Tijdens GamesCom namen we deel aan een digitaal gevecht dat in het echt waarschijnlijk de geschiedenisboeken in zou gaan als een van de meest legendarische vechtsportmomenten ooit: de Nederlandse Alistair Overeem tegen – daar is ‘ie weer – Fedor Emelianenko. Meteen vielen ons een paar dingen op. Waar UFC Undisputed 2010 namelijk een vrij slome ervaring was, ligt het tempo bij MMA aanzienlijk hoger. Vechters duiken makkelijker weg, het rennen gaat sneller en het vechten op de grond kan binnen enkele seconden beslist zijn met een goed ingezette choke (het stikken van je tegenstander) of een submission (het laten aftikken of ‘tappen’ van je tegenstander).

Geen knopjes

Naast de snelheid probeert MMA ook op andere elementen binnen de digitale MMA-sport te innoveren. Zo sla en schop je niet met knopjes, maar met het rechterpookje. Hierbij moet je denken aan de besturingsmethode zoals EA die met Fight Night introduceerde. Als je het rechter pookje kort naar boven beweegt, raak je je tegenstander met een directe stoot. Wanneer je een hoekige beweging maakt met het pookje zul je daarentegen een fikse linker- of rechterhoek uitdelen.  Daarnaast kent de MMA-sport natuurlijk het thai- en kickboxen en kun je trappen. Ook dit doe je met het rechterpookje, terwijl je tegelijk de rechter trigger ingedrukt  houdt.

Het voordeel van dit vechtsysteem is dat de besturing zich goed leent voor het vluchtig leren van nieuwe dingen en dat iedereen er aanvankelijk mee uit de weg kan. Het nadeel is echter dat het gevoel van controle wat minder is dan met knopjes, aangezien je met het pookje minder precies bent dan met een simpele knoppencombinatie. Toch is het vechten met het pookje een fijne afwisseling op het aloude knoppen rammen. Een korte stoot voelt ook daadwerkelijk als een korte stoot en een uppercut wordt ook daadwerkelijk gemaakt door met het pookje kort omlaag en omhoog te gaan.

Verder

Eenmaal aan het vechten kun je zoals het een goede MMA-vechter betaamt besluiten je tegenstander op de grond het leven zuur te maken. Met één druk op de knop sla, sleur of duw je je tegenstander tegen de vlakte, van waaruit je je tegenstander kunt overdonderen met worstel- en Jiujitsutechnieken als chokes, armbars en ladingen aan ground and pound. Rinkelt dit vechtsportjargon bij jou geen belletje? Niet gevreesd. MMA lijkt met name door de soepele besturing gemakkelijk te kunnen appelleren aan een zeer brede doelgroep.

Naast veranderingen in het vechten introduceert EA Sports ook enkele andere nieuwe elementen. Zo zal de voormalige MMA-vechter Bas Rutten je begeleiden door de start van je carrière, waarna je uiteindelijk een promotievideo maakt,naar aanleiding waarvan je later ontdekt kunt worden door een zogenaamde EA promoter. Je wedstrijd wordt dan online uitgezonden, zowel op het web als in MMA zelf, en voorzien van écht live commentaar. Daarnaast kun je net als in UFC Undisputed je eigen vechter creëren, al doet EA Sports er een stapje bovenop doordat je jezelf kunt laten fotograferen en zo door de ontwikkelaar geïmporteerd wordt in het spel.

Hoopvol

Onze speelsessie stemt ons al met al hoopvol, maar of MMA ook daadwerkelijk succesvol gaat worden blijft te betwijfelen. In sportgames draait vaak alles licenties. Hoewel MMA met StrikeForce een veelbetekende vechtsportorganisatie heeft weten te strikken, kan zelfs het geweld van Russische volksheld Fedor Emelianenko niet op tegen de brute marketing- en geweldsorgie die de UFC-licentie al jaren biedt. Wanneer het puur neerkomt op naamsbekendheid lijkt het aannemelijk dat de UFC Undisputed-serie in ieder geval de strijd zal winnen. Toch is dat geen reden om MMA uit te sluiten, want ook de aannemelijke underdog kan aan de top eindigen. Was dat laatst ook niet het geval toen New Jersey’s eigen Frankie Edgar ‘lightweightlegende’ BJ Penn versloeg? Nee, zeker binnen de vechtsport hebben we absoluut gekkere dingen gezien.