Diablo was nooit een erg vrolijke gameserie en vanaf het klassen-selectiemenu is meteen duidelijk dat dit derde deel geen uitzondering is. De vijf klassen, die ten opzichte van de vorige games compleet zijn veranderd, staren ons bloeddorstig aan. De Barbarian lijk te popelen om zijn zwaard met bloed te besmeuren, de Demon Hunter heeft haar kruisboog gereed, terwijl de Monk alleen door zijn vechtsporttechnieken al dreigend oogt en de Wizard slechts haar gedachten nodig lijkt te hebben om ons aan stukken te rijten. Wij kiezen echter voor de voodooachtige Witch Doctor en beginnen ons helachtige avontuur.
Ondoden en een blaaspijp
Als de deur achter ons dichtslaat zien we dat we terecht zijn gekomen in een vuurrode kerker. De vergelijking met de hel is weer snel gemaakt, want overal vinden we martelwerktuigen en meer dan eens spuiten er gigantische vuurkolommen uit de grond. Typisch een plek waar de Witch Doctor zich thuis voelt, want deze klasse richt zich, zoals de Necromancer in de eerdere delen, op het laten opstaan van de doden. Terwijl onze zombiehonden op de eerste horde vijanden afstormen, houden wij onze afstand en laten de Witch Doctor met zijn blaaspijp van een afstandje deelnemen aan de gevechten.
Als de eerste groep vijanden verslagen is, ligt de vloer vol met goud, rode bolletjes die de levenskracht van de speler direct aanvullen en een kruisboog die vanwege de betere en snellere aanvalskracht meteen de voorkeur krijgt boven de blaaspijp. We lopen verder en gebruiken naast onze kruisboog en de zombiehonden af en toe een spreuk waarbij de Witch Doctor een giftig pijltje op zijn vijanden afschiet. Als we levelen, besteden we de nieuwe skill points aan het aanschaffen van vaardigheden zoals de mogelijkheid om extra zombiehonden op te roepen. Zo vervolgen we de reis door de helse kerker, totdat we na nog geen half uurtje moeten stoppen. Een wachtrij van vier uur heeft zich in die korte tijd achter ons gevormd, die een eindeloze marteling vormt voor ongeduldigen om een stukje van de hemel op Gamescom te kunnen proeven.
Meerwaarde
Een half uur is natuurlijk veel te kort om een goede, complete indruk te krijgen van een game als Diablo III. Het is nog onmogelijk iets te zeggen over de variatie aan loot en levels, over de balans en de skills van alle klassen en over het verhaal, waar we in de demo niets van meekregen. De game voelde weer aan als een klassieke dungeon crawler en we hebben in de korte speelsessie onze muisvinger weer goed kunnen trainen, maar de diepgang van de game hebben we niet mee kunnen krijgen.
En dat is vooralsnog ook een groot probleem van Diablo III. De game wordt waarschijnlijk weer een fantastische Blizzard-klassieker, maar wat we gespeeld hebben onderscheidt zich nog niet duidelijk van de voorgangers en belangrijker: de concurrentie. Games als Torchlight en Bastion hebben het genre naar de goedkopere indie markt gebracht en de gameplay is niet dusdanig complex dat het aanvoelt alsof deze titels veel missen ten opzichte van hun grote broer. Alles ziet er uitstekend uit, zoals we van Blizzard gewend zijn, maar het gevoel dat deze game ruimschoots boven bijvoorbeeld Torchlight 2 uittorent kregen we nog niet. Het is aan Diablo III om zodra de bèta verschijnt, te tonen dat dit wel degelijk het geval is.
World of Diablo
In plaats van met gameplay probeert Blizzard Diablo III zijn meerwaarde voornamelijk te geven met het brengen van extra dienstverleningen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar hierbij veel heeft geleerd van World of Warcraft en StarCraft II. Battle.net, het online netwerk van Blizzard, dient als centraal stelsel van de game en moet multiplayer een stuk makkelijker maken. Het wordt door het veilingssysteem zelfs mogelijk om spullen voor echt geld aan andere spelers te verkopen, een optie die inmiddels overigens behoorlijk omstreden is. Ook op multiplayergebied heeft Diablo III zeker een streepje voor, want de game kan zowel coöperatief als tegen andere spelers gespeeld worden.
Uiteindelijk is het erg lastig om Diablo III op onze korte indruk goed te beoordelen. De game heeft ongetwijfeld het Blizzard-potentieel, maar hetgeen we gespeeld hebben voelt nog niet echt aan als vernieuwend genoeg. Een game als Diablo laat zijn waarde echter pas na uren spelen echt goed zien en we kijken dan ook uit om onze Witch Doctor, zodra de bèta verschijnt, eindelijk eens echt door de hel te sturen.
