Stel je voor : Je begint in een wildernis samen met een paar leden van je stam, tijdens het zoeken naar voedsel kom je een andere groep barbaren tegen. Met houten speren en knuppels worden er veldslagen gevoerd, maar geen van beide partijen weet de strijd te winnen. Je stam ontwikkeld zich ondertussen, de wapens worden beter, het wiel wordt uitgevonden en de knuppels worden ingeruild voor zwaarden. Tevens leert je stam paarden te temmen, waardoor je nog veel mobieler bent. Nieuw tactieken ontwikkelen zich, nieuwe units zijn nodig. De vijand ontwikkeld zich ook en de veldslagen worden steeds groter.

Grote veldslagen zijn mogelijk

De ontwikkeling zet zicht voort, het buskruit wordt uitgevonden en later zelfs de benzinemotor. Nog steeds ben je er niet in geslaagd de vijand te verslaan, veldslagen worden nu gevoerd met tanks en infanterie. De oorlog duurt voort, jaren blijven verstrijken en je beste wetenschappers blijven de vooruitgang pushen. Laserwapens doen hun intrede, Mechs nemen de plek in van tanks. En eindelijk..na een strijd van meer dan 500.000 jaar weet je in een allesomvattende veldslag de vijand de verslaan. De wereld valt eindelijk onder een heerser !

Een verzinsel ? Nee hoor, dit zou zo de beschrijving kunnen zijn van een (erg lang ) potje Empire Earth, een game in ontwikkeling bij Stainless Steel Studios. Deze ontwikkelaar heeft eerder de succesvolle Age Of Empire serie gemaakt, spellen die bij geen enkele RTS liefhebber in de collectie mogen ontbreken. Met Empire Earth willen ze het RTS genre naar een nieuwe dimensie brengen door enkele nog nooit eerder geziene features.