Sinds de release van een eindeloze rij aan shoot 'm up games is de behoefte naar iets nieuws enorm gestegen. Gamers verwachten een verhaal dat dieper gaat dan de gemiddelde shooter en men wil een karakter dat door een verhaal heen zich weet te ontwikkelen tot een onverschrokken held. Niet zo vreemd dus dat de RolePlayingGame de laatste jaren een enorme groei aan populariteit heeft meegemaakt.

Diablo bewees al redelijk vroeg dat het grote publiek de hersenloze shooter wel had gezien en dat het toe was aan iets geavanceerder. Zo was Diablo misschien wel een RPG in redelijk simpele vorm, maar het had al de basics in zich. Zo kon je eindeloos op zoek naar nieuwe en betere items en werd je karakter duidelijk beter naar gelang je verder kwam in de game. Niet zo vreemd dat na Diablo's succes er meer RPG's kwamen met compleet eigen invloeden.

Eén van de bekendste voorbeelden hiervan zijn de twee Baldurs Gate games. Deze gingen alweer een stuk verder in complexiteit en waren daarom ook voor een meer beperkt publiek interessant. Op vlak van dynamische en intrigerende verhalen te vertellen wist Baldurs Gate wel een nieuwe mijlpaal neer te zetten.

Natuurlijk mag ik in dit artikel ook Everquest niet ongenoemd laten. Deze game wist RPG eindelijk massive online te zetten zodat het ook voor het grote publiek aantrekkelijk zou worden. Met meer dan 27000 mensen op een gemiddelde dag gelijktijdig online mag wel gezegd worden dat Everquest het succes van online gaming aan weet te tonen.

Nu komt Dungeon Siege, een nieuwe 3D RPG van de onbekende developer GasPowered. Als ik er echter bij vermeld dat Microsoft deze game uit zal geven is de interesse misschien al wat sneller gewekt. GasPowered is in 1998 opgericht en is naar verwachting sinds die tijd al bezig aan Dungeon Siege.

Om direct met de deur in huis te vallen: Dungeon Siege is adembenemend mooi. De komst van nieuwe en snelle hardware heeft ons hier ook een handje geholpen zodat men een wereld heeft kunnen neerzetten die me sterk deed denken aan een 3Dversie van de Baldurs Gate wereld. Als je de bijgevoegde screenshots bekijkt zal je zien dat we hier niet bepaald aan het overdrijven zijn. De speelfiguren komen erg karakteristiek over zodat je niet het idee hebt tegen een hoop pixels aan te staren.

Bij de start van de game is het verhaal niet direct schokkend, maar dit zal tijdens het spelen veranderen. Het verhaal krijgt namelijk een aantal flinke plotwendingen te verduren. Je speelt de rol van 15 een jaar oude boerenjongen/meisje die op een doodnormale dag wordt overvallen door de krachten van het donker. Jou wordt niets aangedaan, maar al je bezittingen worden met de grond gelijk gemaakt. Tijd om wat schadevergoeding te halen bij deze zogenaamde 'donkere krachten'.