Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Dreams

Lucide dromen als een god

Geschreven door Joe van Burik op
Dit is geen marketingpraatje: al je dromen worden werkelijkheid in de PlayStation 4-game Dreams. Nou ja, virtueel dan. We leerden meer over dit nieuwste werk van Media Molecule tijdens de Paris Games Week en verbaasden ons over de schier onbegrensde mogelijkheden om zélf van alles en nog wat te maken – én ermee te spelen.

LittleBigPlanet en Tearaway waren, hoe je het ook wend of keert, best vernieuwende games. Misschien niet als de relatief conventionele platformavonturen die ze aanvankelijk op het eerste gezicht leken te zijn, maar wel als spellen waarin de creativiteit van de speler een zeer prominente rol speelde. Door zelf aan de slag te gaan met een veelvoud aan elementen kon je – zeker in latere LittleBigPlanet-spellen – compleet zelfbedachte en aangeklede spelletjes bouwen binnen een ecosysteem van mogelijkheden.

Creëren

Met Dreams gaat studio Media Molecule nog een stuk verder. Hoewel de tot dusver getoonde beelden vooraf gemaakte content tonen, kregen wij een exclusieve uitgebreide blik op de spelstand waarin je zélf aan de slag kan met creëren. Met een Move-controller in elke hand geeft de art director van het ontwikkelteam vorm aan een sculptuur dat sprekend lijkt op het beertje uit de trailer, Frances. Hij gebruikt daarbij vormen uit een moeilijk identificeerbare materie, die eigenlijk op elke mogelijke manier gebruikt kan worden. Dat komt mede door de gloednieuwe engine die de makers ontwikkeld hebben, waarin geen gebruik wordt gemaakt van polygonen maar zogeheten voxels. Alles in het spel wordt procedureel gegenereerd. Elke vorm en elk oppervlak kan daardoor gemaakt worden, waardoor de enige beperking bij het modelleren daadwerkelijk je eigen fantasie is.

Vervolgens kun je je sculpturen diverse eigenschappen meegeven: figuurtjes kunnen bewegen, auto’s kunnen rijden en voorwerpen kunnen worden opgepakt. Bovendien kun je animaties opnemen door simpelweg op de opnameknop te drukken en modellen binnen de creatiestand te laten bewegen. Gaandeweg komt zo elk level, personage of ander element vrij letterlijk vanuit het niets tot leven. 

In de praktijk lijkt dat ons trouwens nog wel vrij lastig, puur omdat je over het nodige ruimtelijk inzicht moet beschikken om daadwerkelijk te maken wat je in gedachten hebt. Gelukkig is het ook mogelijk om maaksels van anderen als beginpunt te nemen en te ‘remixen’, aldus de ontwikkelaar. Je kunt zelfs andere spelers volgen, zowel voor hun eigen creaties als het werk dat ze elders hebben gevonden en aanraden – vergelijkbaar met het systeem in Super Mario Maker. Uiteraard kun je ook zoeken op termen en bepaalde parameters in de potentieel enorme poel user-generated content.

Spelen

Ondanks de nadruk op dingen maken is er wel degelijk een verhalende hoofdmodus om te doorlopen, waarin je speelt in levels en met andere creaties van Media Molecule zelf. Met de Imp, een elf-achtig wezentje dat vooral lijkt te fungeren als personificatie van een aanwijzer op het scherm, kun je bezit nemen van bestuurbare elementen – zoals het beertje Frances. Ook druk je niet zomaar op knoppen om acties uit te voeren, maar maak je bewegingen in het spel om bijvoorbeeld een deur te openen. Verschillende levels worden vooralsnog aan elkaar gelinkt door portalen met wit licht, maar de ontwikkelaar heeft voornemens om verschillende omgevingen in de uiteindelijke versie van Dreams naadloos in elkaar te laten overgaan.

Nagenoeg alles in Dreams zal met meerdere spelers tegelijk te doen zijn: niet alleen het doorspelen van bouwsels, maar ook het zelf maken en zelfs testen van alles wat je maar kunt vormgeven. Bij gebrek aan gesproken communicatie – of puur voor de lol – kun je zelfs met licht schilderen in de lucht. Zo heeft de art director van Media Molecule inmiddels een beeldenparkje met gek kijkende hoofden gemaakt, die elkaar in het gezelschap van een betonnen ezel verliefd aanstaren. Ondanks de overdaad aan gekkigheid oogt het tafereel opvallend genoeg wel als een kloppend geheel. In de praktijk zal overigens wel door een moderatieteam worden meegekeken naar je creaties: wordt het te kindonvriendelijk, dan bestaat de kans dat de fatsoenpolitie je verbiedt het object te delen.

Al met al doet Dreams meer aan als een uitgebreide virtuele gereedschapskist gekruist met speelgoed dan een spel. De technologie is zelfs zó slim opgebouwd dat in de game gemaakte modellen te exporteren zijn en in het echt in 3D geprint kunnen worden – getuige enkele fysieke figuren die we zelfs in handen krijgen tijdens de sessie. Reuze knap, maar of we zelf ook met plezier en speels gemak onze dromen tot virtuele wasdom kunnen laten komen én beleven, zal moeten blijken. Onder meer tijdens de bèta van de game, die Media Molecule ergens in 2016 hoopt te kunnen lanceren.

Dreams is exclusief in ontwikkeling voor PlayStation 4. De bèta moet ergens in 2016 beschikbaar komen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Titanfall-serie komt naar iOS en Android Nieuwe NieR-game heet NieR: Automata, eerste gameplay getoond
0

Reacties op: Dreams

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.