Het jaar is 2016. Een nucleaire aanval kost twintig miljoen burgers het leven en als gevolg daarvan richten Amerika (Joint Strike Force), Europa (Enforcer Corp) en Rusland (Spetsnaz Guard Brigade) ieder hun eigen clubje op. Met dit simpele gegeven in het achterhoofd begonnen we aan een speelbeurt met de game. Simpele conclusie voor nu: EndWar wordt fan-tas-tisch.

De gameplay zelf zal een beetje lijken op die van World in Conflict. Er wordt niet gewerkt met grondstoffen en het bouwen van een basis, maar met een vast aantal eenheden. Tijdens de gevechten zal het mogelijk zijn om extra eenheden via luchtvervoer aan te vragen. Op voorhand maak je een keuze uit verschillende vechtgroepen, ieder met zijn voor- of nadelen. Upgrades zijn aanwezig en bestaan uit onder andere extra bepantsering voor je tanks en een EMP (Electro Magnetic Pulse).

Grafisch staat EndWar absoluut zijn mannetje. De eenheden zijn schitterend vormgegeven en de actie wordt, los van de soms ietwat lullige explosies, prachtig op je beeldscherm getoverd. Waar EndWar echter pas echt schittert, is de manier van besturen. Het geven van opdrachten met je stem werkt namelijk zeer goed, hoewel het wel soms voorkomt dat bepaalde bestaande commando's niet door EndWar herkend werden. Mocht je daar last van hebben dan kun je er ook voor kiezen met je controller te werk te gaan, maar je merkt al gauw dat de spraakbesturing veel sneller en efficiënter is. Bovendien voelt het gewoon tof!

De demo die achter gesloten deuren gespeeld werd bevatte een kleinschalige strijd pal voor het Witte Huis. Rusland is de VS binnen gevallen en dat kunnen de rednecks natuurlijk niet ongegeneerd aan zich voorbij laten gaan. Aangezien je in EndWar maar de beschikking hebt over een paar eenheden, is de actie erg intens en tactisch. Dit tactische element komt vooral voort uit het steen-papier-schaar-principe. Zo zullen je helikopters het altijd afleggen tegen luchtafweerwapens, maar zullen luchtafweerwapens het weer afleggen tegen tanks. Vervolgens verliezen tanks het weer van helikopters en is het cirkeltje rond. Het is daarom belangrijk goed na te denken voordat je je troepen de strijd instuurt. Eén verkeerde beslissing en je kleine hoeveelheid aan troepen wordt nóg kleiner dan hij al was. EndWar is dan ook geen makkelijke game.

Na het spelen van de demo kijken we nog meer uit naar EndWar. Het niveau van details is bijvoorbeeld fantastisch. We zagen een Rainbow Six-achtig elite team dat een gebouw bestormde. Ze gooiden eerst de ruiten in met granaten, om vervolgens de deur in te trappen en één voor één naar binnen te gaan. Dit alles was aan te sturen met één doodsimpel command: "Unit One, Secure Alpha". Dit alleen al geeft aan hoe briljant de game in elkaar zit. Kom maar op met die spraakbare code.