E3-preview: Assassin’s Creed Origins | Gamer.nl

Het was geen geheim meer dat de nieuwe Assassin’s Creed zich afspeelt in het oude Egypte, maar toch heeft de game een goede indruk achtergelaten. Tijdens de persconferenties van Microsoft en Ubisoft kregen we al prachtige beelden te zien en we mochten uiteindelijk ook zelf aan de slag met een pre-alfa-demo van Origins op de Xbox One X.

Als eerste valt de overweldigende pracht van de gamewereld op. Het landschap en de architectuur van het oude Egypte komen ijzersterk uit de verf. Het nodigt uit om elke centimeter van de map te ontdekken, zoals ook in A a in’s Creed 2 en iets recenter in Horizon Zero Dawn en The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De indrukwekkende draw distance, ongetwijfeld mede mogelijk gemaakt door de kracht van de Xbox One X, zijn we nog niet vaak tegengekomen in games.

Media has no description

Imposante ontdekkingen vanuit de lucht

Origins’ protagonist, Bayek, past goed in het oude Egypte, ondanks dat hij een variatie draagt op het welbekende uniform van de A a ins. Tevens geeft Origins de optie om wanneer je maar wilt ook zonder kenmerkende kap je avontuur te beleven. Deze keuze lijkt mi chien irrelevant, maar geeft toch aan dat de ontwikkelaars de tijd hebben genomen om na te denken over de mogelijke wensen van speler.

In de demo bezoeken we een kleurrijke oase met een groot meer, dat we met een bootje aan het oppervlak en een fri e duik ook onderwater ontdekken. Het aangrenzende dorpje ademt leven, wat bij voorgaande delen in de serie niet altijd het geval was. Net als de uitgestrekte woestijn die we later ontdekken, is deze oase ook grafisch behoorlijk indrukwekkend. Nieuw in Origins is dat we onze omgeving tevens vanuit de lucht kunnen ontdekken. Door onze tamme arend Senu op te roepen, kunnen we onze objectives, vijanden en schatten van een afstandje uitpluizen.

Media has no description

Bekende besturing is niet vlekkeloos

De gameplay voelt over het algemeen vertrouwd aan en moet vooral voor geen grote verra ingen zorgen. Het beklimmen van gebouwen en het uitschakelen van vijanden verlopen bij de eerste poging al vlekkeloos, wat toch wel geruststellend is. Ook het gebruik van de pijl en boog past prima bij de actie en bestuurt zoals je dit zou verwachten.

De vertrouwde spelmechanieken uit de vorige delen lijken wel grotendeels hetzelfde, zij het met met nieuwe graphics en extra features. Tijdens het spelen laat de engine hier en daar bovendien zijn leeftijd zien. Zo zijn sommige animaties nog niet helemaal perfect en verloopt de gameplay, vooral tijdens de combat, niet honderd procent soepel. Het maken van een open wereld-game blijft lastig, maar wij kwamen tijdens onze se ie toch iets vaker frustrerende momentjes tegen dan we hadden gehoopt. Gelukkig heeft Ubisoft nog een aantal maanden de tijd om de overgebleven schoonheidsfoutjes weg te poetsen.

Media has no description

Wij zijn na het spelen van de te korte demo nog net zo enthousiast over de gekozen richting van Origins als we waren na zien van de eerste trailer. We kunnen niet wachten om ons uren te gaan vermaken met de mythes van de piramides, farao’s, sfinxen en andere Egyptische fijnigheden. De versie die we speelden op de beursvloer voelde nog wat ruw aan, maar als Ubisoft hier nog even haar tanden in zet, kunnen we later dit jaar genieten van een geslaagde A a in’s Creed.

A a in’s Creed Origins is vanaf 27 oktober beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.