E3 2015: Forza Motorsport 6 (hands-on) | Gamer.nl

E3 2015: Forza Motorsport 6 (hands-on) | Gamer.nl

Na zonneschijn komt regen. Op de E3 in Los Angeles laat Microsoft spelers achter het stuur kruipen van prachtige virtuele bolides om kennis te maken met de grootste vernieuwing van Forza Motorsport 6: gure weersomstandigheden.

Er is genoeg aanleiding voor een nieuwe Forza Motorsport. Het vijfde deel was een launchgame voor de Xbox One, en maakte, zoals een launchgame betaamt, niet heel veel indruk. Vooral het gebrek aan content was een doorn in het oog van doorgewinterde racefans. Waar Forza-games in het verleden werden geleverd met garages vol auto’s, was het wagental in deel vijf beperkt tot tweehonderd - minder dan de helft van zijn voorganger. De microtransacties waren eveneens een smet op het zo mooi opgepoetste blazoen van de game.

Media has no description

Twee jaar later lijkt Forza Motorsport 5 vooral een prelude voor het zesde deel. We zagen al wat ontwikkelaar Turn 10 Studios qua graphics uit de Xbox One kon persen; met Forza 6 bouwt het daar daadwerkelijk een game omheen. De cijfers mogen er in ieder geval wezen. Meer dan 450 Forzavista-auto’s, allemaal beschikbaar zonder de portemonnee nog eens te hoeven trekken, 26 circuits waarvan 10 nieuwe verdeeld over 4 nieuwe locaties. En de grootste blikvanger: regen, storm, schemering en duisternis.

De gouden standaard

Met Forza Horizon 2 had Turn 10 een generale repetitie. In die game teisterden regen en onweer de felle lak van de racemonsters al, al kwamen de visuele effecten toen nog niet in de buurt van de natte pracht van PlayStation-concurrent Driveclub. Forza Motorsport 6 maakt dit jaar de inhaalslag. Vooral vanuit dashboard-view is racen over het glanzende wegdek van Brands Hatch een traktatie voor de pupillen. Druppels op de voorruit druppelen zoals druppels druppelen bij verschillende snelheden en de Audi TT Coupe moet, al zwabberend en glijdend door de aquaplaning, bedwongen worden op het vochtige asfalt.

Media has no description
Media has no description

Duisternis is de tweede hindernis in Forza Motorsport 6. Met een knalgele Lamborghini Huracan in het spoor van de achterlichten van je voorgangers blijven is een ervaring zoals we die eigenlijk alleen nog in Driveclub hebben gezien. Hier komt het aan op circuitkennis, zeker wanneer je eerste rijdt of de aansluiting met andere auto’s kwijt bent en alleen zicht hebt op twintig meter voor je. En de lichtjes op je dashboard. Nu het niet meer enkel zonneschijn is in Forza, heeft de game werkelijk een extra dimensie. Klagen over dat we erg lang hebben moeten wachten op regen en duisternis mag, maar de vorm waarin Turn 10 het nu introduceert is indrukwekkend.

Media has no description

Althans, tot op zekere hoogte. Forza Motorsport 6 biedt zulke barre omstandigheden niet voor alle tracks en events. Op sommige circuits, denk Yas Marina in Abu Dhabi, kunnen je ruitenwi ers in ruststand. De game beslist dus waar je wel en niet de mogelijkheid hebt om een nat pak te halen, een beetje zoals Gran Turismo 6 en in zekere zin ook bepaalde events van Forza Horizon 2.

Turn 10 Studios belooft 1080p/60fps te leveren, maar haalt die gouden standaard nog niet. Met nog ruim twee maanden voor de release van Forza 6 is het vertrouwen er, gezien ook de prestaties van deel 5. Een revolutie ten opzichte van dat deel zal deze zesde niet zijn, maar met een hoeveelheid content die je bij een Forza mag verwachten, aangevuld met het nacht/weersysteem dat genoeg extra uitdaging gaat bieden tijdens het racen, lijken racefanaten precies te krijgen waar ze op zitten te wachten.

Forza Motorsport 6 verschijnt op 18 september op Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou