E3 2015: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain | Gamer.nl

E3 2015: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain | Gamer.nl

Na het selecteren van een missie in de open wereld van de vijfde en waarschijnlijk laatste Metal Gear Solid verschijnen er iedere keer weer credits in beeld die de director, producer en enkele andere ontwikkelaars introduceren. Het voelt gezien de gebeurtenissen rondom Konami, het ontslaan van sterontwikkelaar Hideo Kojima en alle onduidelijkheid eromheen als een enorme sneer. Kojima’s naam mag dan wel van de officiële site, promotiemateriaal en de voorkant van de hoes verwijderd zijn; alles in dit spel ademt Hideo.

Daar horen de filmische openingscredits bij, maar ook de eigenaardige humor waarmee de Metal Gear-games altijd al doorspekt mee zijn geweest. Zo heeft Snake deze keer een aantal maatjes waarmee hij samen mi ie kan ondernemen: een halfnaakte sniper die geen woord zegt, een wolf die net als zijn baasje een ooglapje heeft en een paard die op commando kan leren poepen. Het zou compleet stompzinnig zijn, ware het niet dat het spel zichzelf even vaak serieus als niet serieus zou neemt.

Media has no description

Verdraaide geschiedenis

Het verhaal en de setting zijn daar het ultieme voorbeeld van. Big Bo , die in deze periode van de Metal Gear-geschiedenis nog liever door het leven gaat als Snake, heeft negen jaar in een coma gelegen na de gebeurteni en uit Ground Zeroes. Met een granaatscherf in zijn voorhoofd en een gat in zijn geheugen zint hij op wraak, en dat brengt hem en zijn team van huursoldaten onder andere naar de woestijn van Afghanistan in de jaren tachtig. De manier waarop The Phantom Pain zijn eigen verdraaide wereldgeschiedenis weet te mengen met de Koude Oorlog is het zoveelste unieke element van de serie.

In Afghanistan onderneemt Snake een reeks mi ies die de speler zelf uitkiest. De woestijn is grotendeels vrij om zelf te verkennen. Overal in de wereld lopen soldaten en overal is militair materiaal te vinden dat Snake en zijn team van Diamond Dogs op hun Mother Base goed kunnen gebruiken. De Fulton Recovery waarmee in Peace Walker ook al vijandelijke soldaten ontvoerd konden worden is in The Phantom Pain nog uitgebreider. Manschappen die met deze parachute omhoog worden getrokken kunnen op Mother Base en tijdens mi ies ingezet worden. Hetzelfde gaat op voor jeeps, tanks en trucks die op dezelfde manier teruggebracht worden. Wie genoeg dieren op deze manier meeneemt kan uiteindelijk een klein boerderijtje beginnen op het boorplatform dat als thuisbasis dient. 

Media has no description

Gevuld met detail

Hetzelfde oog voor detail waarmee het hele Fulton-systeem in elkaar steekt, is ook in de rest van de game terug te vinden. Voorafgaand aan iedere mi ie is er een gigantische hoeveelheid outfits, wapens en andere uitrusting om uit te kiezen en zijn ook de eerder genoemde maatjes op tal van manieren uit te rusten. Voorbereiding is bij iedere mi ie cruciaal. Wachten totdat de zon onder is of tijdens een zandstorm een basis binnensluipen zijn verstandigere opties dan op klaarlichte dag een poging wagen.

Steeds op dezelfde manier te werk gaan heeft bovendien ook zijn nadelen. De Ru ische soldaten die het gebied streng onder controle hebben pa en zich aan Snakes handelen aan. Rent hij vaak naar binnen met geweren en granaten getrokken dan zullen zijn tegenstanders zich zwaarder gaan bewapenen met gepantserde kleding en schilden waarmee kogels geblokkeerd kunnen worden. Gebruikt Snake daarentegen veel afleidingstactieken door middel van opblaasbare kopieën van zichzelf dan zullen de Ru en soortgelijke valstrikken plaatsen. 

Media has no description

Les Enfants Terrible

Dat The Phantom Pain een belachelijke hoeveelheid details met zich meebrengt op het slagveld is al indrukwekkend, maar het is nog maar een gedeelte van de game. Metal Gear Online is op dit moment nog een groot mysterie net zoals het overkoepelende verhaal van de game. Er zijn inmiddels aardig wat warrige en daarmee typische Metal Gear-achtige trailers verschenen die onder begeleiding van fantastische muziek goed de toon weten te zetten, maar echt veel is er nog niet duidelijk. Wat is echt en wat is onderdeel van Snakes hallucinaties? Wie is die man die zichzelf Skullface noemt en wat is uiteindelijk zijn plan? Wie zich geleerd kan noemen in Metal Gears unieke vorm van waanzin herkent in de nieuwste beelden mi chien de eerder geïntroduceerde mysterieuze Code Talker en nog belangrijker: twee identiek ogende jongetjes. 

Die laatste twee kunnen niemand anders dan Les Enfants Terrible zijn, de twee klonen van Big Bo die zich later Liquid en Solid Snake zullen noemen. Hoe The Phantom Pain precies in dit grote geheel gaat pa en is nu nog een raadsel. Dat dit de laatste Metal Gear van Kojima gaat worden en daarmee voor velen ook het einde van de serie is ergens ook wel gepast. Kojima roept immers al sinds het tweede deel dat elke nieuwe iteratie echt het einde gaat worden. Veel Kojima-er kan dit afscheid niet worden.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is vanaf 1 september beschikbaar voor PS3, PS4, Xbox 360 en Xbox One. De pc-versie volgt twee weken later.

Lees ook:

- Het Konami na Kojima - Gezocht: nieuwe visionair
- Konami's strategische gok: vooral geen risico's nemen - Wat de cijfers van de Japanse reus vertellen

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou