Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: XCOM 2

Stuur het buitenaards gespuis naar huis

Geschreven door Thijs Barnhard op
Geloof de media niet: twintig jaar na de gebeurtenissen uit XCOM: Enemy Unknown staat het er voor de mensheid niet al te best voor. Wie zijn ogen werkelijk heeft geopend ziet de goddelijke figuren van voorbij de sterren die het beste met de aarde voor zeggen te hebben voor wat ze werkelijk zijn. Onderdrukkers die de mensheid op grote schaal manipuleren en die zo verschrikkelijk machtig zijn dat niemand meer tegenstand durft te bieden. Zelfs de XCOM-organisatie die jarenlang de buitenaardse invasie af wist te houden is in dit vervolg in vergetelheid geraakt.

Het is aan de speler XCOM terug te brengen naar zijn gloriedagen en tegelijkertijd iets te doen aan de geslaagde buitenaardse invasie. Daar hoort een team en een basis opbouwen bij, maar minstens zo belangrijk zijn de inmiddels vertrouwde tactische turn-based gevechten waar XCOM al sinds de begindagen in uitblinkt.

Destructiever en filmischer

Die strategische strijd mag dan wel in beurten verlopen, slimme nieuwe toevoegingen zorgen dat deze vuurgevechten een tikkeltje dynamischer worden. Zo was het in Enemy Unknown nog een acceptabele techniek om een team van soldaten veilig achter dekking te positioneren om vervolgens te wachten tot de buitenaardse troepen in het zicht liepen. Tenzij het andere team uitgerust was met explosieven, was er weinig reden tot zorgen. In dit vervolg wordt dat lastiger gemaakt door de omgeving die in brokken uit elkaar valt zodra de lasers en plasmakogels in de rondte vliegen.

Destructie speelt ook in andere delen van het spel een grotere rol. Zo krijgen de naar eigen smaak samengestelde soldaten van XCOM de missie om bij wijze van symbolisch verzet een standbeeld op te blazen. Daarbij laat XCOM 2 zich ook van zijn filmische kant zien. Zodra het explosief is geplant, verschijnen er vijandelijke soldaten op het slagveld die met korte filmpjes geïntroduceerd worden.

Nieuwe gevaren

Daarbij valt één van de buitenaardse eenheden in het bijzonder op. De Viper is een slangachtig wezen uitgerust met de nieuwste buitenaardse technologie die tijdens de door XCOM gepleegde aanslag een soldaat wurgt en een ander bestookt met zijn gif. De plotselinge verschijning van deze nieuwe vijand benadrukt nog maar eens de enorme kwetsbaarheid van de soldaten die de speler aanstuurt. Ook in XCOM 2 is dood nog steeds dood. Soldaten die sneuvelen op het slagveld zijn dus voorgoed verloren.

Hoewel de buitenaardse onderdrukkers in twintig jaar tijd niet stil hebben gezeten, heeft ook XCOM wat nieuwe snufjes ontwikkeld. Zo heeft een lid van het eskader een drone waarmee dichtbij gelegen buitenaardse technologie overgenomen kan worden. Een inactieve turret gebruiken om de Viper en zijn manschappen uit te schakelen wordt hierdoor ineens een optie.  Daar wordt de strijd overigens nog niet helemaal recht mee getrokken, want de buitenaardse bezetters beschikken ook over mechs die kort daarna worden ingezet. 

De missie draait vanaf dat moment om het heelhuids terugbrengen van het team. Leden die getroffen worden door vijandelijk vuur, maar nog niet meteen sneuvelen, kunnen door hun collega’s naar veiligheid gedragen worden. Zelfs soldaten die de strijd niet hebben overleefd kunnen meegedragen worden zodat hun uitrusting niet verloren gaat. Die thuisbasis is in dit geval de Avenger, een jet die als thuishonk functioneert voor de leden van XCOM. Om de druk nog meer op te voeren, verschijnt er nog een nieuw wezen op het slagveld die de achtervolging inzet. Deze gigantische witte verschijning beukt auto’s en dekking aan de kant terwijl hij met een noodgang op het team afstormt.

XCOM 2 heeft door de nieuwe missieopzet een hoger tempo dan zijn voorgangers. Opdrachten draaien meer om sabotage of een locatie binnenstormen en net zo snel weer vertrekken. Gecombineerd met de wat flitsende manier waarop de actie in beeld wordt gebracht voelt XCOM 2 als een game die het allemaal grootser, mooier en uitgebreider dan zijn voorganger aanpakt. Dat het spel voorlopig enkel op pc’s verschijnt is jammer, maar daartegenover staat wel ondersteuning van de Steam Workshop en talloze opties voor spelers om zelf eenheden en wapens te creëren. Dat XCOM 2 los daarvan niet buitenaards vernieuwend is doet er dan niet eens zoveel meer toe.

XCOM 2 verschijnt in november voor pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Risen-ontwikkelaar komt met nieuwe rpg ELEX 'Nintendo NX verschijnt in juli 2016'
2

Reacties op: E3 2015: XCOM 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Laat maar komen, verplichte kost!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamermone

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Nais! Heb XCOM Enemy Unknown met veel plezier gespeeld!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.