E3-preview: Crackdown 3 | Gamer.nl

E3-preview: Crackdown 3 | Gamer.nl

Ze is maar tien minuten lang, onze kennismaking met Crackdown 3. De actie lijkt in dat korte tijdsbestek heel erg veel op die van de vorige delen, zoveel is al snel duidelijk. Maar dat is geen zwaktebod, allerminst zelfs.

Alles wijst zichzelf in het segment dat we spelen. Het doel? In tien minuten zoveel mogelijk damage doen - letterlijk. In het speelgebied dat we doorlopen is onze opdracht wat dat betreft niet heel divers. Her en der zijn punten die ontdaan moeten worden van vijanden. De meeste schoffies leggen we met twee schoten in het hoofd om (wat nog altijd ontzettend makkelijk is door het geautomatiseerde richten dankzij het lock-on-systeem), andere vijanden met een schild vereisen meer inzet.

Het mooie aan het combatsysteem in Crackdown 3 is dat alles zichzelf wijst. Als we een granaat gooien richting onze tegenstander die is bewapend met een schild, laat die vijand zijn schild vallen. Vervolgens kunnen we het schild oppakken om dat snoeihard tegen de tegenstander te gooien en hem zo uit te schakelen – een stuk effectiever dan knallen, want daarmee doe je zo weinig schade op bullet sponges dat je er moedeloos van wordt.

Paramilitaire futuristische Rambo

De combat voelt van begin af aan intuïtief. De nieuwe doublejump- en boost-combo maakt bovendien dat je de grond maar een paar keer per minuut hoeft te raken. Je vliegt als een soort paramilitaire, futuristische Rambo over het speelveld, terwijl je granaten gooit, mensen door hun hoofd schiet, snel van wapens wi elt en af en toe een area- of effect-aanval doet door met je vuist op de grond te landen. Onsterfelijk ben je niet, zo weten we uit ervaring, maar bij vlagen voelt het zeker zo.

Het upgradesysteem van Crackdown 3 is eveneens trouw aan dat van vorige delen. Wil je nog sneller kunnen vliegen en nog hoger kunnen springen? Ga dan op zoek naar de Agility Orbs die door de stad op de meest logische en onlogische plekken verspreid liggen. Om al je andere vaardigheden te upgraden, hoef je ze enkel te gebruiken. Meer Strength om bijvoorbeeld grotere auto’s te kunnen optillen en weggooien krijg je door mensen te slaan. Wat je moet doen om je vaardigheden met wapens en granaten te verbeteren wijst zichzelf.

Het upgradesysteem van Crackdown 3 is in die zin verweven in de gameplay zelf. Geen gedoe met schuifjes of talent trees, het is de inzet die je levert en de speelstijl die je hanteert waarmee je bepaalt hoeveel en waarin je personage beter wordt. Net als de combat voelt het alsof het allemaal vrijwel automatisch gaat.

Geen zinnig woord

De actie, gecombineerd met de mooie graphics (maar de in onze optiek toch wat matige stijl), wist ons in die tien minuten tot onze eigen verra ing enorm te prikkelen. Toen we zagen hoe de game door een con-collega werd gespeeld, ontbrak dat enthousiasme daarentegen compleet. Crackdown 3 speelt dus beter dan dat het wegkijkt. Of de singleplayer op andere fronten – verhaal, mi ies en andere objectives – diezelfde standaard kent? Na tien minuten spelen kunnen we daar helaas nog geen zinnig woord over kwijt.

Crackdown 3 verschijnt op 7 november op Xbox One en Windows 10.