Voor de fans van Dragonball Z had Tenkaichi 2 nagenoeg alles wat het hartje begeert. Ik verwachtte dan ook niet dat er heel veel veranderd zou zijn voor dit nieuwe deel. Maar daar stuitte ik op een verrassing. Naast de voor de hand liggende veranderingen kent Dragonball Z: Budokai Tenkaichi 3 echter ook ingrijpende wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger. Of deze positief uit pakken valt nog te bezien. Het betreft hier overigens de Wii-versie van het spel.

Een nieuw deel in een vechtspel serie gaat nagenoeg altijd hand in hand met een uitbreiding van de speelbare personages. Dragonball Z: Budokai Tenkaichi 3 is geen uitzondering op deze regel. Kende het vorige deel meer dan 130 personages, deel drie gaat hier nog eens dunnetjes overheen en kent meer dan 160 speelbare personages. Over het algemeen zijn de dertig nieuwe vechters minder bekenden uit de Dragonball-reeks, zoals Fasha, Tambourine, Nail, King Cold, King Vegeta en Future Gohan.

Verder zijn er ook meer arena's toegevoegd. In totaal zul je in meer dan 30 gebieden een potje kunnen knokken. Er komen dus meer bekende plekken uit de serie langs. Natuurlijk kan ook in dit deel weer flink wat schade toegebracht worden aan het landschap zelf. Er zit echter nog meer vernieuwing in deze gebieden. Zo hebben (in ieder geval een deel) van de arena's zowel een dag- als een avond/nacht-variant. Dit houdt in dat de Saiyans met staart bij volle maan in een Oozaru (grote aap) kunnen veranderen.

 

Qua speelmodi kun je weer de bekende meuk verwachten: een training mode, een mode waarin je weer items kunt fuseren, een multiplayer en natuurlijk het grote Dragonball-avontuur. Hoewel de Dragonball Adventure mode uit het vorige deel aardig gevuld was, was het nog niet helemaal compleet. In deel drie kun je weer de Dragonball Z saga's doorlopen, evenals de films, maar verwacht in dit nieuwe deel meer content van Dragonball en Dragonball GT.

Een hele grote vernieuwing is de online mode, althans voor de Wii. Via de WiFi-mogelijkheden van Nintendo's console is het mogelijk om met Dragonball Z: Budokai Tenkaichi 3 tegen mensen over de hele wereld te vechten. Het andere platform waar het spel op uitkomt, de PlayStation 2, kent een hele andere vernieuwing: Disc Fusion System. Dit houdt in dat, als je de voorgaande delen ook hebt, je deze kunt 'fuseren' met deel drie en daarmee nieuwe speelmodi vrij kunt spelen. Een hele andere toevoeging, voor beide versies, is de mogelijkheid gevechten op te nemen. Na een gevecht zal je gevraagd worden of je het potje wilt opslaan.

De meest ingrijpende verandering is echter de besturing. De besturing van deel twee zou namelijk te moeilijk zijn geweest om in het spel te komen. Toegegeven, de besturing was aan het begin even wennen. Je moest even doorzetten, maar als je het dan onder de knie had, kreeg je ook het gevoel dat door jouw vaardigheden de tegenstander kansloos was. De besturing is nu echter zo gemaakt dat je makkelijk in het spel rolt. De instapdrempel is verlaagd, zodat meer mensen de besturing snel kunnen oppikken. De besturing is toegankelijker en voor mij, als bekende met het vorige deel, voelde dit niet als een positieve verandering. Zo zijn de A- en B-knop nog altijd, respectievelijk,de melee aanval en de ki aanval. Je kunt nu echter niet meer een slag of schop 'chargen' en om een combo te maken heb je beide knoppen niet meer nodig. Vier keer op A duwen resulteert namelijk al in een combinatie van slaan en schoppen, waarna je jouw vijand een eind bij je vandaan trapt. Button-bashen lijkt hierdoor voordelig te worden.

Verder laad je nu je ki op met de D-pad en stelt elke knop hiervan (dus vier in totaal) een speciale blast voor. Heb je genoeg ki voor een bepaalde aanval opgeladen dan zal links onder in beeld een mannetje komen te staan, die voordoet wat jij met de Wii-mote en Nunchuck moet doen om de betreffende blast uit te voeren. Bij de kamehameha zie je bijvoorbeeld dat je de Wii-mote en Nunchuck naar je toe moet trekken en terug moet stoten. Ook weer ter bevordering van een makkelijkere besturing.

Dragonball Z: Budokai Tenkaichi 3 lijkt eigenlijk alles te hebben wat je van een nieuw deel mag verwachten: meer vechtersbazen, meer arena's en meer saga's. Dit zal zorgen voor een nog completere Dragonball-ervaring. Verder is de toevoeging van een online mode voor de Wii een hele goede ontwikkeling, maar worden de PlayStation 2-bezitters mogelijk benadeeld door 'alleen maar' het Disc Fusion System te krijgen (wat heb je eraan als je de twee andere delen niet hebt?). Door de besturing te versimpelen worden meer spelers uitgenodigd om het spel te spelen, maar lijkt het er wel op dat de mensen van Namco Bandai de 'hardcore gamers' van deel twee uit het oog verliezen. Ik hoop dan ook dat er een optie komt waarmee je de besturing kunt instellen als die van deel Tenkaichi 2.