Reacties op: Diablo III (hands-on)
Waaghals
Het beste spel kwa gebied op gameplay en balance wat er uit gaat komen in het aankomende jaar Q4 2011/2012. Niks overtreft dit kwa goedheid van een game, merendeels van de industrie kan hier een voorbeeld aannemen!
"In plaats van met gameplay probeert Blizzard Diablo III zijn meerwaarde voornamelijk te geven met het brengen van extra dienstverleningen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar hierbij veel heeft geleerd van World of Warcraft en StarCraft II. Battle.net, het online netwerk van Blizzard, dient als centraal stelsel van de game en moet multiplayer een stuk makkelijker maken. Het wordt door het veilingssysteem zelfs mogelijk om spullen voor echt geld aan andere spelers te verkopen, een optie die inmiddels overigens behoorlijk omstreden is. Ook op multiplayergebied heeft Diablo III zeker een streepje voor, want de game kan zowel coöperatief als tegen andere spelers gespeeld worden.
Uiteindelijk is het erg lastig om Diablo III op onze korte indruk goed te beoordelen. De game heeft ongetwijfeld het Blizzard-potentieel, maar hetgeen we gespeeld hebben voelt nog niet echt aan als vernieuwend genoeg. Een game als Diablo laat zijn waarde echter pas na uren spelen echt goed zien en we kijken dan ook uit om onze Witch Doctor, zodra de bèta verschijnt, eindelijk eens echt door de hel te sturen."
Ipv van gameplay probeert blizaard wat? Dude waar zit je hoofd. Wat een slechte previeuw zeg bah! Ken de game voordat je oordeelt.
Het is mogelijk om het te zeggen en het zal zo zijn. Als er iets is waar ze de afgelopen jaren aan hebben gewerkt is het content, verhaal en de game af maken. De diepgang is er de content is er de variatie in wapens is er.. Het is een game die af is, en zulke games bestaan bijna niet.
Ransome
The Chosen One
Diepgang van de game heb ik al meegekregen puur door alle filmpjes, info over de skills, merc system etc.
Vichan
ik vind die hele heisa rond het spel wel hilarisch. (Zoals mensen die zaten te zeuren dat Diablo III te kleurrijk was, wut?)
ShadowX
Tis precies zoals The Chosen One zegt je moet kwa gameplay hier ook niet teveel aan veranderen (+1)
The Chosen One
Diablo 3 heeft de mercs, artisans, skillrunes, 5 characters en mogelijk 2 expansions om de game genoeg opties te geven om met van alles en nog wat de game te blijven herspelen met constant andere dingen.
dannyd010
Waaghals
OfGuard
Archer
last but not least hebben ze Inferno ontwikkeld.. waar alles npc's één level hoger zijn, dan jij. Dat, gecombineerd met het dynamische dungons geeft veel replayablity…
ik wil mijn beta!!!
/fanboy off :)
pimpkees
Als er nou goede kwaliteit screenshots zijn en wat meer, ziet het artikel er direct 10 keer beter uit.
pimpkees
En die is heel erg herspeelbaar.
Heb er 600+ wins opzitten -_-
Hybr1d
The Chosen One
Diablo vind ik juist leunend op de multiplayer.
AlienShine
Hoop dan ook dat ze de trouw zijn gebleven een de D2 formule qua items en karakter tuning.
pimpkees
Je kunt min of meer wat ervaring opdoen voor de MP met de SP, maar het spel is erg leunend op de MP juist.
Ook veel achievements leunen daar op.
Co-op vs AI, Solo vs AI, Exploration, Quick Game (ladder), etc..
De MP is net zo perfect als de SP, en juist de MP is wat het aantal speluren gigantisch kan verlengen.
Zie ook de vele toernooien (elke dag weer):
www.z33k.com
http://www.esl.eu/eu/#/eu/sc2/
Korter gezegd, de SP speel je bij wijze van 1 keer uit, of vaker op een moeilijker niveau en / of om alle achievements te halen.
Terwijl je de MP eindeloos door kunt spelen. :-)
Dat zijn 2 prominente
Ben er al aardig wat uurtjes aan kwijt
http://eu.battle.net/sc2/en/profile/765802/1/LUXICON/
pimpkees
Ze kunnen wellicht het multiplayer gedeelte verbeteren met de ervaring van WoW.
geert1
Oftewel, een kortzichtige poging om maar iets te kunnen schrijven over de spellen die altijd veel hits opleveren op de site. Ik wacht liever jullie review af en ik hoop dat die gebaseerd zal zijn op alle facetten van het spel, een volledige playthrough van de singleplayer én uitgebreide multiplayer-ervaring.
Waswat
Kurosaki