De indruk is beperkt omdat Blizzard ons tot nu toe alleen maar de één tegen één-multiplayer laat spelen. Over het verhaal kunnen we dus nog niks zeggen en ook de balans in uitgebreidere multiplayer-games is nog onduidelijk. Dat geeft niet, want één tegen één is een belangrijke peiler van StarCraft II en we hebben wel alvast kennis kunnen maken met de nieuwe eenheden. Daarvan hebben we korte gameplaybeelden gemaakt om ze een beetje in te leiden. We spelen tegen de computer op very easy, tevens de enige moeilijkheidsgraad die we kunnen instellen in de bèta.

Protoss

Elk ras heeft een aantal nieuwe vaardigheden en eenheden gekregen. De Protoss hebben er in totaal drie gekregen, de meeste van de drie rassen tot nu toe. Een van de belangrijkste is de Mothership Core, waarvan er één gemaakt kan worden en later tot het volledige moederschip kan worden geupgrade (die ook in Wings of Liberty zit). De Mothership Core is een verdedigingseenheid die onder andere manschappen terug naar de basis kan teleporteren. Zo kun je bijvoorbeeld de basis van een tegenstander binnenvallen en snel terugzappen om je eigen basis te verdedigen of te helen. Het is vooral handig om de slechte beginfase van de Protoss beter te balanceren met extra verdediging.

Een andere nieuwe eenheid is Oracle. Dit is een vliegende bol die tegenstanders vooral het leven zuur maakt. Zo kunnen grondstoffen van tegenstanders worden geblokkeerd met de skill Entomb en wordt er tijdelijk geen of minder geld verdiend. De laatste nieuwe eenheid is het vliegtuig Tempest, een voertuig dat van lange afstand aanvalt. De Tempest heeft geen speciale vaardigheden, maar kan wel van ver veel schade aanrichten. Samen met de Carriers zijn ze in de lucht een vrij sterke combinatie.


Zerg

De Zerg hebben feitelijk maar twee nieuwe eenheden gekregen. De belangrijkste is de Swarm Host. Dit is een lopende paddenstoel die zichzelf ingraaft en constant eenheden creëert tegen grondaanvallen van dichtbij. Zolang de Swarm Host levend is, blijven er eenheden komen die samen krachtig zijn. De Swarm Host is goed vergelijkbaar met de Siege Tank van de Terran. Het vasthouden van een bepaalde positie is voor de Zerg namelijk makkelijker geworden, zoals de tank dat voor de Terran simpeler maakt.

De andere eenheid die is toegevoegd is de vliegende Viper. Deze eenheid heeft net als de Oracle een treiterende rol. De Viper kan bijvoorbeeld eenheden van de tegenstander naar zich toetrekken of vijanden verblinden met een gifwolk. Hierdoor kan de tegenstander van minder ver schieten en is een aanval van de Zerg niet per definitie een zelfmoordtrip.


Terran

Aanvankelijk kregen de Terran ook drie nieuwe eenheden. In een van de laatste patches is er echter één geschrapt. Het gaat om de Warhound, een kleinere variant van de Thor (die wel in de video wordt getoond). Het was een kleine mech, die een sneller en wendbaarder alternatief voor de Thor moest bieden. Het probleem was dat de Warhound te sterk bleek. Op de fora werd al snel gezegd dat een Warhound-leger genoeg was om de game te winnen. Altijd.

Wel zijn de Widow Mines en Battle Hellion toegevoegd. De eerstgenoemde zijn lopende mijnen die je kunt ingraven op elke gewenste plek en die afgaan zodra een vijand in de buurt komt. Battle Hellion zijn de scoutwagens uit de gewone versie die nu tot lopende vlammenwerpers kunnen transformeren. Eerlijk gezegd zijn deze toevoegingen voor de Terran, zonder de Warhound, niet veel waard en voelt het ras juist minder gebalanceerd aan. Of Blizzard met een oplossing voor de Warhound komt is nog niet duidelijk.


Balans

Naast een aantal nieuwe eenheden en extra vaardigheden, zijn er ook veel kleinere aanpassingen gemaakt. Zo is er een teller bijgekomen zodat je weet hoeveel werkers de grondstoffen binnenhalen en is het spel grafisch net wat beter. Dat zijn kleine aanpassingen, die geen effect hebben op de balans, zoals veel andere veranderingen wel hebben. Over de balans durven we echter nog niet veel te zeggen. Dat is in de eerste plaats omdat het moeilijk is om te bepalen of iemand veel beter is, of omdat de game nog niet in balans is door de nieuwe aanpassingen. In de tweede plaats is dat omdat de veranderingen niet definitief zijn. Blizzard heeft al veel aanpassingen teruggedraaid of drastisch veranderd. Of de zaken precies zo blijven als ze nu zijn is dus moeilijk te zeggen.

Wel voelen we aan dat de aanpassingen naadloos zullen integreren in StarCraft II. Heart of the Swarm gaat StarCraft II niet drastisch veranderen, maar biedt wel talloze mogelijkheden voor nieuwe tactieken en speelstijlen. De bèta voelt kwalitatief al heel goed aan en met de juiste wijzigingen lijkt het een perfecte aanvulling te worden.