Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Doom

Doom (multiplayer hands-on)

Nu al verdoomed goed

Geschreven door Pascal Badenbroek op

Doom. Eindelijk. Wij zijn, denken we, niet de enige die dit weekend voor het eerst in tijden ons Space Marine-pak weer aantrokken. Al is het dan ‘slechts’ voor een multiplayerbèta. Doom is de reden dat we al jaren shooters spelen en dan mag je best een beetje enthousiast worden van twee leveltjes en een beetje schieten. 

Maar kan de nieuwe Doom de Doom van weleer zijn? Laten we vooropstellen dat maar weinig games de impact kunnen hebben die Doom destijds had. De allereerste Doom verlegde grenzen en deed dingen op een pc die we nog nooit hadden gezien. Maar wie weet kan de nieuwe Doom wel het plezier van weleer terughalen. Dat ‘old school-gevoel’ van lekker onbezorgd knallen. Gewoon geen gelul, vol in de aanval en de Hel met al zijn demonen letterlijk het vuur aan de schenen leggen. Dat zou toch moeten kunnen?

Of Doom dat daadwerkelijk kan, kunnen we je pas in mei van dit jaar definitief vertellen. Maar wat we al wel kunnen verklappen is dat het multiplayergedeelte van Doom dat old-school-gevoel aardig weet te benaderen. Wat heet, onze eerste stappen in de Doom-bèta voelden aan alsof we weer even terug waren in de jaren negentig. De Gouden Jaren van de shooter. Rondrennen door donkere gangen en zonder poespas lekker knallen. Geen reloads, regenererende gezondheidsbalk, killstreaks-bonussen of killcams. Gewoon schieten tot je wapen leeg is of je zelf in stukken bloedend vlees uit elkaar spat. Dat is in een notendop de multiplayerbèta van Doom.

Snel genoeg?

Maar is het dan wel echt Doom? Ja en nee. Die donkere, beklemmende Doom-sfeer, aangevuld met strakke gitaarrifs en dat gevoel dat Beëlzebub ieder moment vanuit een waterval van lava voor je neus kan springen, zitten er zeker in. Evenals iconische wapens zoals de plasma rifle, rocket launcher en de super shotgun. Daarnaast liggen er overal gezondheids- en munitiekistjes waardoor je al rennend en schietend eigenlijk de beste kans maakt om als winnaar uit de bus te komen. Precies zoals dat twintig jaar geleden het geval was.

Dat alles geeft de game nu al dat onmiskenbare Doom-sausje wat iedereen ook verwacht. Bovendien is de gameplay, zoals gezegd, al lekker snel en ren je, zij het misschien wat minder snel dan in de oude shooters, heerlijk door gangen op zoek naar iemand die je in tweeën kan knallen. Of je de snelheid trouwens goed vindt, zal straks voor iedereen persoonlijk zijn, maar voor ons voelde het eigenlijk wel goed aan. Dat je niet kunt sprinten of bunny hoppen doet daar niet zoveel aan af, zeker omdat de heerlijke double jump veel goed maakt.

Maar wat de bèta helemaal Doom maakt, is de mogelijkheid om zelf in de huid van een demon te kruipen, meer specifiek de Revenant. Een demon met raketten en een rocketjump, hoe Doom wil je het hebben? Wie de demon-rune (deze verschijnt willekeurig in het speelveld) oppikt kan bovendien zorgen voor een spectaculaire come-back, want de Revenant staat sowieso garant voor een puntje of zes. Mits je niet al te veel raketten om de oren krijgt. De Revenant mag dan bijzonder sterk zijn, ongenaakbaar is hij zeker niet.  

Tijd voor iets nieuws

Er zijn echter ook wat zaken die helemaal niets met Doom te maken hebben. Zo vinden we de toevoeging van load-outs voor je wapens totaal niet in het straatje van de Doom-gameplay passen. Evenals het feit dat we tijdens het spelen, met uitzondering van de behoorlijk sterke Gauss-rifle, helemaal geen wapens kunnen oppakken. Inderdaad, de tijd dat je met z’n allen op zoek ging naar het beste wapen is helaas voorbij. Nu kan iedereen vanaf de start al los met een rocket launcher of super shotgun. Het is een keuze die we vooralsnog niet zo goed begrijpen, aangezien juist dit soort elementen destijds zorgden voor intenste momenten en een andere manier van spelen in vergelijking met de huidige online shooters.

Daarnaast voelen de wapens vooralsnog helemaal niet zwaar aan en worden spelers nauwelijks afgestopt door bijvoorbeeld een voltreffer met een rocket launcher. Dat je allemaal stomme schade-cijfertjes boven je tegenstanders ziet wanneer je ze raakt maakt het er ook niet beter op. Het maakt de game eigenlijk een beetje te modern, waar we stiekem hoopten dat Doom misschien toch wat ouderwetser zou zijn. 

Maar voordat er mensen zijn die nu al een conclusie trekken, die rare onderdelen halen de gameplay nauwelijks naar beneden. Voorlopig lijkt Doom toch nog steeds zijn eigen plan te trekken en wie zijn wij om dan heel hard te roepen dat de game meer moet zijn zoals in de jaren negentig? Die tijd is voorbij en misschien moeten we dat maar gewoon accepteren. Doom lijkt voorlopig een goede balans te hebben gevonden tussen oud en nieuw en we kunnen niet ontkennen dat we het hele weekend met plezier door de twee beschikbare levels van de bèta hebben rondgerend. En daar draait het uiteindelijk toch om.

Doom komt op 13 mei uit op pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze preview is gebaseerd op de PS4-versie van de game. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Remedy-studiotour neemt kijkers mee achter de schermen Starbound binnenkort uit Early Access
10

Reacties op: Doom (multiplayer hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Heb mezelf er , boven verwachting, zeer en zeer mee vermaakt dit weekend. voelt lekker nieuwer-wets uit, het oude gevoel in een nieuw jasje anno 2016. Uiteraard zullen er weer puristen zijn die beweren dat dit niet als doom/quake/etc voelt, en te newskool is, nou installeer lekker doom 1 en ga los op je 468DX.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @casualkiller
    Dit is wel echt oldschool. Alleen het loadout is newschool IMO

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @casualkiller

    468 ?

    486dx4 100

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Dat loadout gebeuren hebben ze eerder ook in Quake Live toegepast.
    Erg jammer, dat haalt een stukje strategie weg uit de game vind ik.
    Maar voor de echte beginners is dit wel voordelig.

    Ik heb een stuk van de beta gezien gister, dat zag er wel vermakelijk uit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WijvanWCeend

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik heb `m op PS4 gespeeld dit weekend. Ik heb me er uitstekend mee vermaakt! De loadout keus vind ik inderdaad wat minder, maar met de komst van SnapMap ga ik er van uit dat de community dit oplost door eigen gamemodes.

    Wat me wel opviel dat op de Playstation de textures nogal low res zijn. Als je er voorbij rent terwijl je rockets achter iemand aan jaagt valt dit niet zo op, maar als je even de tijd neemt om de boel `s goed te bekijken valt t wel degelijk op.

    Ik vind de stem van de announcer echt om te huilen. Het is net of die man zo uit het saaiste college wiskunde ooit is gestapt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @WijvanWCeend
    Volledig met je eens, hoewel dat texture verhaal iets anders ligt. Als je namelijk voor een muur stil blijft staan, "popt" de texture ineens naar een veel scherpere variant. Alsof je naar een plaatje zit te kijken dat nog niet helemaal gedownload is.

    De announcer is inderdaad slecht imo, ik heb ook geen optie kunnen vinden om deze uit te schakelen.

    Al met al veel lol gehad met de Beta, en ik ga de full release zeker weten aanschaffen voor heel wat avondjes glorieus geweld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Al is het maar om oldskool te sponsoren en te waarderen zal ik deze kopen. Met de hoop dat er ooit nog een nieuwe/oude Quake komt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Joooooop

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Erg jammer dat ik niet kon meedoen, had het graag even zelf ervaren. Dit is ook echt zo'n game die ik graag eerst even speel voordat ik hem koop, echter zit dat er de laatste tijd vaak niet meer in. Je moet je nu vereerd voelen om een beta/alphate mogen spelen in tegenstelling tot je vroeger gewoon eerst een demo wilde zien voordat je je centen aan een uitgever gaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • misjnoe

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Rondrennen door donkere gangen en zonder poespas lekker knallen. Geen reloads, regenererende gezondheidsbalk, killstreaks-bonussen of killcams.

    Wie de demon-rune (deze verschijnt willekeurig in het speelveld) oppikt kan bovendien zorgen voor een spectaculaire come-back, want de Revenant staat sowieso garant voor een puntje of zes.

    Die revenant vind ik jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik heb hier echt zin in. Ik heb diverse filmpjes gekeken, en dat was echt bruut. Hélemaal het oorspronkelijke doom/doom ][ gevoel. Doom 3 was ook leuk, maar ik houd wel van dit overkill over the top stijltje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.