Vele kennen de eerste EndWar waarschijnlijk nog, de Tom Clancy-game waarbij de speler via voice commands zijn troepen het slagveld opstuurt. Wel, dat element kan vrijwel zeker op de buik geschreven worden. Evenals het battlefield-perspectief. Zo is de nieuwe EndWar Online niet zozeer een vervolg op het eerste deel, maar eerder een spin-off in de serie. Een gratis spin-off, dat wel weer.

Het verhaal speelt zich overigens wel af na het eerste deel en de originele facties uit het spel zijn dan ook weer gewoon aanwezig. Europa, Rusland en de Verenigde Staten verliezen langzaam hun macht nadat ze hard zijn getroffen door de oorlog en krijgen te maken met interne strubbelingen. Separatistische groeperingen willen de macht grijpen, met mogelijk desastreuze gevolgen voor de wereld. De speler krijgt de taak om als legerleider deze separatistische eenheden te stoppen en van elk land weer een eenheid te maken. Dit begint allemaal bij de basis. Spelers moeten in de puinhoop van een zware oorlog een nieuw hoofdkwartier bouwen, middelen veiligstellen, en met een legertje vol ‘heroes’ de macht weer terugnemen.

EndWar Online

Helden, upgrades en steen-papier-schaar

In plaats van eenheden het gevecht in te commanderen, maakt EndWar Online gebruik van een versimpelde versie van de traditionele besturing die we kennen uit PC rts-games. Zo kun je alleen de linkermuisknop gebruiken en heeft de rechtermuisknop geen functie in de game, maar opent het een flash-menuutje. Niet echt handig wanneer de vijand aan de poorten staat te rammelen met vliegtuigen, tanks, en artillerie. Het is een fikse stap terug van het intuïtieve en natuurlijke gevoel van de troepen met de stem te leiden.

Wat wel een terugkeer maakt is het steen-papier-schaar-principe, evenals een hele rits aan upgrades. Nieuw is dat er nu een soort rpg-systeem aanwezig is waarmee je ‘helden’ een fikse boost geeft, zodat zij beslissend kunnen zijn in de strijd. Helden zijn aanwezig binnen elke eenheid, en aan de speler is het om te kiezen op welke type eenheid de focus komt te liggen. Het geeft het vrij eenvoudige steen-papier-schaar-principe net een extra laagje diepgang, dat het zeker kan gebruiken.

EndWar Online

Gokken met eenheden

In onze eerste paar potjes merkten we dat de gevechten heel erg op snelheid leunen. Gezien we alleen standaardhelden konden gebruiken, kwamen de potjes al snel neer op gokken welke eenheden de tegenstander vanuit de ‘fog of war’ naar ons toestuurde, om daar de bijbehorende anti-eenheid in de counter terug te sturen. Ondanks dit vrij simpele principe, zaten de potjes wel vol actie, en was het indrukwekkend om alle actie te zien voltrekken in het browserscherm. Overigens is het nog niet duidelijk of de flash-game in elke browser gaat werken, wel is bekend dat EndWar Online zowel op PC als Mac gespeeld kan worden.

Buiten de gevechten om belooft de ontwikkelaar verder een diepe laag macromanagement, waarbij de speler zijn helden en leger kan aanpassen naar wens. Deze gepersonaliseerde legers kunnen naast de player-versus-player-modus ook losgaan in missies tegen de computer. EndWar Online heeft een singleplayercampagne met een verhaal dat bestaat uit tien hoofdstukken, die elk vijf missies bevatten.

Hiermee is EndWar Online een ietwat vreemd object. Het spel is geen hypermoderne rts, biedt daarnaast geen unieke vorm van besturing zoals het origineel, maar is het met een prijskaartje van nul euro en een volledige singleplayermodus en multiplayermodus wel een echt kind van zijn tijd. Natuurlijk heeft het spel wel de nodige microtransacties die upgrades net wat sneller beschikbaar maken, maar Ubisoft benadrukt dat alle content voor iedereen, ongeacht de grootte van de portemonnee, beschikbaar is.

EndWar is hiermee laagdrempeliger dan ooit en hoewel we nog veel te weinig tijd ermee konden besteden, is het wel duidelijk dat de game zeker zijn charme heeft. Als daarnaast het macromanagement en de upgrades ook goed in het spel verwerkt worden, dan kan dit nog wel eens een gevaarlijk leuk en verslavend (gratis!) spel worden.

EndWar Online