De Playstation Portable, simpelweg PSP in de volksmond, is dé gadget van het moment. De urenlange rijen Japanners staan nog vers op ons netvlies gebrand en ook zelf zijn we niet vies van Sony's apparaatje, zoals je in onze uitgebreide hands-on preview hebt kunnen lezen. De handheld moet zich in de komende tijd echter ook op het gebied van games gaan bewijzen. Ieder gamer moet wat wils krijgen, wat gezien de line-up aardig lijkt te lukken. Qua racegames komen we twee grote namen tegen, beiden afkomstig van het Britse Codemasters: Colin McRae 05 en DTM Race Driver 2. Gamer.nl kreeg een vroege versie van de games in handen.

Door Erwin Bergervoet en Jaap van Nes

Om de PSP games van Codemasters aan de tand te mogen voelen moesten we wel koers zetten richting Engeland, naar het hoofdkantoor van de uitgever. Daar de games nog volop in ontwikkeling zijn, konden we het nog niet op een echte PSP spelen, maar ging dit via een dev-station. Dit is een grote witte kast waar gewone DVD-schijfjes in geschoven worden en die de werking van de PSP emuleert. De output van deze kast wordt vervolgens naar een normale PSP handheld gestuurd, zodat je het spel precies zo ervaart als wanneer je het zelf op de PSP zou spelen. De besturing en de graphics zullen dus niet veel verschillen, al vallen er over de laadtijden en framerate nog geen echte conclusies te trekken, omdat de prestaties van het dev-station niet per se volledig overeen komen met die van de handheld zelf.

Zowel Colin McRae 2005 als DTM Race Driver 2 voor de PSP zijn geconverteerde versies van de PS2 games. Alle wagens, parcours en spelopties zijn overgezet naar de handheld, wat gezien de op papier toch iets mindere kracht van de PSP een knappe prestatie is. De games zijn grafisch nagenoeg identiek aan hun PS2 tegenhangers, iets wat maar weer eens laat zien tot welke krachtstoten Sony's nieuwe handheld in staat is. Het enige waar men iets gas op terug genomen heeft, is de zichtwijdte. Door het beperktere geheugen van de PSP kan er namelijk minder tegelijk op het scherm getoond worden. De PSP draait echter in een lagere resolutie, waardoor dit verschil nauwelijks waar te nemen is.

Allereerst ging het DVD'tje van DTM Race Driver 2 de dev-station in. Een aantal schermen en een betrekkelijk korte laadtijd verder, staan de auto's allen aan de startlijn en kan het feest beginnen. Het eerste dat opvalt is, hoe afgezaagd het ook begint te klinken, de helderheid waarmee het PSP scherm de graphics weergeeft. Het verschil met de Playstation 2 versie is nauwelijks te zien, al merken we later wel dat het beestje door een gebrek aan optimalisatie soms nog wel moeite heeft met al het grafische geweld. In de vroege versie die wij speelden was ook de digitale besturing nog niet geïmplementeerd, waardoor het racen nog een beetje krampachtig aanvoelde.

Men is momenteel bezig om ook deze feature in de game te verwerken, waardoor ook racen de pijltjestoetsen mogelijk wordt. Dit is gezien de plaatsing van de triggers en de (analoge) stick wel zo ergonomisch. Men denkt ook aan een alternatieve besturing met de gekleurde knoppen aan de rechterkant, maar het is nog de vraag of Sony dergelijke alternatieven toe staat.

Nieuw in DTM Race Driver 2 voor de PSP is een multiplayeroptie via de WiFi verbinding van de PSP. Deze spelmode was echter nog niet in het spel verwerkt. Ook als dit al het geval geweest zou zijn: zelfs bij Codemasters heeft men nog maar één PSP op het kantoor. De kwaliteit van de multiplayermode kunnen we dus pas bij de uiteindelijke release beoordelen. Verder zijn alle features van de PS2 versie in de PSP versie aanwezig en lijkt de game het succes van zijn grote PS2 broer minstens te gaan evenaren. De port van DTM wordt trouwens niet bij Codemasters zelf ontwikkeld, maar bij Sumo Digital, het team dat ook Outrun 2 naar de Xbox overzette.