Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: Need for Speed (hands-on)

Het beste van twintig werelden

Geschreven door Arthur van Vliet op
Electronic Arts heeft het licht gezien. De uitgever besloot een jaar na te denken over welke weg de Need for Speed-reeks in moest slaan. Het resultaat van die zelfreflectie heet simpelweg Need for Speed en doet vooral denken aan de gloriedagen van Underground, met een vleugje Hot Pursuit. Gamer.nl speelde de game op de E3 in Los Angeles.

Waar is de ondertitel? “We sloegen een jaar over en pakten het beste uit alle Need for Speed-games, luisterden naar de fans”, legt een medewerker van EA-ontwikkelaar Ghost Games uit. “Dit is waar Need for Speed nu is en waar de serie vanaf hier verder gaat.” ‘Dit’ is dus niet de zoveelste nieuwe richting, maar een optelsom van de beste ideeën in twintig jaar Need for Speed. Ga maar na: tuning, straatracen, open wereld, politieachtervolgingen en verhaal, doorwrongen van een Fast & Furious-vibe. Alleen de twee Shift-games en het quick-time event-aangedreven The Run ontbreken.

Autotune

De puzzelstukjes vallen op hun plek. Need for Speed voelt als Need for Speed, met de elementen die de toch wat afgezakte serie zo leuk maakten. Dat begint bij tuning. Zoals je in de trailer van de game zag, ga je in de garage aan de slag met je auto door heen en weer te springen over verschillende punten op je bolide. Elk punt staat voor een aanpasbaar onderdeel: velgen (elke is los aan te passen), voorruit, uitlaat, enzovoorts. Het werkt intuïtief en er zijn genoeg opties om de auto jóuw auto te maken.

In het tuning-menu pas je ook een aantal voorwaardes aan om het rijgedrag van je racemonster naar jouw hand te zetten. Denk aan handling (drift vs grip), bandenspanning (voor en achter) en het bereik van je stuur. Behalve smaakafhankelijk zijn zulke parameters van belang voor de verschillende events die je in de open wereld van Need for Speed tegen gaat komen. Zo is driften niet onmogelijk met strak ingestelde handling en remmen, maar maak je het jezelf een stuk makkelijker om punten te scoren met de juiste setup. 

Remschijf van vijf

Hoe je auto voor de dag komt is een van de vijf graadmeters waarop jouw score wordt bepaald in Need for Speed. Net als Driveclub probeert Need for Speed racen leuk te maken voor gamers die per definitie in de achterhoede eindigen. Na elke race word je afgerekend op vijf soorten reputatiepunten: Speed, Style, Build, Crew en Outlaw. Speed spreekt voor zich; Style en Crew zijn gericht op hoe mooi je drifts zijn en hoe goed je samenwerkt met andere rijders. Outlaw weerspiegelt het Hot Pursuit-element, Build beoordeelt hoe bedreven je bent in de garage.

Zo merken we tijdens een speelsessie dat het racen inderdaad een extra dimensie krijgt. Zelfs op de vijfde plek heb je het idee nog ergens voor te vechten of in ieder geval punten te verdienen voor je reputatie. Dat is wel belangrijk voor een game die zo gericht is op social. Need for Speed heeft een uitgebreid menu voor gamen met vrienden, gamen met mensen die je misschien zou kennen en een snapshot-gallerij. Daar bekijken anderen jouw in-game foto’s; geven ze een like, dan verdien jij gamegeld.

Tijdens het racen vallen nog twee dingen op. Als eerste: het rijdt als de beste Need for Speeds in de recente historie. Je auto dwars door de bocht slingeren kost weinig moeite, zoals het hoort in deze reeks, en het tempo ligt goed hoog. En hoe hard je ook rijdt, de game blijft er goed uitzien. Need for Speed maakte indruk met zijn trailer, maar ziet er live even goed uit. Straten reflecteren dankzij de Frostbite 3-engine zoals ze dat in Need for Speed: Underground deden, terwijl de zwaailichten van achtervolgende politiewagen de duisternis op overtuigende wijze doorklieven. En waar Need for Speed-auto’s vroeger nog elke botsing doorstonden zonder een krasje op de lak, worden de peperdure bolides ditmaal gepokt en gemazeld dankzij een (visueel) schademodel.

Need for Speed had niet kunnen bestaan zonder Need for Speed. Alle missers en flops passen, in retrospect, binnen het onderzoek naar de ziel van de reeks. Ghost Games, ook verantwoordelijk voor Rivals en gedeeltelijk bestaande uit Criterion-medewerkers, had tijd nodig om die ziel te vinden, maar lijkt te slagen in zijn analyse. En in de uitwerking. Dit wordt een Need for Speed die zich dankzij een luisterend oor van de ontwikkelaar en de verschillende customization-mogelijkheden vormt naar de wensen van de speler. En daar was behoefte aan.

Need for Speed verschijnt dit najaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Gamer.nl speelde de game op PS4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Beelden pc-versie Star Wars Battlefront getoond Huwelijk tussen gelijk geslacht mogelijk in nieuwe Fire Emblem
10

Reacties op: E3 2015: Need for Speed (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • geert1

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Het lijkt dat EA er goed aan heeft gedaan om even wat meer tijd uit te trekken voor de nieuwe NFS. Dit klinkt allemaal leuk. Ik ben geen groot race-fan en games als Project Cars zijn me veel te saai, te serieus en te moeilijk. Als deze nieuwe NFS inderdaad een goede mix wordt van het beste uit de reeks, dan ben ik er wellicht wel weer 's voor te porren.

    Ik was wel blij om te horen dat de camera die gebruikt werd in de gameplay-beelden ook anders ingesteld kan worden. Die "action cam" zag er wel spectaculair uit, maar het lijkt me niet lekker rijden zo. Gelukkig kan de camera dus ook vast achter de auto, of op de motorkap.

    In november is er wel veel te spelen trouwens; dat wordt een drukke maand!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ik denk dat het dan eindelijk weer eens tijd wordt om een NFS aan te schaffen.

    Veel van de games hebben mij weten te vermaken, alleen lang niet zo goed als 1, met name 2 en 3. En natuurlijk Underground. Underground was zo vet, zoveel lol gehad online voor meer dan een jaar.

    Wat er daarna met de serie gebeurd is? Most Wanted was voor velen een goed spel, en dat was het ook wel. Maar het miste voor mij dat snufje extra customizing.

    Forza heeft mij gelukkig weten te redden van de aaneenschakeling van 'vermakelijke' maar zeker geen grote NFS games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Klinkt goed, maar welk platform hebben jullie gespeeld en waar komt ie op uit? Wel zo handig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Staat onderaan het artikel :) Gespeeld op PlayStation 4. De game verschijnt voor PS4, Xbox One en pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Oops, dacht toch alles door gelezen te hebben. Het laatste zinnetje niet dus haha. Duidelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Misschien weer één om aan te schaffen. Vond nfs altijd wel leuk, maar ben op een gegeven moment afgehaakt. Ik vind het leuk dat het tunen er weer in komt. Daarom vond ik nfs:u ook zo vet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Deze komt er 99,9% procent zeker op dag 1! Tenzij ze ergens wel een hele erge flater schieten. Me like Need for Speed en Underground 1 en 2 waren mn favorieten, Most Wanted (orginele) was ook nog goed daarna werd het voor mij minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ik ga hem zeker halen maar niet op release dag, of 2e hands of als hij afgeprijsd is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lambo116

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Heeft de game ook cockpit view?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Cockpit view zat niet in de demo en ik denk eerlijk gezegd dat we deze ook niet mogen verwachten in de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.