Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3-preview: Kingdom Come: Deliverance (hands-on)

Spoilers in geschiedenisboeken

Geschreven door Lucas May op
Op de E3 bezoeken we niet alleen de allergrootste stands die miljoenen dollars kosten. We gaan ook langs de hal waar kleine indies schuilen in deprimerende, grijze hokjes. Een van de games die we daar hebben gezien is Kingdom Come: Deliverance, een rpg die de deprimerende omgeving gelijk wegvaagde van ons netvlies.

Ontwikkelaar Warhorse Studios is al meer dan vijf jaar bezig met de game en ontving meer dan twee miljoen dollar via crowdfunding. Volgend jaar is het eindelijk zover en verschijnt de titel voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Kingdom Come: Deliverance is een rpg in een open wereld met een stevige focus op de reputatie van de speler en hoe dit invloed heeft op de personages in de wereld. Een vergelijking met The Elders Scrolls-games is snel gemaakt.

Veel Elder Scrolls, weinig fantasy

Niet alleen het first-person perspectief doet denken aan de populaire franchise, ook de user inferface, middeleeuwse omgevingen, dialoogopties en manier waarop de personages eruit zien komen erg overeen met Oblivion en Skyrim. Het grote verschil is echter dat Kingdom Come: Deliverance volledig gebaseerd is op de werkelijkheid. Het verhaal speelt zich af in Bohemia, nu beter bekend als de Tsjechische Republiek, en bevat dus geen elven, trollen of fantasierijke locaties. De historische figuren in deze game zijn zo veel mogelijk afkomstig uit de geschiedenisboeken, dus wees alert voor spoilers als je een reis naar de bibliotheek maakt ter voorbereiding.

De ontwikkelaars, die tevens zelf in Tsjechië gebaseerd zijn, weten goed gebruik te maken van de CryEngine. Een grote hoeveelheid lieflijk zwiepend gras siert het eerste dorpje waarin we ronddwalen en de dichte bebossing rondom de nederzetting nodigt ons uit om hier uitgebreid doorheen te struinen. De voice acting die we horen is van hoge kwaliteit, hoewel de bijbehorende animaties wel wat verouderd en levenloos aanvoelen. Tijdens een presentatie voorafgaand aan onze speelsessie wist een van de ontwikkelaars ons te vertellen dat er meer dan vier uur aan tussenfilmpjes in de game zit, zodat geschiedenisfanaten zich uitgebreid kunnen onderdompelen in het middeleeuwse leven in Bohemia.

Intimidatie en zwaardspel

Het meest intrigerende aspect van Kingdom Come: Deliverance lijkt vooralsnog de reputatie die je opbouwt. Deze verschilt zowel per persoon als per dorp en als speler heb je meer dan genoeg keuze om deze te beïnvloeden. Gesprekken kunnen allerlei kanten opgaan. Statistieken als strength, agility of vitality bepalen bijvoorbeeld of je je gesprekspartner kan intimideren om geheimen te verklappen. Mooi is ook dat er geen verkeerde uitkomsten zijn. Afhankelijk van jouw acties kan de verhaallijn compleet anders uitpakken. Wanneer je jezelf zo diep in de nesten weet te werken dat je missie met geen mogelijkheid te voltooien is, krijg je geen Game Over-scherm, maar ga je gewoon door met de volgende missie.

Naast onze reputatie bevuilen in het dorpje, hebben we ook de kans om deel te nemen aan een episch gevecht met ongeveer twintig man. De combat is in sommige aspecten goed te vergelijken met For Honor. Met de rechter analoge stick kies je een aanvalsrichting, net als in de vechtgame van Ubisoft. Waar je in For Honor drie kanten kon kiezen om aan te vallen, zijn dat er in Kingdom Come Deliverance vijf. De vloeiende bewegingen, het realistische gewicht achter het zwaaien van je zwaard en de bloedspetters die op ons scherm spatten, stellen ons gerust dat de makers de combat ook als cruciaal onderdeel van de rpg zien.

Onze tijd met de demo op E3 laat zien dat Kingdom Come: Deliverance enorm veel diepgang kent, iets wat we nooit volledig kunnen bevatten in de korte tijd die we hadden. Wij kunnen echter niet wachten om alle aspecten van de wereld te ontdekken. Dat de game gebaseerd is op de werkelijkheid en hierdoor geen draken of andere fantasierijke elementen bevat is voor sommigen misschien jammer, maar zorgt wel voor een originele invulling van het genre en hopelijk een nuttige geschiedenisles.

Kingdom Come: Deliverance verschijnt op 13 februari 2018 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Double Discounts Sale voor PS4 en Vita begonnen op PSN Team Fortress 2 krijgt een nieuwe patch om balans te verbeteren
2

Reacties op: E3-preview: Kingdom Come: Deliverance (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • rpenning

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Deze game hou ik zeker in de gaten, erg toffe setting en ik ben zelf weo fan van realisme en dat zit bij deze wel goed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maux

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Ik ben juist blij dat er nu eens een keer een spel in middeleeuwse setting is zonder draken of elven of noem het maar op. Dat is hetgene waar ik juist op afknap bij dergelijke spellen. Een keer geen fantasywereld, wat een (broodnodige) verademing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.