Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: The Last Guardian

Na zes jaar nog steeds relevant

Geschreven door Erwin Vogelaar op
Het is alweer zes jaar geleden dat het jochie en zijn monster uit The Last Guardian aan ons voorgesteld werden. De derde game van Team ICO is vervolgens in een ontwikkelingshel beland, totdat het duo afgelopen E3 weer ten tonele verscheen. De horens van het monster waren wat blauwer en de veren wat glanzender, maar het was nog steeds dezelfde game. Voor de één een opluchting, terwijl de ander er inmiddels wel wat meer van had verwacht. Hoe relevant is The Last Guardian nog?

Het was E3 2009 toen we voor het eerst The Last Guardian in beweging zagen. Dat was hetzelfde jaar dat Microsoft trots zijn “Project Natal” liet zien met Peter Molyneux’ virtuele kind Milo als kers op de taart. Inmiddels is de camera in een donker hoekje weggestopt met de hoop dat niemand het er nog over heeft. Net als Peter Molyneux trouwens. Nintendo kondigde in 2009 de Wii Vitality Sensor aan om je hartslag te meten tijdens het gamen, maar het apparaatje heeft zelf nooit een teken van leven gegeven. De grote trailers van dat jaar waren onder andere Assassin’s Creed II, Uncharted 2 en Mass Effect 2. Het is lang geleden, zeg maar acht Assassin’s Creeds terug. 

In de The Last Guardian-trailer zagen we toen een jongen die rende voor zijn leven en een vreemd ogend monster. Met poten en een snavel als een vogel, maar ook oren, een staart en het lichaam van een kat. Een goede teaser voor wat komen zou, maar toen kwam de eeuwigdurende stilte. Elk groot game-evenement bleven fans van maker Team ICO hopen op een nieuw teken van leven. Niet op de E3? Dan is er altijd Gamescom nog. Niet op Gamescom? Het is ook logisch dat zo’n game op de Tokyo Game Show getoond wordt. In de loop der jaren verging echter zowel het officiële handelsmerk als de hoop van de gamer. Tot afgelopen E3, want het eerste wat Sony liet zien was wonder boven wonder een nieuwe trailer voor The Last Guardian.

Meer van hetzelfde

Het was geen flitsende montage, maar Sony nam de tijd om een stuk gameplay te laten zien. We zagen het jochie weer in een verlaten omgeving en het monster dat achter hem aanloopt. Ze helpen elkaar verder in deze wereld. De jongen roept het monster, genaamd Trico, en leidt hem over de paadjes, terwijl Trico de jongen helpt met verre sprongen. Als een mysterieus object Trico pijn doet, dan zorgt de jongen ervoor dat het ding vernietigd wordt. Vervolgens zien we hem via Trico’s staart omhoog klimmen zoals we dat eerder bij de monsters uit Shadow of the Colossus deden. 

Dat The Last Guardian er nog praktisch hetzelfde uitziet als zes jaar geleden zorgt voor kritiek. Bij een game die nu zo lang in ontwikkeling is geweest, ontstaan uiteraard colossushoge verwachtingen. Zo wordt er gemopperd dat de game er niet mooi genoeg uitziet, te traag is of wel erg op de vorige games lijkt. Toch klinken er ook geluiden van blijdschap, juist vanwege het feit dat de game nog hetzelfde is. Ook bij ons. De afgelopen jaren zijn besteed om het spel dat er al was af te maken. Er is in de minuten gameplay geen enkele hint dat de makers onder druk zijn gezet om de game voor een groter publiek aantrekkelijker te maken. Dit is dezelfde game, omdat de visie van designer Fumito Ueda in stand wordt gehouden. 

Tijdloos

Dat we ons geen zorgen maken om een mogelijk verouderde game komt door de vorige titels van Ueda: Ico en Shadow of the Colossus. Ico, over de relatie tussen het jochie Ico en het meisje Yorda, die samen moeten vluchten uit een kasteel. Een game die aan menig speler liet zien dat games zoveel meer kunnen zijn dan zomaar spelletjes. Een game waar het belangrijkste gameplayelement de mogelijkheid was om Yorda bij de hand te nemen en door de wereld te leiden. Alles stond in dienst van het verhaal dat de twee hoofdpersonages vertellen. Het is niet voor niets dat Ico vaak door ontwikkelaars genoemd wordt als inspiratiebron voor hun eigen games, bijvoorbeeld door de makers van The Last of Us, Monument Valley en zelfs Dark Souls.

Hoewel Shadow of the Colossus qua wereld en sfeer lijkt op Ico en het oorspronkelijk ook hetzelfde personage zou bevatten, is het een compleet andere game. Hoofdpersonage Wander moet een serie aan enorme wezens zien te verslaan door ze te bestuderen, te beklimmen en uiteindelijk zijn zwaard in een blauwgloeiend zwak punt te steken. Het is een originele titel die zelfs vandaag de dag niet is nagebootst, maar die nog steeds staat als een huis. Ueda ontwerpt games op een manier dat alle overbodige zaken worden verwijderd, dus is er ook minder om verouderd aan te doen voelen. Dat gecombineerd met de originaliteit en een haast perfecte afwerking maakt deze games lang houdbaar. 

Afhankelijkheid

Waar het in Ico gaat om bescherming op kleine schaal, draait Shadow of the Colossus om de aanval op grote schaal. De wereld, de vijanden en de muziek zijn groots. The Last Guardian lijkt met de nadruk op de samenwerking tussen een jongen lijkend op Ico en een monster als een colossus op een synthese tussen de vorige games. De game zal weer volledig draaien om de relatie tussen de twee personages. De demo van afgelopen E3 was een stukje dat zich al later in de game afspeelt. Het is een moment waarop de jongen en Trico elkaar al een tijdje kennen en elkaar leren vertrouwen. Daarvoor moet die band nog opgebouwd worden en daarna zal het alleen maar sterker worden. 

The Last Guardian is geen game die op de E3 in het rijtje van Uncharted 4, Horizon: Zero Dawn en zelfs Final Fantasy VII past. Het is niet het recept voor een commercieel succes. Het is daarom een klein wonder dat Sony de ontwikkeling van de game zo lang gesteund heeft. De manier waarop het bedrijf vervolgens de game liet zien met minutenlang trage gameplay spreekt ook boekdelen over hoe dol het bedrijf er zelf op is. Bij de start van de video neemt de jongen een moment om even stil te staan en Trico een knuffel te geven. Dat voelde als een bericht naar degenen die al lang wachten: het komt goed.

Dit artikel delen:

Lees meer

PC-versie Battlezone uit 1998 krijgt remaster Steam vergoedt items verloren in ruilscams niet meer
40

Reacties op: E3 2015: The Last Guardian

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Kan niet wachten op deze game.

    En de game ziet er nog steeds het zelfde uit ( gelukkig ) maar wel met mooiere textures. Er is in ieder geval grafische wel degelijk een verschil als toen hij in productie was voor de ps3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik vraag me echt een beetje af wat er nu zo bijzonder is aan deze game. Het heeft een leuke stijl, maar wat nog meer?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ooit ICO of Shadow of the Colossus gespeeld? Dan weet je wel waarom!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Nee eigenlijk niet. Maar inmiddels weten we ook dat successen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst en dat games die lang in ontwikkeling zijn vaker niet dan wel goed zijn.
    Ik wil natuurlijk niet te pessimistisch overkomen, maar als ik even naar het filmpje kijk zie ik niet heel veel bijzonders behalve een puzzle/platform game.
    Maar ik zou heel goed iets over het hoofd gezien kunnen hebben.

    Ik ben een enorme fan van Diablo, maar dat wil niet zeggen dat ik alle games van ze speel of goed vind. RTS is niet mijn ding dus SC laat ik links liggen om maar wat te noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik snap wat je bedoelt. Maar ook ICO ziet er op eerste gezicht uit als een simpel puzzelspelletje, en naast de bossfights is er in SotC niks te doen. Je moet die games echt spelen om te begrijpen wat die games zo goed maakt: de band tussen de characters en de kunst van het vertellen van een verhaal door juist zo weinig mogelijk te vertellen. Als je een PS3 hebt kan ik zeker de ICO/SotC collectie aanraden.

    Overigens zijn ICO en SotC ook geen systemsellers geweest voor de PS2. Ik koop er als liefhebber wel een PS4 voor, maar het is oneerlijk om het te vergelijken met de bekende blockbusters. Het blijft een niche.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    De games doen eigenlijk alles anders dan andere games. Het heeft platform en puzzel elementen maar het is op geen enkele wijze met Mario te vergelijken.
    Je kan snel en makkelijk dood gaan en zaken komen soms erg precies maar het is geen horror survival game.
    Wat over blijft is iets nieuws en uniek dat ook nog eens een bijzonder verhaal vertelt zonder het daadwerkelijk te vertellen.
    Wat ik uit de gameplay haal van deze game en wat in de vorige games gebeurde is dat er een soort van symbiose bestaat tussen het vreemde beest en het jongetje waarbij je van elkaar afhankelijk bent om verder te komen. Dat moet je nonverbaal duidelijk maken. Het beest moet jouw leren 'lezen' en jij het beest. Tijdens het spelen ontstaat er een enorme sterke band en ga je meer om het beest geven dan je voormogelijk houd. Het feit dat een game dat weet te bewerkstelligen is bijzonder. Daarom is er (een kleine) groep die heel erg uitkijk naar dit soort games naast het vrolijke schiet en knal gebeuren wat ook gewoon leuk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Het zijn zeer unieke games qua sfeer en design. Vooral ICO is een waar kunstwerk.

    Het is idd een puzzle/platformer, maar wel een hele bijzondere die je bijblijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Diablo is toch ook alleen maar met je muis rondklikken op een scherm ,in de hoop om totaal random loot te verkrijgen ?

    Als je bij TLG geen enkele emotie kan opwekken bij de interactie tussen mens en dier, ook al is het fake videogame shizzle, dan zou ik eens een dokter gaan raadplegen!! =))

    `ico en sotc waren gameplaywise ook super simpel, maar het draait in die games ook enkel om emotie en interactie tussen de speler en wat er op je scherm gebeurt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ico gespeeld, en kan je vertellen. Dat spel heeft de tand destijds niet doorstaan. HO PE LOOS verouderd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Heh? Wat gaat er allemaal in jou om? Hoe werkt jouw brein in godsnaam? Heel bizar met wat voor opmerkingen je af en toe komt.

    Ik vind het erg jammer, maar begrijpelijk, dat dit wederom een exclusive wordt. Heb SotC met onwijs veel plezier gespeeld maar bezit helaas geen Playstation meer.. Wel erg tof dat The Last Guardian dus gewoon nog uitkomt, na al die jaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Hopeloos verouderd hahahahaha. Gfx zijn misschien gedateerd. Maar de game speelt nog heerlijk weg.

    Dit geld overigens ook voor games zoals final fantasy 7 en 8

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Gast wat er in mij omgaat? leg die vraag maar bij Sony neer. Een game sinds 2008 aangekondigd en nog STEEDS niet uitgebracht. Wat ik bedoel is dat Sony echt slim heeft ingezet met die 3 games. The Last Guardian, Shenmue, en Final Fantasy dit zijn allemaal games die bij de gamers een bepaald gevoel naar boven toveren. Maar eigenlijk gewoon niet veel voorstelt. Ik heb spellen zoals shenmue gespeeld vroeger. Maar kan me echt moeilijk voorstellen wat die game nog gaat toevoegen met het huidige openwereld geweld, The Witcher????? Gta 5 ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Final Fantasy is me een partij Overhyped destijds al en nu weer. Kan zo tig beter Jrpg's uit die tijd opnoemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Gameplay niet?????? wow kan je vertellen start het spel vandaag nog op en probeer een paar chapters te doen. Aub doe het, gameplay is echt Crap!! Back in the days was het zekers wel speciaal helemaal de interactie tussen jouw en de personages , dus de crappy gameplay nam je gewoon voor lief dat snap ik. Nu tig jaar later IMO niet meer te doen. Kijk een twilight princess die heeft de tand destijds KWA gameplay dan en graphics ook nog wel een beetje, Goed doorstaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Game speelt nog steeds heerlijk weg. Dat jij je niet kan adapten aan de controlles ligt aan jezelf

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NextKid

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Alhoewel Ahole overkomt als een fanboy. Moet ik hem wel beetje gelijk geven. Spel was destijds geweldig om te spelen. Maar we zijn nu jaren verder en dan moet de game met zijn tijd mee en de gameplay trailer heeft niks innovatief laten zien. En ik weet dat voor vele mensen moeilijk is om dat te kunnen zien maar is wel de waarheid.

    Mensen hebben een nostalgie gevoelens erbij gekregen dat zij geen enkel kritiek aan dulden over deze game. Sterker nog, toen ik zei dat de graphics niet mooi waren werd mij verteld dat het 1 van de mooiste games was van de E3.

    Advies: verlaag jullie verwachting. Een spel met zo'n langs ontwikkelingsfase kan bijna niet deliveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Niet kunnen adapten?? tjees wil niet uit de hoogte doen, maar doe het toch. Ik ben kwa skill een bovengemiddelde gamer. Geen gein. Dus geloof me daar ligt het niet aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Thank u. Ik weet dat ik raar uit de bocht kan komen. Maar kan echt niet snappen dat mensen the last guardian of een shenmue als een heilige graal beschouwen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Denk het toch wel. Want waarom kan ik en met mij nog vele andere nog wel steeds genieten van oude games zoals ico en final fantasy 7.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Misschien omdat jij de drempel heel laag plaatst??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.