, uitstekend.

Een grote rol in de gameplay spelen de lichtgevende buizen waar je overheen kunt grinden. Je zit dan min of meer vastgekleefd aan de buis en kunt er pas weer vanaf, wanneer je aan het einde van de buis bent. Door te leunen kun je verschillende objecten links en rechts van de buis aanraken, wat je weer punten oplevert. Weet je een volledige reeks van een bepaalde kleur te pakken, dan levert dat extra punten op. De moeilijkheid zit hem in het feit dat de hoogtes van de objecten verschillen, waardoor je continu moet bukken en de hoek van je armen moet veranderen. Ook zijn er obstakels op de baan waar je overheen moet springen of onderdoor moet bukken.

Naast grinden en hoveren, kun je ook nog vliegen in AntiGrav. Wanneer je namelijk een enorm grote sprong maakt, kun je je vrij door het luchtruim begeven en dalen en stijgen zo veel je maar wil. Speciale ringen in het luchtruim zorgen ervoor dat je langer in de lucht kunt blijven en leveren tevens een lekkere lading punten op.

EyeToy AntiGrav heeft helaas wel te kampen met het euvel waar alle EyeToy games mee van doen hebben, namelijk de soms wat slechte respons van de software op je bewegingen. Vooral wanneer de kamer enigszins verduisterd is of je wat te snel beweegt, wil het spel nog wel eens niet doen wat je in gedachte had. Het is mogelijk dat dit euvel in de uiteindelijke versie verholpen is, maar aangezien het spel al een tijdje uit is in de Verenigde Staten, zal hier waarschijnlijk niet al te veel aan veranderen. Eind maart zal AntiGrav in Nederland verschijnen. Verwacht tegen die tijd een volledige review van het spel.