E3 2015: Abzû (hands-on) | Gamer.nl

E3 2015: Abzû (hands-on) | Gamer.nl

Abzû is de spirituele opvolger van Journey. De reis voltrekt zich ditmaal niet in een golvende woestijn, maar onder het oppervlak van een golvende oceaan. In alle rust snorkelt de game zich naar de top van onze favoriete games op de E3 2015.

De vergelijking met Journey is niet arbitrair. Abzû wordt ontwikkeld onder leiding van Matt Nava, zelf duiker en voorheen werkzaam bij ontwikkelaar thatgamecompany. Hij wist Austin Wintory te strikken, de componist die ook Journey van begeleidende klanken voorzag. De penseelstreken van het duo zijn direct zichtbaar. Ook Abzû is een spirituele reis die geen vaardigheid van spelers verwacht, maar de bereidheid om zich volledig over te geven aan een interactieve kunstwerk. 

Vloeibare spierverslapper

Dat is niet voor iedereen weggelegd. Wie een uitdaging zoekt, zit bij Abzû in ieder geval verkeerd. Er is geen mogelijkheid om dood te gaan; game over bestaat niet. Abzû laat je geen rekening houden met een zuurstofmeter en de witte haaien die je tegenkomt zijn gevaarlijk maar niet dodelijk. De enige actieknoppen zijn die om mee te liften met vi en en die om een sonarping uit te sturen ter interactie met de omgeving.

Met een gevoel van veiligheid ga je daarom kopje onder. Op de E3 maken we kennis met de opening van de game, die licht lineair een breed onderwaterpad uitrolt dat leidt langs een aantal afwi elende omgevingen. Blauw is uiteraard de dominante kleur in Abzû, onderbroken door groen zeewier dat natuurgetrouw reageert op jouw aanrakingen en (letterlijk) duizenden vi en die volgens een mathematische formule door hun natuurlijke habitat voortbewegen.

Zonnestralen dringen door het water en onze mond valt open; van verbazing, maar ook van ontspanning. Abzû is rustgevend, spierverslappend en we moeten bijna weggesleurd worden uit onze trance. Journey wist gamers te hypnotiseren en het feit dat hetzelfde lukt in een klein zweterig hokje waar de airco drie standjes te hoog staat, bewijst dat Abzû op de goede weg is.

Media has no description

‘Verhaal’

Is Abzû doelloos? Nee, al suggereert de eerste indruk wellicht van wel. De E3-demo eindigt in een groot open water. Op de weg ernaartoe hebben we een glimp opgevangen van wat we aan gameplay kunnen verwachten. Af en toe kom je bijvoorbeeld drones tegen, in de vorm van rondzwemmende lampen die je bij tijd en wijle helpen opgravingen te doen. Her en der vind je namelijk oplichtende plekken, half bedekt onder zand. Graaf die uit en je krijgt bijvoorbeeld toegang tot een nieuw stuk level.

Onderweg kom je ook artefacten tegen die niet veel meer doen dan impliciet stukjes verhaal vertellen. ‘Verhaal’ is hier een heel abstract begrip. Verwacht geen cutscenes met ingesproken stemmen, maar tekenen van vergaan leven, zoals vreemde standbeelden van een vervaarlijke haai. In de ‘één tot acht uur’ die de game moet gaan duren, moet je langzaamaan een beeld krijgen over de historie van de plek die je bezoekt en jouw plaats in de oceaan.

Media has no description

Het Journey-DNA zit ook op die manier verweven in de onderwaterwereld van Abzû. Wanneer de game in 2016 verschijnt, is het alweer vier jaar geleden dat de mystieke PlayStation-game verscheen. Lang genoeg om een opvolger die mi chien niet heel veel nieuws doet te rechtvaardigen.

Abzû verschijnt in 2016 voor PlayStation 4 en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou