DJ Hero 2 is het logische vervolg op DJ Hero. Niet alleen de naamsbekendheid van de serie ligt bij dit deel hoger, ook de nummers die in DJ Hero 2 zitten zouden je een stuk bekender in de oren moeten klinken, ook al hoor je ze dan door elkaar. Activision zet met het tweede deel namelijk groot in op het binnenslepen van de populaire artiesten van dit moment. Zo maken nummers van Deadmau5, Lady Gaga en DJ Tiësto hun opwachting in de mash-up. Verder wil het bedrijf benadrukken dat de DJ Hero-serie zich ook leent om met meerdere mensen tegelijkertijd te spelen. Dit uit zich in de vorm van een aantal competitieve modi en in de terugkeer van de Party Play-modus uit het eerste deel. Ook kun je in DJ Hero 2 een microfoon aansluiten en meezingen op de beat. Op zich geen vernieuwing, maar in tegenstelling tot het eerste deel komt dit nu ook tot uiting in een puntentelling.

Vrijheid blijheid

De laatste toevoeging die onze aandacht weet te trekken is de uitgebreide mogelijkheid om te freestylen. Waar je in de eerste DJ Hero tijdens de freestyle-stukken alleen een aantal standaard samples door de mash-up’s mocht gooien, krijg je in DJ Hero 2 geluidsfragmenten tot je beschikking die daadwerkelijk uit de twee gekozen nummers gesampled zijn. Bovendien overhandigt het spel je op die momenten de volledige regie over de mash-up en krijg je zo de kans zelf te bepalen hoe je de twee liedjes door elkaar wilt laten lopen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de geloofwaardigheid van het DJ-gevoel dat het spel na wil bootsen. Of het daarin slaagt maakt of breekt het spel en daarom kunnen we deze verbetering alleen maar toejuichen.

En daarmee hebben we de belangrijkste veranderingen ten opzichte van het eerste deel wel besproken. Genoeg gepraat dus en tijd om die voorkennis in ons achterhoofd te houden terwijl we zelf een zwaai geven aan de draaitafel. Dat Activision zijn pijlers richt op het benadrukken van de multiplayeropties van DJ Hero 2 vinden we na de competitieve modus gespeeld te hebben geen verrassing meer. Hoewel de serie op een leuke manier het mixen van twee nummers naar je huiskamer brengt, blijft het natuurlijk een behoorlijke versimpeling van het echte mixwerk. Juist daarom is het de moeite om het tegen een andere speler op te nemen, omdat de focus dan meer komt te liggen op het verslaan van je directe tegenstander en niet zozeer op de diepgang van de spelelementen.

Tegen elkaar spelen kan in DJ Hero 2 op een aantal manieren: Party Play, Star Battle en DJ Battle. In de Star Battle buig je je ieder over dezelfde mash-up en speel je tot op zekere hoogte braaf het nummer door. In DJ Hero 2 kun je dit overigens ook doen aan de hand van een aantal varianten, die ieder vragen om een iets andere benadering dan hoe je in de normale head-to-head-modus de mash-up’s aan zou pakken. Die varianten zijn streak, accumulator en checkpoints. Deze modi verleggen de nadruk, die in gewone head-to-head ligt op het zo goed mogelijk draaien van de hele mash-up, naar specifieke momenten in het nummer waarop jij en je tegenstander het verschil kunnen maken.

Wedstrijdje

Hierbij komen ook strategische overwegingen om de hoek kijken, zoals bij Acculumator, waarbij je je gescoorde punten alleen bij je puntentotaal kunt schrijven door ze in te cashen. Hoe langer je dit uitstelt, des te sneller zul je nog meer punten beginnen te verzamelen. Je loopt echter wel het risico dat je alles kwijtraakt en als gevolg daarvan aan het eind van het nummer met lege handen achterblijft. Dit terwijl je tegenstander mogelijk over meer zelfkennis beschikt en zijn punten wel heeft verzilverd. In een andere variant, Checkpoints, zijn de nummers opgedeeld in stukken en worden punten toegekend aan degene die een stuk het beste weet te mixen. Tegen elkaar spelen in Star Battle wordt daarmee meer dan ieder afzonderlijk het nummer spelen en daarna maar zien wie er gewonnen heeft, iets wat op zichzelf nauwelijks multiplayer genoemd kan worden. In plaats daarvan ga je al tijdens het nummer direct de strijd aan met je tegenstander.

Maar het wordt pas echt competitief in de DJ Battle. In deze modus speel je niet tegelijkertijd maar om en om, waarbij jij reageert op de acties van je tegenstander en andersom. Hierbij hoef je niet altijd de door het spel gedicteerde mash-up te volgen en krijg je de ruimte om stukken in het nummer geheel freestylend te doorlopen. Het zou echter geen competitie zijn als daar verder niets mee gedaan werd en dat is dan ook niet zo. Wie als eerste een stuk freestylet zet namelijk de toon voor zijn tegenstander, die het zojuist door zijn medespeler geproduceerde mixwerk kort daarna voor zijn kiezen krijgt om na te spelen. In deze modus is het dan ook meer een kwestie van elkaar overtreffen en aftroeven dan alleen maar van elkaar te willen winnen.

Staat het bij voorbaat al vast wie in de multiplayermodus als winnaar uit de bus komt, omdat hij of zij een stuk bekender is met de serie of gewoonweg beter is, dan is er gelukkig ook de optie om ieder op een andere, beter geschikte moeilijkheidsgraad te spelen. Met die optie verdient DJ Hero 2 echter niet zijn bestaansrecht als vervolg op het eerste deel. Dat doet het wel aan de hand van de verbeterde multiplayermogelijheden. Met name de freestyle-momenten in de DJ Battles zorgen ervoor dat de DJ Hero-serie vanaf nu eigenlijk pas echt DJ Hero mag heten. Waar fans van gitaarmuziek zich namelijk prima kunnen vinden in virtuele virtuositeit als het gaat om ritmegames, zijn aspirant-DJ’s toch meer gebaat bij het hebben van vrijheid in hoe ze de nummers in het spel ten gehore brengen. Activision lijkt daar in ieder geval aan te hebben gedacht en zet met DJ Hero 2 een flinke stap in die richting. Tijd om je stroboscoop alvast van zolder te halen dus.