Voice Commanding is zeker niet nieuw voor het RTS-genre. Will of Steel, een behoorlijk matige RTS uit 2006, bood de speler al de mogelijkheid om via stemopdrachten zijn eenheden te selecteren. Jammer genoeg moest je daarna nog steeds in de weer met je toetsenbord om je eenheden daadwerkelijk wat te laten doen. In Endwar waagt Ubisoft een poging om een game volledig met je stem te controleren. En na een paar uurtjes spelen, lijkt het ze nog te gaan lukken ook.

Eenheden selecteren, aanvallen uitvoeren, extra troepen aanvragen of een massavernietigingswapens inzetten, het kan allemaal. Het enige wat je hoeft te doen is het hardop uit te spreken. Ubisoft heeft een simpel maar doeltreffend systeem uitgedokterd dat niet alleen goed werkt, maar ook makkelijk onder de knie te krijgen is. Om bijvoorbeeld een eenheid tanks (unit 1) een controlepunt (point Alpha) te laten innemen zeg je: “Unit 1, go to Alpha”. Wil je liever een andere unit sturen dan verander je 1 in het getal van de juiste eenheid en voilà: de eenheid zet zichzelf in beweging en rolt of vliegt vrolijk naar zijn bestemming. Kies je voor de aanval dan verandert het 'go to'-gedeelte in 'attack'. Vervolgens kun je de eenheid direct een vijand laat aanvallen door het nummer van de vijand te geven (hostile 1, 2 enz.). Extra eenheden aanvragen of vernietigde eenheden vervangen werkt zelfs nog eenvoudiger. Door het woordje 'deploy' uit te spreken krijg je de optie om te kiezen uit de beschikbare eenheden. Noem daarna één van de units die je graag wilt hebben en binnen enkele seconden wordt de eenheid afgeleverd.

Om de opdrachten te geven, hoef je enkel je rechter trigger in te drukken. Vervolgens ratel je de benodigde orders op en klaar is kees. Natuurlijk rees bij ons de vraag of het allemaal wel werkt. Iedereen heeft een eigen stemgeluid en omdat onze moerstaal Nederlands is, is Engels niet voor iedereen even eenvoudig uit te spreken. Om de proef om de som te nemen, hebben we meerdere redactieleden een spelletje Endwar laten spelen en wat bleek: de computer verstond bijna alles. Bijna, omdat het spel moeite had om het woordje 'attack' van ondergetekende te herkennen. Dat lag niet zozeer aan het spel, maar meer aan de manier waarop de klemtoon werd gelegd. Anders gezegd, iedereen kan zich verstaanbaar maken, al zal je heel af en toe even moeten puzzelen met de uitspraak van bepaalde woorden. Voor de rest begreep het spel moeiteloos alle opdrachten en daar mag Ubisoft best een beetje trots op zijn.

Uiteraard hebben we ook verder gekeken dan de stembesturing. Endwar blijft in feite een RTS en moet wel genoeg strategische diepgang bieden om toppers zoals Red Alert 3 het hoofd te bieden. Helaas slaan de makers de plank hier een beetje mis. De opzet van Endwar doet denken aan World in Conflict doordat er gebruik wordt gemaakt van kleine groepen eenheden en controlepunten die je moet innemen. Maar waar je in World in Conflict behoorlijk wat vrijheid kreeg in de manier waarop de vijand bestreed, blijf je in Endwar voornamelijk rond de verschillende controlepunten hangen. Het is immers niet mogelijk om bijvoorbeeld je eenheden de opdracht te geven om ergens achter die houten schuur in de linker bovenkant van de kaart te gaan staan. Je kunt eventueel met je controller aanduiden waar ze naar toe moeten, maar omdat je de camera niet te buiten een bepaalde radius rondom je eenheid kunt verplaatsen, blijft je vrijheid behoorlijk beperkt. Flankeerbewegingen zoals in World in Conflict kan je dus vergeten.

Overigens kun je jouw eenheden wel laten schuilen in gebouwen, in begroeiing of achter barricades. Dit levert je extra defensieve punten op, die je soms goed kan gebruiken. Veel missies van Endwar draaien uiteindelijk om het zo lang mogelijk stand houden tegen een overmacht van vijanden. Vaak krijg je tien minuten de tijd om het uit te zingen tot de versterkingen komen en zul je het moeten doen met beperkt materiaal. Zoals gezegd, kun je extra eenheden laten invliegen, maar dat kost tijd en ervaringspunten, twee dingen die je niet altijd hebt. Ervaringspunten verdien je trouwens door het innemen van de controlepunten of door het goed uitvoeren van opdrachten.

We moeten er nog wel wat uurtjes instoppen, maar Endwar lijkt een aardige RTS te worden. Voor de doorgewinterde PC-strateeg biedt het spel wellicht te weinig diepgang. Ook moeten we nog wat meer tijd in de het voice-commanding systeem stoppen, want we zijn er nog niet over uit of deze nou altijd zo goed werkt bij iedere gamer. Toch hebben we goede hoop dat met wat oefening dit euvel overwonnen kan worden. Als dat het geval is hebben we hier te maken met een RTS die je eindelijk vloeiend kunt spelen met een gamepad (en koptelefoon uiteraard).