Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: Super Mario Maker (hands-on)

De levels maken de Mario

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
De toevoeging van het woordje ‘Super’ aan Mario Maker lijkt vrij arbitrair, maar na het spelen en creëren van een aantal levels snappen we het wel. Zelf levels maken is enorm intuïtief, zo erg dat je de makers van eerdere Mario-games bijna kunt betichten van luiheid. En dan hebben we het nog niet eens over de eindeloze stroom van levels door anderen die je kunt downloaden.

Laten we het daar anders even over hebben nu we weer thuis in Nederland zijn. Super Mario Maker sneeuwde een beetje onder in de verder uitermate teleurstellende persconferentie van Nintendo. Zonde, want Mario Maker is een van de beste zetten van het bedrijf in de afgelopen jaren. Het is het resultaat van een Nintendo dat zijn community steeds meer omarmt nu het beseft dat het hen echt niet kwijt mag raken. En van een Nintendo dat steeds meer van en over het internet leert. 

Supermoeilijk

Super Mario Maker is absoluut geen luiheid. En voor wie het jammer vindt dat de spellenmaker tijd besteedt aan een spel waarmee spelers zelf levels kunnen maken in plaats van zelf levels te maken: hoor ons verhaal aan en kijk of je erna nog steeds die mening bedeeld bent. Het probleem bij de nieuwe Mario’s van de afgelopen jaren is dat ze vaak pas echt goed werden aan het eind van de game. Op dat moment weet Nintendo zeker dat iedereen die het spel in die fase nog speelt er wel aardig mee overweg kan. Maar dat moment laat vrij lang op zich wachten, soms pas tot nadat de credits voorbij zijn gerold.

Super Mario Maker is het tegenovergestelde. De levels die je online gaat vinden, zijn hoogstwaarschijnlijk van mensen die al hun hele leven Mario spelen. Zij zullen de grenzen opzoeken van de level editor, dus je hoeft geen simpele spelmechanieken en verkapte uitleg te verwachten. Reken eerder op levels die niet zouden misstaan in de latere werelden van Super Meat Boy. Of als je de echte inspiratiebron van Nintendo wilt verklappen: Kaizo Mario World. Deze ROM-hack staat bekend als redelijk onmogelijk. Het fanproject lijkt in alles op Super Mario World, behalve dan dat het ontworpen is om spelers continu te misleiden. 

Superstyle

Super Mario Maker heeft nog meer raakvlakken met Kaizo Mario World. Het pakt de achtergronden, voorwerpen en vijanden van één Mario-game en speelt daar naar hartenlust mee. Dat is ook zo bij Nintendo’s nieuwe Mario-game. Je kunt vanaf lancering vrij wisselen tussen minimaal vier verschillende Mario-stijlen bij het maken van een eigen level: Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. De enige regel daarbij is dat je alleen de middelen hebt die de makers destijds tot hun beschikking hadden. Je kunt bijvoorbeeld geen spelmechanieken uit New Super Mario Bros. in een level in de stijl van de eerste Super Mario Bros. stoppen. Dat zou de levels waarschijnlijk compleet breken.

Maar dat is niet de belangrijkste regel. Voor levels die je alleen zelf speelt, kun je het zo gek maken als je wilt. Wie zijn creatie echter wil delen met de buitenwereld, zal zijn eigen level eerst zelf uit moeten spelen. Zo voorkomt Nintendo een wildgroei van spelbrekers met spelbrekende levels. Een slimme keus als je het ons vraagt, al betekent het wel dat Nintendo ook de sadomasochistische gamers voor zich moet winnen. Anders krijg je als normale speler nooit levels te spelen waarvan je de gamepad naar de tv wilt smijten. Gelukkig is Nintendo afgelopen E3 tijdens zijn Treehouse-streams al flink aan de slag gegaan met levels maken. Ook zijn een aantal haast professionele Mario-spelers ingeschakeld.

Supereenvoudig

Er zullen ongetwijfeld veel meer levels gaan volgen, want de level editor is bijzonder simpel in gebruik. Met het pennetje van de Gamepad plaats en sleep je pijpen, vijanden of blokjes zo naar de juiste positie. Het is een soort paint maar dan voor het maken van Mario-levels. Wie zijn werk halverwege wil testen, tikt op de Play-knop. Vanuit die speelsessie is op eenzelfde manier weer gelijk de editor te openen. De mogelijkheden voor het maken van een instant klassieker liggen wat dat betreft voor het oprapen en zijn in principe eindeloos. Voor iedereen die voortaan om een nieuwe Mario vraagt hebben we daarom het volgende advies: doe het lekker zelf.

Dit artikel delen:

Lees meer

Arcade racegame Rollcage krijgt Kickstarter-vervolg Never Alone krijgt releasedatum op Wii U
4

Reacties op: E3 2015: Super Mario Maker (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Bilspleet

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Deze game klinkt steeds beter.
    "Wie zijn creatie echter wil delen met de buitenwereld, zal zijn eigen level eerst zelf uit moeten spelen. " Hier had ik nog niet van gehoord. Erg goede zet, als je het mij vraagt. Scheelt een hoop frustratie voor wat betreft halve en onmogelijke levels. Daarnaast maakt dit het zoekwerk in de, waarschijnlijk vrij grote berg, downloadable levels wat makkelijker.

    Normaal wil ik ook niet zelf levels maken, maar krijg er toch steeds meer zin in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Zal je de door anderen gemaakte games ook een waardering kunnen geven, zodat de hoogst gewaardeerde games bovenaan kunnen komen te staan? Dat lijkt me wel handig bij het zoeken naar goede levels in die enorme hoop straks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkY

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Met Mario vs Donkey Kong kon je dacht ik ook lvls online zetten na het uitspelen, met ranking system dus dat zal wel goed komen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Heeft de game eigenlijk pixelart, dat zou de game toch een extra dimensie geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.