Driver: San Francisco (multiplayer hands-on) | Gamer.nl

Driver: San Francisco (multiplayer hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Voor we de gespeelde multiplayermodi kunnen behandelen, is het zaak zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat shiften nu precies is, want het is een enorm belangrijk onderdeel van het spel. Niet alleen in de singleplayer. Een groot deel van het succes online hangt af van hoe je met shiften omgaat. Dus wat is het nu precies? Shiften is de mogelijkheid om uit je lichaam (en auto) te treden om handmatig een andere wagen uit te kiezen waar je vervolgens de controle over krijgt. Op deze manier kun je een uitzichtloze achterstand omtoveren tot een poging dichter bij je doelwit te komen. Je kunt ook naar auto’s ver voor de tegenstander shiften om bijvoorbeeld een frontale botsing te veroorzaken. Het is een optie die ongelimiteerd tot je beschikking staat en dat blijkt wel nodig ook.

Rustig begin

We starten met de Sprint Race-modus: vijf korte races waarin je van checkpoint naar checkpoint scheurt om als eerste over de finish te komen. Hiermee scoor je punten gebaseerd op je eindpositie. Na iedere race wordt de finishpositie gebruikt om bij de volgende race de startposities om te draaien. De nummer een begint dus als laatste, de nummer twee als een na laatste, enzovoort. Op deze manier is er voor iedereen een gelijke kans om punten te scoren, want zoals gezegd: de races zijn kort en dat mag je heel letterlijk nemen. Denk aan ongeveer 45 seconden per stuk en zo’n tien checkpoints. Aan de start van elk potje wordt er door de computer willekeurig een type auto geselecteerd waarin iedereen start. Zo rijd je de ene race in een Amerikaanse musclecar en de race erna in een Audi Quattro of een moderne sportwagen.

Ieder type voertuig bestuurt weer net een tikje anders, maar ze hebben gemeen dat het allemaal vrij arcade aanvoelt. Verwacht dus net als in de oude Driver-spellen veel gierende en rokende banden en driften in bochten. Het is vergelijkbaar met achtervolging cènes uit bekende Hollywoodfilms als Bullitt, The French Connection en The Driver. Het leuke is dat de iconische wagens uit alle films en series waardoor de ontwikkelaar is geïnspireerd, terugkomen in het spel. Zo is er bijvoorbeeld de groene Ford Mustang van Steve McQueen uit Bullitt en de kla ieke Aston Martin van James Bond uit Goldfinger. Op deze manier word je verwend met de kla iekers van vroeger. In totaal zitten er 130 gelicenseerde auto’s in het spel, waarvan een selectie beschikbaar is in de multiplayer.

Tikkie, jij bent ‘em

De tweede modus die we speelden heet Tag. Tikkertje dus. Er is één beker en welke speler deze in zijn bezit houdt, scoort punten tot een maximum van honderd. De andere spelers moeten vol in de achtervolging, maar zij hebben wel een trucje achter de hand: iedereen kan namelijk shiften, behalve degene die de beker heeft. Wanneer je dus te ver achterop raakt, kun je snel naar een auto vlakbij de bekerdrager wi elen om zo de beker van hem af te pakken. Wanneer je in het bezit van de beker bent, kun je een zenuwslopende klopjacht verwachten, want links en rechts springen tegenstanders in auto’s vlak in de buurt en soms zoeken ze zelfs de frontale aanval.

Het coöperatieve element van de multiplayer laat zich zien in Cops and Robbers. In deze modus bestuurt een speler de vluchtwagen en de rest neemt plaats in politieauto’s. De overvaller moet vier ladingen afleveren, die met iconen op zijn radar staan aangegeven, terwijl de politie zijn auto stuk moet zien te rammen. Net als bij Tag kunnen de achtervolgers, in dit geval de politie, gebruikmaken van shift, terwijl de overvaller het met zijn standaardauto moet doen. Deze is enorm sterk, waardoor je het meestal wel lang vol kan houden. Dit heeft wilde taferelen als gevolg zoals je die kent uit films. Wanneer iedereen een keer de overvaller is geweest, wint degene die over alle potjes de meeste punten gescoord heeft.

Voor we doormogen naar de modi waarin je echt als team moet opereren, krijgen we eerst nog Trailblazer te zien. Hierin rijdt een computergestuurde auto voorop en is het als achtervolger de bedoeling om in zijn spoor te blijven. Achter zijn wagen slingeren twee gele lijnen, die zijn spoor voorstellen en punten opleveren wanneer je erop blijft rijden. Maar aangezien iedereen punten wilt scoren en er maar een iemand tegelijk vol in het spoor kan rijden, ontaardt het al snel in een beukfestijn. Ook hier kun je gebruikmaken van shift, waardoor je snel weer in de buurt van de computergestuurde auto kunt komen.

Samen ten strijde

En dan is het tijd voor teamwork. We beginnen met Blitz, waarin een team van verdedigers moet voorkomen dat de aanvallers een cirkel midden in hun gebied bereiken. Het verdedigen lijkt een simpele taak, want in de afgebakende verdedigde zone kun je vrij wi elen tu en alle auto’s die er rondrijden en je hoeft een aanvaller maar te raken en hij wordt uit zijn auto geschopt. In werkelijkheid is het afhankelijk van de samenwerking tu en de verschillende spelers of het ook daadwerkelijk zo makkelijk is als het klinkt. De cirkel is meestal via meerdere routes toegankelijk en door de wendbaarheid van de auto’s is het soms lastig om iemand te raken. Wanneer niemand zijn verdedigende taken serieus neemt, is het snel gedaan met je team. Als aanvaller kun je niet in de verdedigde zone shiften tu en voertuigen, waardoor je voorzichtig een aanval moet plannen. Ook hier is samenwerking de sleutel, want wanneer het verdedigende team van alle kanten aangevallen wordt, is er voor hen bijna geen houden meer aan. Met elke succesvolle aanval die je doet, wordt het verdedigde gebied kleiner, totdat een team de honderd punten haalt (een succesvolle verdediging levert vijf punten op).

De laatste modus van de dag heet Capture The Flag en hebben wij helaas niet kunnen spelen. Je kent het concept echter vast: er is een vlag in het midden van het speelveld en beide teams moeten deze vlag naar hun basis zien te vervoeren. De toevoeging van shift zal naar verwachting de nodige extra chaos met zich meebrengen. Wat de multiplayer verder nog voor ons in petto heeft, blijft nog even geheim, maar we weten wel dat er in totaal negentien multiplayermodi zijn, verdeeld over elf online modi en acht coöperatieve modi. Een aantal van de coöperatieve modi overlappen met de online multiplayer, maar er zijn ook drie modi speciaal voor twee spelers ontwikkeld.

Laatste loodjes

Het spel is inmiddels bijna af, op de laatste afwerkingen na, en het ziet er grafisch uitstekend uit. Ubisoft Reflections heeft ons vertrouwen in de Driver-reeks weer volledig hersteld. En dat had een flinke deuk opgelopen na het matige Driv3r en Driver: Parallel Lines.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou