Deus Ex: Human Revolution – The Missing Link (hands on) | Gamer.nl

Deus Ex: Human Revolution – The Missing Link (hands on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

The Mi ing Link is een downloadbare mi ie van ongeveer vijf uur, die zich afspeelt gedurende het verhaal van Human Revolution. Toch staat het pakket enigszins los van de gewone game, want de mi ie kan enkel opgestart worden vanuit het menu en Square Enix is zelfs naar de mogelijkheid aan het kijken of het pakket als betaalde demo beschikbaar kan worden gemaakt.

Fabrieksinstelling

Aan het begin  van de preview-versie, die de eerste twee uur van The Mi ing Link bevat, verkeert Adam Jensen in een niet al te goede staat. Hij is gevangen genomen op een schip en wordt op brute wijze ondervraagd. Het bloed stroomt uit zijn gezicht en we krijgen te horen dat zijn augmentaties zijn teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Adam heeft niet langer de mogelijkheid om door muren heen te slaan, onzichtbaar te worden of hoog te springen. Niet dat dat uitmaakt overigens, want voorlopig zit Adam vast.

Om onverklaarbare reden valt de camera echter uit en laten de boeien die Adam in zijn stoel hielden los. We zijn vrij, maar zonder wapens haast weerloos tegen de soldaten die het schip bewaken. Gelukkig horen we een van de bewakers, nietsvermoedend dat we inmiddels zijn uitgebroken, zeggen dat onze uitrusting ergens vlakbij opgeslagen ligt. Tijd om in de dichtstbijzijnde ventilatieschacht te kruipen en ons eigendom terug te vorderen.

Sluipen

Het eerste kwartier van The Mi ing Link is even flink anders, aangezien we eigenlijk net gewend waren geraakt aan de ijzersterke Adam Jensen. Maar die Adam is er even niet meer, dus proberen we zoveel mogelijk ongezien te blijven en indien mogelijk een take-down uit te voeren. Zolang de bewakers geen alarm slaan, weet niemand dat we zijn ontsnapt en dat willen we graag zo houden. The Mi ing Link is dan ook vooral voor de sluipende speler een fijne uitdaging. Het uiteindelijk vinden van Adams uitrusting levert bovendien maar zeven Praxis-punten op, waardoor het inschakelen van augmentaties gedoseerd plaatsvindt.

Als we eenmaal onze spullen terug hebben gevonden, neemt een onbekende stem contact met ons op. Echt goed verstaanbaar is de mysterieuze helper niet, maar we kunnen nog net verstaan dat we naar het communicatiecentrum van het schip moeten. We vertrekken en krijgen langzaam een beter beeld van het levelontwerp van The Mi ing Link. Opvallend is dat er veel meer ruimte in de hoogte is, bijvoorbeeld in het magazijn van het schip, dat bestaat uit verschillende containers en zelfs een benedenverdieping met een korte zijmi ie.

Groen-blauw

We zetten echter door en komen uiteindelijk bij het dek van het schip terecht. Het regent en de zee is woest in beweging. Maar eigenlijk valt vooral het kleurgebruik van de omgeving op. Waar Human Revolution vooral bestond uit gele en zwarte tinten, lijkt the Mi ing Link ruimte te maken voor een wat donkerder ogend schema van groen en blauw. Het geeft de omgeving een dreigende sfeer die vooralsnog erg goed bevalt.

Pas aan het einde van een goede twee uur, die in ons geval vooral bestond uit onopgemerkt blijven, kan Adam Jensen het schip verlaten, om een mysterieuze haven te verkennen. Zo ver komt het alleen niet, want de demo gaat niet verder. De eerste indruk van The Mi ing Link is dat het een intere ante aanvulling vormt op de hoofdgame. Niet in de vorm van nieuwe augmentaties of wapens, maar wel via andere personages, extra muziek en een grafische stijl die flink anders oogt dan de hoofdgame.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou