De Leipzig Games Convention kenmerkt zich zoals iedere grote beurs door een overdaad aan geluid. Luide techno beats en brullende gitaren werden tot vervelens toe gebruikt om bezoekers naar de stands van ontwikkelaars te lokken. Dat ik zo blij als een uitgelaten hand was toen bleek dat er een uitnodiging voor de persvoorstelling van Eternal Sonata op me lag te wachten is dan ook niet verwonderlijk. Dit was namelijk een uitgesproken kans om even te ontsnappen aan de drukte van de conventie en te gaan genieten van wat rustgevende klassieke muziek, het thema waar deze toekomstige Japanse RPG voor de Xbox 360 rond draait.

Dat klassieke muziek niet zo overdreven populair is bij het merendeel van de Gamer.nl-bezoekers is geen geheim, maar het is opvallend hoe vaak mensen vergeten dat dit het muziekgenre is dat bij uitstek gebruikt wordt om de soundtrack van games te verzorgen. Wat dacht je bijvoorbeeld dat tijdens het spelen van Halo 2, World of Warcraft en Oblivion door de luidsprekers galmt? Volgens ontwikkelaar Namco Bandai kan de klassieke muziek niet genoeg in de belangstelling komen, waardoor het hele verhaal van Eternal Sonata dan ook draait rond een van de belangrijkste muzieklegenden ooit: Frédéric François Chopin.   Mocht die naam geen belletje doen rinkelen is het altijd handig om eens te googlen naar Chopin. Onmiddellijk zal een hoop informatie over deze man tevoorschijn komen. Geen zin daarin? Wel, dat is niet eens zo erg, want in Eternal Sonata zullen spelers niet enkel de kans krijgen om Chopin zijn laatste levensuren mee te maken, ook heel wat achtergrondinformatie over de muziekvirtuoos zal de revue passeren. Denk echter niet dat je tijdens het hele spelverloop naast het sterfbed van een stervende muzikant moet gaan zitten, je maakt kennis met de aftakelende Chopin door in zijn hoofd te kruipen: heel het spel speelt zich namelijk in de, soms nogal gestoorde, geest van de bekende componist af. Dat de man een obsessie had voor muziek is vanaf de eerste minuut in Eternal Sonata duidelijk: alles wat je ziet heeft op de een of andere manier wel te maken met instrumenten, muzieknoten en partituren. Elk object dat in je hoofd schiet als je aan klassieke muziek denkt is wel ergens verwerkt in de omgeving. Niet alleen is dat een originele insteek, het ziet er ook allemaal ontzettend mooi uit! Verwacht echter geen fotorealistische beelden, het verhaal speelt zich tenslotte nog steeds in het brein van Chopin af, een man die duidelijk hield van kleurtjes. Want kleurrijk is Eternal Sonata zeker. De ene keer stap je door de deur van een vioolvormig huis waarin alles die kenmerkende, warme houttint van een klassiek instrument heeft, de andere keer baan je een weg door een kerker die wel gemaakt lijkt te zijn van smeltende klonten ijs. Hetgeen we tijdens de presentatie te zien kregen deed ons in elk geval zin krijgen om zo snel mogelijk dieper in de hersenpan van Chopin te duiken, al was het maar om de wereld gewoon wat verder te gaan ontdekken.   Naast de omgevingen die in Eternal Sonata zoal te vinden zullen zijn, liet men ons ook het vechtsysteem zien. Ook daar keert het muziekthema weer terug in allerlei dingen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om echo powers te gebruiken. Deze muzikale krachten bouw je gaandeweg je meer vijanden in de pan hakt op, om ze naar eigen believen op het gepaste moment los te laten wanneer jij dat nodig acht. Een echo power is niet alleen een immens krachtige aanval, het ontketent ook een indrukwekkende animatie én de soundtrack van het spel zal zich aanpassen naargelang de kracht van de speciale aanval. Zo zal er bij een lang opgebouwde echo power opeens duidelijk een zware echo in het spel te horen zijn, waardoor je niet alleen visueel maar ook auditief zult merken dat je wat speciaals aan het doen bent. Verder is de actie in Eternal Sonata semi turn-based, een term die waarschijnlijk wat verklaring nodig heeft. Het is wel zo dat elke deelnemer aan het gevecht om de beurt acties mag ondernemen, maar dat ze deze keer geen traditionele statische pose moeten aannemen, je weet wel: allemaal op een rijtje tegenover elkaar. Je hebt namelijk een bepaald aantal seconden om je ding te doen, al zul je in principe nooit in tijdsgebrek komen. De seconden tellen enkel af als je gaat bewegen binnen het afgebakende speelveld waarin het gevecht plaatsvindt. Wil je de vijand dus van dichtbij gaan aanvallen moet je rekening houden met hoeveel seconden je nog hebt om rond te lopen. Een insteek die gevechten vooral meer diepgang zullen geven doordat je zult moeten nadenken hoe en wanneer je de seconden gaat spenderen.   Naast een verhaallijn die op dit moment al erg interessant lijkt te worden en een gevechtsysteem dat de nodige tactiek vereist, zullen er in Eternal Sonata ook de verplichte sidequests en extra's te vinden zijn. Zo zit er bijvoorbeeld een fototoestel in het spel waarmee je kiekjes kunt nemen van vijanden tijdens een gevecht. Die foto's neem je niet alleen om tegen de muur te hangen, ze kunnen er ook voor zorgen dat je extra geld krijgt naargelang de kwaliteit van je foto. Staat je tegenstander er bijvoorbeeld op met zijn ogen dicht, dan zal de gevoelige plaat beduidend minder waarde hebben dan wanneer je model een indrukwekkende houding aanneemt. Ook het verzamelen van partituren is een belangrijk aspect. Overal in de wereld van Eternal Sonata zijn muziekstukken terug te vinden die je kunt gebruiken om muziek te spelen. Geen Guitar Hero toestanden, maar alle inwoners van de geest van Chopin willen graag dat jij je eigen partituren met die van hun gaat samenvoegen om een muziekstuk te maken. De lokale bakker heeft bijvoorbeeld een stukje van een score waarin de viool beschreven wordt en zou graag een tromboon hebben om daarmee samen te gaan. Heb jij nou net dat stuk partituur in je bezit, dan is het mogelijk om samen met de bakker naar de bijhorende muziek te luisteren waardoor er bovendien uiteindelijk heel wat extra's zullen vrijkomen.

Het is duidelijk dat Eternal Sonata indruk heeft weten te maken. Alles ziet er kleurrijk uit, het muziekthema is écht aanwezig en de vele extra's doen ons nu al watertanden naar oktober, de maand waarin het spel bij ons beschikbaar zal zijn. Er zijn nog heel wat aspecten waar we nog graag wat dieper op hadden willen ingaan, zoals de mogelijkheid om straks een vriend mee te laten spelen tijdens gevechten of de manier waarop vijanden transformeren naargelang ze zich in licht of donker bevinden, maar dat bewaren we voor de review.