Dit klinkt alsof Diablo 3 op de consoles naar de knoppen gaat. En dat doet het ook, letterlijk zelfs. In plaats van maniakaal klikken en vliegensvlug je vingers over het toetsenbord laten glijden, heb je nu beide handen stevig om de controller geklemd. De ene duim op de linker analoge stick, de ander rustend op de X-knop (of op A als bovenstaande analogie te wiskunde B voor je is). Hoewel je dankzij deze aanpassingen je personage direct bestuurt, speelt het nog steeds als Diablo 3.

Van PC naar console

Dat het toch bijna als een andere game aanvoelt, heeft meer te maken met de aanpassingen die buiten het hacken en slashen vallen. Of je nu met een knop of toets je vijand bestookt en bestormt, heeft gelukkig nauwelijks impact. Er is wel een speciale ontwijkende beweging toegevoegd, maar ook die gaat het verschil niet maken. Diablo 3 is veel meer strategie op microniveau dan dat het draait om dodgen op de milliseconde.

Denk dit geweld even helemaal weg en je houdt op de PC nog altijd een behoorlijke uitdaging over. In de relatieve rust van een dorpje staar je zo uren naar onlangs vergaarde uitrusting. Is dit hoe dan ook beter dan wat ik nu heb? Kan het dat wel worden als ik me in een andere richting specialiseer? Heb ik daar nog speciale materialen voor nodig? Waar vind ik die? Kan ik niet beter goudboer worden om ze daarna te kopen via de auction house? Het zijn de perfecte vragen om eens over na te denken wanneer je ’s avonds achter de PC Diablo 3 speelt en het niet kan hebben dat je medespeler altijd net even wat meer schade lijkt te doen.

Hoe anders is dat op de console. De auction house is weg en heeft plaatsgemaakt voor een bank. Om op te zitten welteverstaan, bij voorkeur met wat vrienden. Je hoeft maar met wat mensen samen op één scherm te spelen en je snapt waarom het veilinghuis het speelveld heeft moeten ruimen. Of hoe Blizzard het in zijn hoofd heeft durven halen om de hoeveelheid loot wat terug te brengen. Het is simpelweg niet handig als iedere speler om de haverklap zijn virtuele leven gaat overpeinzen via een vermomde spreadsheet. Al die vrienden bij elkaar is al lastig genoeg.

Minimalistisch max'en

De items die je nog wel toegeworpen krijgt (geen zorgen: het zijn er nog altijd veel), zijn wat meer toegespitst op de verschillende klassen. Zo ben je tijdens het knokken minder bezig met cijfertjes kraken en meer met de daad zelf. Al roulerend komt er genoeg leuks voorbij voor iedereen. Ondertussen ga je gestaag in level omhoog en kun je zo alsnog je behoefte aan een eigen identiteit bevredigen. Tenzij je met vier warriors constant aan het whirlwinden bent natuurlijk.

Het speelplezier zit ‘m op de consoles vooral in het avonturieren. Samen snel op pad gaan in een bont gezelschap van verschillende klassen. Het eindeloos maximaliseren van je potentie zit er nog steeds in, maar ligt iets dieper verborgen achter submenuutjes die daarmee automatisch minder toegankelijk zijn. Ze zijn ook niet meer zo essentieel als in de PC-versie. Blizzard schetst voor de consoles een scenario waarin je alle loot bij elkaar raapt, met de vierpuntsdruktoets er doorheen bladert en vervolgens met de knoppen direct bepaalt wat je weggooit, bewaart of aantrekt.

Dit systeem werkt behoorlijk vloeiend en laat je vrijwel direct weer verder vechten. De enige vraag die dan nog resteert, is of je maag hier als Diablo-fan van omkeert. Blijft het hack ’n slash-gedeelte op zichzelf boeiend genoeg om een beetje in te leveren op de randzaken? Als je niet meer de helft van je tijd besteedt aan al die variabelen, werkt de formule dan nog wel goed genoeg? Die vraag moeten we ruim een jaar na de PC-release van Diablo 3 stellen aan de gamers met enkel een console. Wij hebben de X in ieder geval al gevonden op de PS3. En de klik was er nog steeds.