Het is een jaar waar veel MMORPG's de markt zullen bestormen en waar er nog meer zijn aangekondigd voor een release het jaar er op. 2004 staat vol van de games die je met duizenden online kunt spelen en één van die games stond natuurlijk ook op de E3 afgelopen week. Op de hoek van een gigantisch drukke Vivendi Booth stond, zoals elk jaar, de stand van Blizzard Entertainment. Op de vele computer stations die de stand rijk was, werd naast Starcraft Ghost natuurlijk World of Warcraft getoond. De MMORPG van Blizzard Entertainment is al weer 2 maanden in een Beta test flink aan de tand gevoeld en alle opmerkingen van de reeds spelende gamers zijn opgenomen in wat de E3 2004 build van World of Warcraft genoemd mag worden.

Naast mij schuift Shane Dabiri aan, Shane is de producer van World of Warcraft en gaat mij de nieuwe aspecten van de al vele malen besproken MMORPG tonen. Waar in de jaren hiervoor, meer de nadruk op bepaalde delen van de game is gelegd, wordt nu de gehele game getoond. Zowel de character creation als de gamewereld, lopen nu vloeiend in elkaar over en loodsen zonder enige hapering de speler richting uren aan gameplezier. Wat opvalt aan de graphics in vergelijking met de screenshots die op het net verschenen zijn, is dat de graphics engine een upgrade heeft gehad. Waar de screenshots uit de beta soms nogal blokkerig en onscherp overkwamen, verrast de aangepast E3 versie mij nogal in scherpte en detail. World of Warcraft wordt gemaakt voor iedere speler. Dat wil zeggen dat zowel de hardcore MMORPG gamer als de beginnende MMORPG gamer direct van start kunnen zonder gezeur en dat het speelplezier direct kan beginnen.

Character Creation

Er is nogal wat om te doen geweest, 8 speelbare rassen elk met aangepaste mogelijkheden als het gaat om classes, zijn volledig vormgegeven. De keuze of je character mannelijk of vrouwelijk is geeft het uiterlijk van je speel character duidelijk weer. Haar, huidskleur, gezichtshaar, ogen, wel of geen kaak (bij undead characters) het is allemaal aan te passen. Er is zoveel keuze dat het bijna onmogelijk wordt dat er 2 precies dezelfde characters rondlopen. De verschillende keuzes worden al snel duidelijk als ik op de randomize knop druk. De verschillende combinaties flitsen je voorbij. Als of je als speler nog niet genoeg keuze hebt, voegt Shane er aan toe dat als de game al live is, er nog zeker meer keuzes worden toegevoegd aan de character creation. Genoeg gepiel met lichamen, tijd om te spelen.

In den Beginne

Zodra een speler de wereld betreedt, staat hij of zij oog in oog met een NPC. Deze NPC heeft boven het hoofd een geel uitroepteken. Dit gele uitroepteken heeft twee betekenissen. Het is een uitroepteken omdat deze NPC je een quest wil aanbieden en hij is geel omdat de quest bedoeld is voor jouw level. De eerste quest waar je op gestuurd is natuurlijk vrij simpel, bezoek dit persoon, of ga naar deze boom toe. Het is zo gemaakt dat je langzamerhand de mogelijkheden van questing onder de knie krijgt. En naast dit feit, zijn het ook de eerste experience points die je character bemachtigd. Dit brengt me dan gelijk bij het power levelen. Geen enkele MMORPG houdt dit tegen een ook World of Warcraft niet. Hogere level characters kunnen net beginnende noobs helpen door mee te vechten, als de genade klap wordt gegeven door de net beginnende speler, krijgt deze enige xp punten. Niet de hoeveelheid die je in je eentje zou krijgen, maar wel een stootje. En ook de loot is voor de gene die de genaden slag geeft, zo krijg je sneller betere wapens en recepten.