Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Deus Ex: Mankind Divided (hands-on)

Keuzemogelijkheden genoeg

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Metal Gear Solid 5, Rainbow Six: Siege, de nieuwe Hitman... Stealthspellen treden de laatste tijd flink voor het voetlicht, en met Deus Ex lijkt dat ook in 2016 voortgezet te worden. Gamer.nl vloog naar Eidos in Montréal om te zien of Mankind Divided uit de schaduw van zijn voorganger kan stappen.

Bij Gamer.nl hebben we een speciale band met Deus Ex. Het was namelijk één van de eerste games waarin we daadwerkelijk het idee hadden dat onze keuzes ertoe deden. Wie herinnert zich niet het hartverscheurende dilemma tussen de Illuminati en Helios uit het origineel? De beslissing wie te doden op Liberty Island in Invisible Wars? Of het moment waarop je de doortrapte dokter Isaias Sandoval in Human Revolution wél, of juist geen zelfmoord kon laten plegen?

Dat gevoel van vrijheid is gedurende de levensloop van de serie (ja, zelfs de 'spirituele spin-off' Project Snowblind) eigenlijk nooit meer weggegaan. Wat zeggen we: het werd misschien zelfs sterker, aangezien The Walking Dead, Fable en Mass Effect - spellen die toch ook een grote mate van keuze-input beloofden - stuk voor stuk verzaakten de 'Deus Ex-essentie' te overtreffen.

En daar is Mankind Divided. Op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt, daar er een aantal primeurs te noteren zijn. Eén: met Jensen recyclet de serie voor het eerst haar hoofdpersonage. Punt twee: het verhaal gaat verder waar Human Revolution ophield. En drie: Mankind Divided komt 'slechts' drie jaar na z'n voorganger uit, waar er voorheen eerder vijf à zes jaar tussen nieuwe delen zat. Zou het spel die pure Deus Ex-essentie dan nog wel bevatten?

Goudgele zonnestralen

De eerste missie die we in Montréal checken, is het tutoriallevel in Dubai. Eén en ander speelt zich af op een soort booreiland, waarbij de geelgouden zonnestralen door de stalen balken van de constructie heenpriemen, terwijl op de achtergrond een hevige zandstorm woedt. Even happen we naar adem. Het is prachtig, en een ware tour de force voor de nieuwe Dawn Engine. Als het waar is wat Eidos zegt - dat de game 'slechts' draait op een PC met PS4-specs - staat ons nog heel wat eyecandy te wachten.

Wat we in Dubai doen? De Menselijke Revolutie uit Human Revolution is uitgelopen op een fiasco, waarna Adam Jensen in deze tijden van 'Mechanische Apartheid' als antiterrorismespecialist in dienst van Task Force 29 een schimmige wapendeal dient te verijdelen. En laat dat nu precies een kolfje naar de hand van onze bionische held zijn. Het level wordt benaderd per helikopter. Aan boord worden ons door Jensen's superieur een aantal keuzes voorgeschoteld: gaan we voor de dodelijke approach, met grof geschut of suffen we iedereen in slaap met tranquilizer darts? En willen we dat doen met wapens voor de korte afstand, of liever de lange? We opteren voor de laatste twee. Stealthy past immers het beste bij de eerder genoemde Deus Ex-essentie. Al kan het ditmaal ook prima anders...

Bezint eer ge begint

Van één van de ontwikkelaars uit het 180 man sterke ontwikkelteam horen we dat getrokken geweren dit keer niet per sé de 'slechte' keuze is: “Eén van de kritiekpunten op Human Revolution was het schieten. Daar hebben we dus flink wat aandacht aan besteed.” Voor iedereen die nu echter denkt dat je ineens een actieheld uit de jaren '80 bent: vrees niet. “Geweld blijft een soort van laatste oplossing, voor als stealth mislukt', aldus de dev. 'Je moet het ook een beetje verdienen. Net als een survival-horrorgame is ammo schaars en item-management een minigame op zich. Hard werken, dus. Maar zo blijft het spel uitdagend.”

De verbeterde schietmechanieken zijn direct merkbaar wanneer we voor het eerst gespot worden. Het richten van de crosshair voelt vloeiend, en ook het vernieuwde coversysteem werkt lekker mee om van de combat een bijna Gears of War-achtig genot te maken. Bijna. Voor volledige shoot-outs hebben we per slot van rekening inderdaad te weinig kogels, aangezien vijanden zelden meer dan drie, vier blauwe bonen droppen wanneer ze het loodje leggen. Speel daarnaast op een hogere moeilijkheidsgraad en de overmacht wordt (ondanks het feit dat vijanden niet bijster intelligent handelen) al snel teveel. Dan is het vluchten geblazen, waarbij Jensen's arsenaal aan augmentations een grote rol speelt. Deze speciale krachten zorgen - net als in de voorgangers - voor een vleugje rpg; helemaal daar ze tijdens de eerste playthrough nooit allemáál ontgrendelbaar zijn. Extra snelheid? Door muren beuken? 'Bezint eer ge begint', is ook hier het devies.

Marmeren monoliet

De korte tutorialmissie eindigt met een cliffhanger die ons enthousiast maakt. Meer van dit, graag! En dat krijgen we, in de vorm van Praag: één van de latere missies uit de game, waarin we de criminele kingpin Radich Nikoladze najagen die zich in het oude Dvali-theater heeft verschanst.

Na wederom voor de stealthy approach te hebben gekozen, betreden we het level. Wauw! Waar we dachten dat Dubai al mooi was vormgegeven, wordt hier in Praag helemaal duidelijk waar de Dawn Engine toe in staat is. Om even een beeld te schetsen: het is avond, het donker is reeds gevallen maar in het licht van de straatlantaarns en nabijgelegen (dure) winkeltjes, prijkt het majestueuze Dvali als een marmeren monoliet trots boven zijn omgeving uit. Gebiologeerd turen we rond, ook al omdat de bewaking van het theater op zijn minst strak te noemen is. Op het dak patrouilleert een sluipschutter die we met onze eigen snipeskills onder handen nemen. De échte dreiging is evenwel de ATST-achtige robot op straat. Gebruiken we onze enige EMP-mijn? Nee, als een volleerd ninja kruipen we achter geparkeerde auto's om het mechanische monster heen, een steegje in en het dak op waar net nog de sniper stond. Via een minigame, erg lijkend op die uit Human Revolution, hacken we een camera en betreden het Dvali via de ventilatieschacht. Melodieuze synthesizerklanken masseren onze oren, terwijl we beneden, in de verte op straat een stel guards horen keuvelen over hun erbarmelijke werkomstandigheden. Hmmm, vintage Deus Ex.

Meanderende gangetjes

Het vervallen interieur van het theater is een wirwar aan meanderende gangetjes, die op hun beurt ook weer allerlei vergrendelde deuren bevatten. En, zoals je weet is in Deus Ex achter elk slot wel iets fijns te vinden. “Het verkennen van de omgeving is één van de belangrijkste pijlers van Deus Ex”, aldus één van de ontwikkelaars. “Uiteraard belonen we spelers hiervoor. Hoe vaak wil jij immers een kluis kraken waar niks inligt?” Amen.

Na onder andere nog een grote shoot-out in de grote zaal van het theater, waarbij we handig gebruik maken van de cover die de verhoogde balkonnetjes bieden, bereiken we een uur later het kantoor van Nikoladze. Helaas stopt de playthrough hier ook vrij abrupt. Geen cutscènes dus, en derhalve geen kans om nog wat meer over het verhaal te weten te komen, of om een beklemmende 'social battle' (gesprekken met sleutelpersonages die meerdere kanten opkunnen) uit te vechten. Sowieso valt op dat er tijdens onze hands-on eigenlijk helemaal niets meer van het script is weggegeven, en dat er - buiten de keuze voor lethal of non-lethal - eigenlijk ook geen wik- en weegmomenten zijn geweest.

Toch, wat we in Montréal gezien en gespeeld hebben, ademde de Deus Ex-essentie uit al z'n poriën. Mankind Divided voelt vertrouwd, maar is door de kracht van de nieuwe Dawn Engine een stuk mooier, grootser en gelaagder. Human Revolution 2.0? Ja oké, misschien wel een beetje... Al is dat met zo'n fantastische erfenis natuurlijk niet erg.

Deus Ex: Mankind Divided komt op 23 februari uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Geschreven door Willem van der Meulen

Dit artikel delen:

Lees meer

Lekker aan een helikopter hangen in Just Cause 3 Meer dan 600 aanpassingen in The Witcher 3-patch
7

Reacties op: Deus Ex: Mankind Divided (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • gimbal2

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Technisch gezien is j.c. denton wel gerecycled, in deus ex 2 kom je hem tegen als npc. Maar niet als speelbaar personage, nee. Daarnaast bestaat het opperslechte deus ex 2 niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Wat kijk ik hier naar uit!! Deus Ex: HR was qua sfeer al geweldig en dit beloofd nog vele beter te gaan worden. Volgende maand komt Fallout 4 al uit, mooie titel om die tijd te overbruggen! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    [EDIT: dit bericht is verwijderd. Hou je aan de regels van onze site - Moderator_GNL ]

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    …"aangezien The Walking Dead, Fable en Mass Effect - spellen die toch ook een grote mate van keuze-input beloofden - stuk voor stuk verzaakten de 'Deus Ex-essentie' te overtreffen."…

    Vind dit wel een beetje makkelijk scoren Gamer.nl. Met name als je kijkt naar de kritiek die geleverd is op Mass Effect…volgen de twee spellen eigenlijk een identiek einde (choose to push one of three buttons and watch slightly altered ending). Als je aan objectieve journalistiek doet dan zou ik zelfs bijna denken dat de keuzevrijheid in Mass Effect méér effect heeft op de beleving van het verhaal…

    Nou hoeft die discussie niet (opnieuw) gevoerd te worden, maar zoveel 'impact' hadden de keuzes in DR: HR nu ook weer niet. Fable ken ik niet, maar ik denk dat de andere genoemde spellen juist op hun manier heel goed om gegaan zijn met keuzevrijheid binnen een lineair spel (wat ze alle drie feitelijk wel zijn).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik wil niet voor Willem spreken, maar ik denk dat hij vooral op de originele games doelt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred-Erik

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    "Metal Gear Solid 5, Rainbow Six: Siege, de nieuwe Hitman… Stealthspellen treden de laatste tijd flink voor het voetlicht…"
    Rainbow Six: Siege niet gespeeld zeker? Dat spel is allesbehalve stealth.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Mass effect en walking dead verzaakten
    .. En daar stopte ik al met lezen

    McDonald's einde van hr wat een invloed hadden de keuzes ..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.