Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: Hitman

Hitpotentie

Geschreven door Arthur van Vliet op
Hitman-zonder-ondertitel combineert de vrijheid van Blood Money met schaalvergroting zoals mogelijk gemaakt door de huidige generatie consoles en pc. Op de E3 2015 krijgt Gamer.nl een demonstratie van het brede scala aan moordmogelijkheden van Agent 47.

IO Interactive weet wat fans willen: vrijheid. Zo van, hier zijn een paar doelwitten in een groot level en je ziet maar hoe je die hartslagen een halt toeroept. Om die belofte kracht bij te zetten toont de ontwikkelaar het Parijs-level uit de E3-trailer van de nieuwe Hitman. Eerst spelend als Agent 47, even later met een vrije camera om in vogelvlucht het megalomane kasteel waar het level zich afspeelt te tonen. 

Reboot

De missie is eenvoudig. Of beter gezegd: tweevoudig. Agent 47 krijgt van de International Contract Agency de namen door van twee doelwitten die hij professioneel moet omleggen. Eén van hen is Viktor Novikov, de steenrijke gastheer van de modeshow die straks plaats gaat vinden in het kasteel. De E3-demo focust zich op de steenrijke Oostblokker.

Omdat Hitman een zogenaamde reboot van de reeks is, eigent IO Interactive zich met deze game de vrijheid toe om het verhaal van Agent 47 in te stappen waar de ontwikkelaar maar wil. De studio kiest in die Hitman-tijdlijn voor de huurmoordenaar op de piek van zijn lugubere carrière, nog in dienst van de ICA. Dat brengt de nodige voordelen met zich mee, zoals een toegangskaart voor de modeshow. De rode loper wordt als het ware uitgerold voor de hoofdpersoon, dus van naar binnen sneaken is niet per se sprake.

Als je zou willen (en een hardnekkige doodswens hebt) kun je recht op Novikov aflopen en hem een kogel tussen de slapen jagen. Ontsnappen én het omleggen van het tweede doelwit wordt dan echter een stukje moeilijker, omdat alle gasten, medewerkers en beveiliging in het gebouw direct doorhebben dat je wellicht een moordenaar bent. Tijd voor een andere aanpak dus.

De meute spelen

Het getoonde level is een ware speeltuin voor sadisten. Via een tv-reporter ter plaatse horen we dat er later in een afgezonderde ruimte een interview plaatsvindt met Novikov. Dat is mogelijkheid één. Boven de catwalk hangt een enorme lichtstellage die met wat monteerwerk los te krijgen is, bijvoorbeeld wanneer Novikov zijn aankondiging doet. Dat is mogelijkheid twee. De kroonluchters in de balzaal vormen mogelijkheid drie tot en met acht. Nummer negen vinden we in de vorm van een zware speaker die boven een balk is gemonteerd. En die met gas aangedreven terrasverwarmers zijn met wat sabotage prima om te bouwen tot betrouwbare explosieven.

Wie graag geniepiger te werk gaat, schakelt een van de bartenders uit en trekt zijn outfit aan. Vanachter de bar mix je een giftige cocktail voor het doelwit; een dodelijke mix of eentje waarvan Novikov slechts flauwvalt, waarna jij hem definitief kunt uitschakelen buiten zicht van de meute. Die meute zelf is ook te bespelen, bijvoorbeeld door het vuurwerk op de nabijgelegen boot te vroeg af te laten gaan. De aandacht wordt afgeleid, zodat jij je gang kunt gaan met de twee menselijke missiedoelen.

Je verkleden als guard is ook een optie, maar niet zo’n slimme. De beveiligers kennen elkaar goed en spotten dus snel een onbekend gezicht als de jouwe. De aanwezige security kan je wel op een andere manier helpen. Leg bijvoorbeeld ergens buiten het gebouw een bom open en bloot op straat en zorg, bijvoorbeeld door een muntje te gooien, dat je de aandacht trekt van de beveiligers. Eentje zal de bom onschadelijk maken en naar binnen brengen om ergens op te bergen. Twee voordelen: jij hebt een wapen naar binnen gesmokkeld en de andere guard blijft in zijn eentje over.

Exit-strategie

Het woord ‘meute’ viel al. Die mag je letterlijk nemen. Hitman doet aan schaalvergroting, in die zin dat er drie- tot vierhonderd npc’s rondlopen in een level. Dat rondlopen gebeurt met een doel. Stel, er zijn driehonderd npc’s, dan draaien er driehonderd AI’s om hen richting te geven. Socialites socializen, koks koken en modellen worden klaargestoomd voor hun moment in de spotlights. Op onze zweefvlucht door het level zien we inderdaad hoe elke figurant meer doet dan slechts figureren, ongeacht of jij in de buurt bent.

Ben je computergestuurdemensenschuw, dan is er altijd nog de optie om op de rand van het level een grote stijger te beklimmen, je sluipschuttergeweer tevoorschijn te halen en de twee doelwitten van een afstand uit te schakelen. Je werkgever voorziet je van de uitrusting die je wilt en verstopt die op een bepaalde plek in het level, in dit geval een beveiligd tuinhuis. Wie een ongeduldige triggerfinger heeft bestelt wapengerij en lost het probleem zo op. Dan blijft enkel de ontsnapping over. Hitman geeft je een uitgang, maar het is ook mogelijk om andere exit-strategieën uit te vogelen. Denk aan de privéhelikopter die Novikov op zijn heliplatform heeft staan.

In vogelvlucht krijgen we zo een beeld van het open speelveld dat elk Hitman-level moet krijgen. De grootte is een garantie voor de vrijheid waar eerdere Hitman-games bekend omstonden, en waarin voorganger Absolution juist tekort schoot. Wat deze reboot verder nieuw maakt is dat IO Interactive de game belooft aan te blijven vullen met content na release, en spelers regelmatig voorziet van gratis live events. Die geven je bijvoorbeeld 48 uur de tijd om ‘n unieke missie te voltooien, waarbij je maar één kans hebt op succes. Meer daarover hoor je binnenkort in het interview dat Gamer.nl deed met creative director Christian Elverdam van IO Interactive.

Hitman verschijnt op 8 december 2015 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Nieuwe Hitman krijgt ook release in de winkels' Vul de enquête in en maak kans op games
2

Reacties op: E3 2015: Hitman

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • BertThaBest

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Klinkt goed. Terug naar de roots met groots opgezette levels met tig mogelijkheden om je target te killen is wat ik wil. Hopelijk pakken ze dit keer ook eens de AI aan, want dat vond ik het grootste minpunt aan de eerdere games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arcanum.

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Klinkt ontzettend goed. Ik hoop dat het ook daadwerkelijk weer meer gaat lijken op Blood Money, want dat is één van mijn favoriete games ooit gemaakt.

    Ik ben alleen nog bang dat enkele systemen uit Absolution blijven bestaan met betrekking tot het disguise-systeem want dat is naar mijn mening niet goed uitgewerkt in het vorige deel. We zullen het zien. Ik zal deze game in ieder geval niet meer pre-orderen zoals ik met Absolution toen wel deed. Ben het vertrouwen kwijt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.