Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Dragon Quest Heroes 2 (hands-on)

Minder Dynasty Warriors, meer Dragon Quest

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Met games als Hyrule Warriors en de originele Dragon Quest Heroes bleef ontwikkelaar Omega Force de afgelopen jaren bij het vertrouwde musou-genre waar het al twintig jaar om bekend staat. Dragon Quest Heroes 2 belooft daarop een kleine twist te geven: minder hack & slash, meer rpg. Maar is dat de juiste insteek voor deze franchise?

Omega Force is niet vies van het combineren van franchises, dat liet de ontwikkelaar al eens zien met Hyrule Warriors. Die musou-game, zoals dit hack & slash-genre in Japan wordt genoemd, wist niet veel meer te zijn dan een simpele Dynasty Warrior-kloon in het Zelda-universum. Toen Dragon Quest Heroes werd uitgegeven leek de iconische jrpg-serie hetzelfde lot te zijn beschoren als The Legend of Zelda, maar het bleek dat er wel degelijk nieuwe ingrediënten aan de Warriors-mix werden toegevoegd ten opzichte van voorgangers uit het genre. Die ingrediënten worden in Dragon Quest Heroes 2 uitgebreid, waardoor de nadruk minder op het rammen op knoppen komt te liggen en de focus verschuift naar typische rpg-elementen als wereldontdekking en een uitgebreider skill-systeem.

Een kleurrijk doch saai verhaal

Dat Dragon Quest Heroes 2 meer rpg-mechanieken bevat dan zijn voorganger getuigt van de doelgroep die de ontwikkelaar voor ogen heeft. DQH2 is namelijk een game voor de echte fans; mensen die de jrpg’s van Dragon Quest hebben gespeeld en op een andere manier het universum willen ervaren tot Dragon Quest 11 later dit jaar uitkomt. De eerste drie uren in de game wijzen echter niet uit dat het verhaal van DQH2 op hetzelfde niveau als de jrpg’s zit. De twee nieuwe hoofdpersonages en de dialogen met npc’s in de eerste twee steden zijn niet bepaald overtuigend. De speler kiest aan het begin van de game tussen neef en nicht Razel en Teresa en ontdekt in de wereld nieuwe party-leden om toe te voegen aan de groep van maximaal vier vechters. Dit zijn zowel bekende als onbekende personages uit het Dragon Quest-universum.

De bekende personages en bijkomende herkenning zullen wellicht genoeg zijn voor fans om de dialogen goed te maken, want die blijken in de eerste drie uur vooral een heikel punt. De dynamiek tussen de moedige maar niet zo snuggere Razel en zijn slimmere maar terughoudende nicht Teresa verveelt snel en geen van de rondlopende npc’s in de open wereld weet iets aan het verhaal toe te voegen met bijvoorbeeld een nuancerende opmerking of iets waar meer inhoud achter zit dan “come check out my shop”. Mocht je ook nog eens weinig van het Dragon Quest-universum afweten, dan lijkt het vele gepraat dat plaatsvindt weinig toe te voegen aan het nog altijd aanwezige hack & slash-geweld.

Het blijft knoppenrammen

Een verhaal in combinatie met een scala aan npc’s zat natuurlijk altijd al in musou-games, maar Dragon Quest Heroes 2 voegt daar nog wat andere rpg-elementen bij. De speler moet de open wereld ontdekken alvorens er gebruik kan worden gemaakt van de fast travel-functie, wat een welkome toevoeging is. Naarmate meer van de wereld ontdekt is, kunnen meer wapens gemaakt worden, iets wat bij deze hands-on helaas nog niet aan bod is gekomen, en ook kunnen spelers steeds meer spells uitvoeren. Het skillsysteem is ten slotte met de verdeling van skillpoints over een x aantal aanvallen en verdedigingsbuffs weliswaar erg simpel, maar omdat er altijd vier personages bij de party horen en er leveleisen aan gekoppeld zitten, biedt het net genoeg diepgang om interessant te blijven. Helaas kan dat nog niet gezegd worden over de combat.

Het vechten is opgebouwd met een paar simpele knoppencombinaties – er is een ingewikkeldere besturing mogelijk die tijdens de hand-on niet uitgebreid getest kan worden – maar succes in een gevecht lijkt voornamelijk af te hangen van de balans in de party. Door rond te rennen en de vijanden met wat lukrake drukken op de aanvalsknoppen te kleineren, komt de speler met hulp van de overige drie personages nagenoeg elk gevecht heelhuids door. Hoewel het met gemiddeld 50 tot 60 fps op PlayStation 4 er allemaal soepel uit ziet, mist er uitdaging. Waarschijnlijk is dit in de latere stadia van Dragon Quest Heroes 2 wel anders: tijdens het korte halve uurtje dat in de hands-on was vrijgemaakt voor co-op wordt in ieder geval duidelijk dat er wel een zekere moeilijkheidsgraad mogelijk is.

Samen rammen, samen drammen

Er moet bij gezegd worden dat de co-op pas lastig wordt op het moment dat de groep van vier lukraak de personages kiest en één van de spelers afhaakt. Doordat er bij de overgebleven drie geen sprake is van een rolverdeling – een onderscheid in tank, healer en aanvallers – wordt tactiek noodzakelijk. Maar in de minuten dat er vier groepsgenoten rondrennen is het een kwestie van als eerste van monster naar monster rennen om een paar hits te kunnen leveren voor ze razendsnel sterven. Met een beetje uitdaging zou het een stuk leuker zijn, voor nu is het nog repetitiever dan de rest van de combat in de game omdat je niet kunt schakelen tussen personages. De afwezigheid van een overzicht met informatie, zoals beste aanvaller en meest gestorven speler, is daarbovenop een groot gemis.

Het is jammer dat de co-op louter bestaat uit het doorlopen van kerkers waarin per kamer een aantal monsters moet worden vermoord, maar het is door zijn omvang begrijpelijk dat de open wereld niet getrotseerd kan worden met meerdere spelers. Of de co-op ook Dynasty Warriors-achtige veldslagen bevat is daarbij nog maar de vraag; bij het doorlopen van het verhaal zijn die veldslagen er in ieder geval wel. Ondanks de gelimiteerde kamers in kerkers klinkt er luid gelach bij het spelen van de co-op en dat is met name te danken aan de Monster Coins die in Dragon Quest Heroes 2 zijn toegevoegd. De Coins die monsters achterlaten geven de spelers zo de eenmalige beschikking over hun krachten en soms gedaanten, en het is door de kleurrijke uitstraling van het geheel toch vermakelijk als één of twee spelers als minimonstertjes door de kerkers heen springen.

Exact die kleurrijke, schattige uitstraling moet in combinatie met de nodige herkenning genoeg zijn voor fans van de serie om deze musou-game een kans te willen geven. De hack & slash-gevechten, evenals de vele rpg-elementen, dialogen en de levelopbouw zijn in andere games beter uitgewerkt, maar geen van die games haakt in op de iconische jrpg-serie Dragon Quest. Zo lijkt Dragon Quest Heroes 2 een vermakelijk warmhoudertje te worden voor iedereen die wacht op Dragon Quest 11, en zullen anderen hun tijd beter aan andere hack & slash-rpg-hybriden kunnen besteden.

Dragon Quest Heroes 2 verschijnt op 28 april op PlayStation 4 en op 25 april op pc. Een Switch-versie verschijnt op 3 maart in Japan op de Switch als onderdeel van een combinatiepakket met het eerste deel, maar het is niet duidelijk of en wanneer dit pakket in Europa verschijnt.

Door: Marvin Toepoel

Dit artikel delen:

Lees meer

Power Rangers komen naar Minecraft Zeven minuten aan Fire Emblem Echoes: Shadow of Valentia-gameplay
0

Reacties op: Dragon Quest Heroes 2 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.