E3 2015: Elite: Dangerous voor Xbox One | Gamer.nl

E3 2015: Elite: Dangerous voor Xbox One | Gamer.nl

Elite: Dangerous is een van de blikvangers van Microsofts Xbox One Preview Program. Een vroege versie van de game is nu al speelbaar op de zwarte console. Een update vanuit Los Angeles over de immense spacesim en zijn consoledebuut.

Hoe krijg je 115 knoppen, een throttle, flightstick en muis overgezet naar een controller? De besturing vormde de hoogste horde bij de overzetting van Elite: Dangerous naar Xbox One. Ontwikkelaar Frontier neemt hem met verve. De meeste winst boekt de game met de face-buttons, die, wanneer lang ingedrukt, volledige contextmenu’s oproepen. In die menu’s selecteer je bijvoorbeeld je wapens. Je vierpuntsdruktoets gebruik je om bijvoorbeeld je snelheid te buffen.

De Xbox One-versie wordt niet gekenmerkt door omslachtige noodoplo ingen. Elite: Dangerous voelt van begin af aan natuurlijk. Intimiderend, maar voor wie wil leren geenszins onmogelijk. En wie net wat meer opties wil, schaft binnenkort gewoon de Elite-controller voor Xbox One aan. De consoleversie van Elite: Dangerous is in ieder geval geen uitgeklede variant van zijn pc-broer, maar een gelijkwaardig product dat toevallig op de Xbox One speelbaar is.

Media has no description

PvP-proefkonijn

Al is toevallig niet het goede woord. Frontier doet zijn best om de Elite-ervaring console-waardig te maken. Zo voegt de ontwikkelaar onder andere friendslists, party’s en achievements toe. De Elite-status bereiken in de game wordt een van de moeilijkste achievements die je op de Xbox gaat vinden, verzekert de ontwikkelaar. Ook ondersteunt de game leaderboards, inclusief vermelding van je kill-death ratio, en ontgrendelt een hoge ranking bijvoorbeeld betere wapens, modules en abilities.

Waar Elite: Dangerous voor de pc een omvangrijke en uitsluitend bloedserieuze aangelegenheid is, lijkt Frontier iets meer spel in de consoleversie te introduceren. We werpen op de E3 een eerste blik op Close Quarter Championship, een nieuwe PvP-modus die puur is gericht op actie. De modus draait om dogfights in afgebakende ruimtes, waarbij behendig manoeuvreren door nauwe tunnels en tu en ruimteschepen door de boventoon voert. Met kleine wendbare schepen ga je de strijd aan op ‘twee tot vier maps’ - Frontier durft nog geen definitief aantal te noemen.

Nieuw in ‘CQC’ is dat je de lock-on op je tegenstander verliest wanneer de line-of-sight wordt verbroken, wat in de hectische gevechten nog meer van je vliegenierskunsten vergt. De Xbox One is de perfecte plek om zulke nieuwe dingen te testen, geven de medewerkers van Frontier aan. Zoals de Mac-versie van Elite: Dangerous de nodige technische winst voor de pc-variant opleverde, verwacht de ontwikkelaar dat veel Xbox-features ook terug gaan vloeien naar het hoofdplatform waarop de game verscheen.

Media has no description

Die antwoord

Elite: Dangerous is op Xbox One ook technisch gezien indrukwekkend. De game haalt niet de pixelpracht die we op een flinke pc terugzien, maar mag gerust tot de mooiere games op de console gerekend worden. Frontier eiste van zichzelf 1080p en gaat die eis inwilligen. De framerate in de huidige vorm is al goed, maar wordt nog beter.

Zo heeft de Xbox One een antwoord klaarliggen voor No Man’s Sky, dat (voorlopig) niet op Microsoft’s console verschijnt. Elite: Dangerous biedt net zo’n belachelijk groot universum. Kijk naar de virtuele hemel en elke ster die je ziet is te bereiken. Elite: Dangerous spreekt dezelfde ontdekkingsdrang aan van spelers als No Man’s Sky, maar voegt daar concrete (en ongelofelijk uitgebreide) gameplay aan toe, waar het bij laatstgenoemde nog maar de vraag is hoeveel er daadwerkelijk te doen is.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou