We springen terug in de tijd naar het jaar 1983. Niemand heeft ooit nog gehoord van een GameCube, Playstation 2 of Xbox. Zelfs de PC behoort nog niet tot het vocabulaire van de Nederlander of Amerikaan. Wel kent men arcade kasten, waarvan gretig gebruik gemaakt wordt. In dit jaar komt naar het idee van Rick Dyer het spel Dragon's Lair uit op de arcade kasten, wat dé zomerhit van '83 wordt. De kinderen die toen al hun zakgeld aan de kasten verspilden zijn nu volwassen geworden en kunnen hun kinderen binnenkort kennis laten maken met een remake van het spel, 19 jaar na dato introduceert Ubisoft in volle glorie Dragon's Lair 3D.

Hoewel er veel gebeurd is sinds '83, denkt Ubisoft dat het verhaal van Dragon's Lair nog steeds door de beugel kan. Prinses Daphne wordt door een evil draak ontvoerd een meegesleept naar een middeleeuws kasteel van de net zo gemene koning Madroc. Het is aan de speler om de rol van Dirk the Daring op zich te nemen, een sukkelige maar dappere ridder, die niet vies is voor een avontuurtje. Het doel is natuurlijk om prinses Daphne uit de klauwen van de slechte koning te redden. Een niet al te sterk verhaal, maar dit is ook totaal niet waar de game je mee wil boeien. Dragon's Lair 3D is een arcade action game, die te vergelijken is met bijvoorbeeld Rayman. Het gaat in het spel vooral om rennen, springen, klimmen, schakelaars omzetten en kleine vijanden neerslaan, om je zo een weg te banen door de 250 kamers die de game rijk is. Deze 250 kamers zijn verdeeld over 15 levels, wat je uiteindelijk tot in het hoogste torentje van het kastaal zal brengen. Vermakelijk voor alle old-skool gamers is dat Ubisoft maar 1/3 van alle speelvelden 'nieuw bedacht' heeft en de rest dus allemaal uit het origineel stamt.

Ubisoft stuurde ons een preview code van het spel op, waarin we de beschikking kregen over 6 levels. Hoewel nog niet alles perfect afgesteld was, wist het een goede indruk te geven van wat Dragon's Lair 3D ons te bieden heeft.

Al in het eerste menu, wordt duidelijk dat de cartoony sfeer uit het spel uit '83 behouden gebleven is. Een paar klikken met de muis verder komen we aan bij de eerste animaties, waarin in enkele seconden het verhaal van de game uitgelegd wordt. Dit alles wordt in 2D gedaan, wat het allemaal een beetje grappige aanblik geeft. Dit komt mede door onze held, Dirk the Daring, welke de ene na de andere onvergetelijke, lompe, stunt uithaalt. Na een kort laadscherm verschijnt het kasteel wat we eerder in 2D zagen als een strak uitziend 3D gebouw en mogen we voor het eerst de knoppen berijden. Deze eerste keer had bij de build die wij speelden echter niet het gewenste effect, we konden geen kant op bewegen. Was het spel gelijk vastgelopen? Nee dat niet, het bleek achteraf dat de knoppen nog allemaal ingesteld moesten worden. Hoewel het instellen van de knoppen totaal geen problemen gaf, blijf je met het probleem kampen dat je niet alles gelijk op een lekkere plek neerzet, waardoor je continu aan het finetunen blijft en soms behoorlijk wat knopen uit je vingers moet halen.