Donkey Kong Country Returns (hands-on) - "Heerlijke platformer" | Gamer.nl

Donkey Kong Country Returns (hands-on) - "Heerlijke platformer" | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het grootste verschil tu en de oude DKC-reeks van Rare en de nieuwe game is de grafische stijl. In plaats van de voorgerenderde graphics die voor SNES-begrippen revolutionair waren, is de achtergrond in Returns volledig driedimensionaal. Het oogt wat speelser en tekenfilmachtiger en ligt dichter in de buurt van de vorige DK-platformer, Donkey Kong: Jungle Beat op de GameCube en Wii.

Verder heeft Returns echter niets met Jungle Beat te maken: dit is echt de oude vertrouwde Donkey Kong Country. Donkey loopt dus samen met zijn maatje Diddy van links naar rechts door de spelwereld, terwijl ze verschillende vijanden tegenkomen en items verzamelen. Ook de letters ‘KONG’ die je in elk level van DKC moest verzamelen, keren terug.

Toegankelijk

De originele trilogie had de mogelijkheid om coöperatief te spelen en ook in Returns kun je met twee spelers Donkey en Diddy Kong besturen. Daarnaast kan Diddy op de rug van de andere aap springen, zodat ervaren spelers nieuwkomers kunnen begeleiden. De game is toegankelijker, ook omdat je nu twee keer geraakt kunt worden alvorens je af bent.



Desondanks biedt het spel voldoende uitdaging. In de eerste paar levels die we speelden gingen we hier en daar al af. Het springen van platform naar platform vergt namelijk nogal wat precisie. Vijanden zijn snel en spelers moeten goed timen wanneer ze op hen springen. Ook de tonnetjes waar je in kan springen om er vervolgens uitgeschoten te worden, zijn weer terug, wat de nodige vingervlugheid met zich meebrengt.

De achtergrond speelt mee

Wat Donkey Kong Country Returns onderscheidt van de SNES-games zijn de interactieve achtergronden. Regelmatig vallen er objecten uit de achtergrond om die het level beïnvloeden. Een voorbeeld hiervan zijn stenen pilaren die je, als je niet oppast, zo maar kunnen pletten.

Er zitten ook een aantal nieuwe gameplayelementen in de game. Diddy heeft een jetpack waarmee hij kleine stukken kan zweven en beide apen kunnen een grondstomp doen door de Wiimote en Nunchuck te schudden. Dat is wel meteen de enige bewegingsgevoelige move die we hebben gezien. Verder lijkt Returns een oude vertrouwde 2D-platformer te worden; eentje die de Donkey Kong-reeks méér dan waardig is.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou