Dragon Quest Builders | Gamer.nl

Dragon Quest Builders | Gamer.nl

We kunnen er inmiddels niet meer omheen: bouwgames zoals Minecraft, Terraria en Don't Starve zijn een eigen genre geworden. Het is niet gek dat grote bedrijven steeds meer binnen dit genre experimenteren. Dat zien we terug in Dragon Quest Builders, dat meer wegheeft van een bouwspel dan een JRPG.

Alle basisprincipes zijn aanwezig: je hakt bomen omver, graaft tunnels, verzamelt materialen en bouwt hiermee je eigen huisjes. De spelomgeving bestaat zelfs uit grote, lompe blokken, zoals ook het geval is in Minecraft.

Dragon Quest Builders

Wie vreest dat dit een simpele Minecraft-kloon wordt, heeft het echter mis. Dragon Quest Builders moet zich onderscheiden door een gestroomlijndere ervaring, waardoor het voor spelers sneller duidelijk is wat ze moeten doen. De game wordt bijvoorbeeld geïntroduceerd met een simpel verhaaltje: de wereld is nagenoeg uitgeroeid door een slechterik in een groot kasteel en het is aan jou om alles weer op te bouwen.

Stadje levellen

De game houdt bij hoe goed het gaat met je nederzettingen: een balk met ervaringspunten stijgt naarmate er meer gebouwen in je kamp staan. Stijgt je nederzetting in level, dan krijg je nieuwe recepten voor andere bouwsels en materialen.

Je mag zelf bepalen hoe je een gebouw maakt, zolang het maar een deur en verlichting heeft. Heb je geen zin om creatief te werk te gaan, dan kun je ook een blauwdruk van een gebouw op de grond leggen. Square Enix wil zo spelers op weg helpen die Dragon Quest Builders liever als RPG spelen en dus geen zin hebben om zelf iets te verzinnen.

Dragon Quest Builders

Ieder dorpje in Dragon Quest Builders krijgt gaandeweg steeds meer bewoners, die je ook op traditionele mi ies sturen. Zo moet je op jacht naar monsters om materiaal te verzamelen of moet je houthakken om je dorpelingen tevreden te stellen. Dat levert ook weer beloningen op.

Op deze manier houdt Dragon Quest Builders je bezig zoals een (online) RPG dat ook blijft doen. De vraag is alleen nog of je op deze manier richting een einddoel zult werken. We weten dat er een traditionele RPG-schurk in een kasteel schuilt, maar moeten we die rond het 'einde' van de game ook verslaan?

Simpel bouwen

Hoewel de RPG-haak van Dragon Quest Builders een leuk zijstraatje is binnen het genre van de bouwgames, maken we ons nog wel wat zorgen over de bouwelementen zelf. Hoewel we in de onthullingstrailer van de game volwaardige gebouwen voorbij zagen komen, hebben deze in latere gameplaybeelden plaatsgemaakt voor simpele huisjes zonder dak. De camera lijkt roet in het eten te gooien: het derdepersoonsperspectief maakt het lastig om in gebouwen met een dak te kijken.

Dragon Quest Builders

Deze camerabeperking zorgt er wellicht voor dat het bouwsegment van Dragon Quest Builders wat simpel blijft. Je creaties zijn mogelijk niet beperkt tot je fantasie, maar tot wat je goed op je beeld te zien krijgt. Dit is bijvoorbeeld geen probleem in Minecraft, waar je vanuit de eerste persoon altijd goed het overzicht behoudt.

Overigens hoeft dat niet erg te zijn. Games zoals Don't Starve zijn ook wat simpel qua bouwsystemen, iets wat prima werkt door andere diepgaande onderdelen. Het questsysteem van Dragon Quest zou deze rol prima kunnen vervullen. Dan moet dat alleen wel iets zijn dat de aandacht lang genoeg weet vast te houden.

Dragon Quest Builders is sinds 28 januari in Japan verkrijgbaar voor PlayStation 3, PlayStation 4 en Vita. Een Europese releasedatum is nog niet bekend.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou