Samenzweringen zijn weer helemaal terug, want Deus Ex: Human Revolution opent met een mysterieuze groep die het gevaar bespreekt van een onderzoekster van Sarif Industries, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van mechanische augmentaties. Deze robotonderdelen dienen ter vervanging van menselijke lichaamsdelen en zijn in de wereld van Human Revolution behoorlijk omstreden, zoals blijkt uit de wereldwijde protesten. De onderzoekster in kwestie is Megan Reid, die onlangs een grote wetenschappelijke vondst heeft gedaan en zich voorbereidt op een toespraak in Washington DC. Ze maakt zich zorgen en dus is Adam Jensen, Sarifs veiligheidshoofd en ex-SWAT-lid, vlak in de buurt.

De wandelgangen

Megan vraagt Adam, die inmiddels door ons bestuurd kan worden, haar te escorteren naar een helikopter. Daar gehoorzamen we echter pas aan nadat we met de computer op het nabijgelegen bureau in Megans mail hebben rondgekeken, wat resulteert in enkele gefrustreerde opmerkingen van de zenuwachtige wetenschapster. Meteen valt ook op hoeveel detail Eidos Montreal in iedere ruimte van de game heeft gestopt, want het kantoor ligt vol met boeken en tijdschriften die hoofdzakelijk als decor dienen. Als we met Megan het kantoor uitlopen, volgt Adam haar automatisch en zit er voor ons niets anders op dan het laboratorium van Sarif Industries te verkennen.

Tijdens onze wandeltocht komen we verschillende wetenschappers tegen en verdedigt Megan haar werk tegenover Adam. Terwijl Megan vindt dat haar werk vooral kan helpen bij educatie en het maken van een betere wereld, ziet Adam het gevaar van de vele wapens die tevens geproduceerd worden. Hij lijkt een punt te hebben als een augmentatie die mijnen in de rondte afvuurt voor onze ogen gedemonstreerd wordt. De discussie toont bovendien aan dat de game vol zal zitten met verwijzingen naar de originele game. Een van de personages uit Deus Ex wordt bijvoorbeeld indirect genoemd. We bereiken de lift en onze paden splitsen zich, aangezien Adam wordt opgeroepen door zijn baas, David Sarif.

Inval

Eenmaal op het kantoor van David Sarif horen we een nummer uit de originele game, waardoor de Deus Ex-sfeer onmiddellijk aanwezig is. We kunnen er echter niet lang van genieten, want Adam heeft Sarif nog nauwelijks gesproken of het alarm gaat af; er is een inbraak in het laboratorium en Adam neemt onmiddellijk de lift naar beneden. Eenmaal beneden aangekomen rennen we met getrokken wapen door het laboratorium, op zoek naar Megan die zich daar ergens moet bevinden. Achter een ruit van kogelvrij glas staat een wetenschapper die duidelijk in paniek is. Daar blijkt hij goede redenen voor te hebben, want achter hem verschijnt een duidelijk geaugmenteerde soldaat die hem neerschiet en vervolgens een andere wetenschapper met een enorme snelheid tegen de ruit gooit.

Er zit voor ons niets anders op dan een weg langs de ruit te vinden om meer moorden te voorkomen en voor we het weten kruipen we door een ventilatieschacht. Aan de andere kant vinden we onze eerste vijanden en dekking zoeken lijkt de meest veilige optie. We schuilen achter een muurtje en de camera verandert geleidelijk naar een derdepersoonsaanzicht. Door van beschutting naar beschutting te springen slagen we er in de vijanden langs de zijkant te verrassen en ze met een aantal welgemikte schoten om te leggen. Uiteindelijk vinden we Megan, maar een tweede geaugmenteerde soldaat gooit ons door een ruit. Zwaargewond verliezen we ons bewustzijn, al zien we nog net hoe de geaugmenteerde soldaten Megan ontvoeren.

Zes maanden later

Hoewel Deus Ex: Human Revolution om het maken van keuzes draait, is er ook een die voor ons gemaakt wordt. Om Adams leven te redden zit er niets anders op dan het halve lichaam van de beveiliger te voorzien van de nieuwste augmentaties. En dus stapt een half jaar later een man, voorzien van robotische ogen, armen en zelfs hersenen, het hoofdkantoor van Sarif Industries binnen, vervroegd teruggeroepen van zijn ziekteverlof omdat er een nieuwe inval is in een van de laboratoria van het bedrijf. Ditmaal zijn het echter geen geaugmenteerde soldaten maar rebellen die zich het gebruik van augmentaties willen tegengaan.

Voordat we ons naar de helikopter begeven die ons naar het laboratorium moet brengen, moeten we echter naar de computerexpert van Sarif om onze geaugmenteerde ogen, die een knipperende HUD weergeeft, te laten repareren. Bovendien kunnen we het niet laten om de boel te verkennen en dus lopen we van kantoor naar kantoor en komen we langs het vrouwentoilet, maar treffen we ook het monument aan dat de slachtoffers van de ramp een half jaar eerder herdenkt. We luisteren naar de vele gespreken die de werknemers van Sarif met elkaar voeren en als we iemand achter onze rug over ons horen roddelen, confronteren we diegene hiermee. Sowieso valt op dat iedereen in Human Revolution aanspreekbaar is, al zullen de meeste mensen slechts enkele zinnen zeggen. Voor we het doorhebben, neemt David Sarif boos contact op om te vragen waar we blijven en gehaast stappen we in de helikopter.

Dodelijke keuzes

Eenmaal in de lucht vraagt Sarif aan ons hoe we de situatie willen aanpakken. Optimistisch als we zijn kiezen we voor een niet-dodelijke aanpak en krijgen we een verdovingspistool. In tegenstelling tot de lineaire tutorial is het nu tijd om onze eigen strategie te vormen. Na de landing staan we er immers alleen voor, al is het SWAT-team dat continu klaarstaat om binnen te vallen een handige bron van informatie. We lopen verder en krijgen de mogelijkheid om onze augmentaties te verbeteren. Dat gaat in Deus Ex Human Revolution door het besteden van ervaringspunten of door speciale voorwerpen in de levels te vinden. De lijst van augmentaties is groot en iedere variant heeft zijn eigen keuzeboom om deze verder te verbeteren.

Een stuk krachtiger sluipen we verder en al snel zien we een bewaker die met zijn rug naar ons toe staat. Stilletjes laten we Adam op de bewaker afsluipen en als we ons achter hem bevinden, verschijnt de optie om de bewaker te doden of enkel bewusteloos te slaan. Nog altijd vredelievend kiezen we voor de laatste optie en we zien in derdepersoonsaanzicht hoe Adam de bewaker op de schouders tikt en deze terwijl hij zich omdraait een letterlijk ijzeren vuist in het gezicht cadeau geeft. We bevinden ons nu voor de ingang van het laboratorium en de volgende keuzemogelijkheid voor het bewandelen van meerdere paden doet zich voor. Het is mogelijk om het drietal vijanden dat voor de deur staat neer te schieten, maar we kiezen liever voor de subtielere route langs het dak, al kunnen we het niet laten om de bewakers met ons verdovingspistool uiteindelijk toch uit te schakelen.

Pittig

In het warenhuis loopt een flink aantal bewakers rond. We slagen er weliswaar in om er een bewusteloos te slaan, maar geheel ongezien lukt dat niet. Er zit niets anders op dan dekking te zoeken achter de vele kratten en terwijl een van onze vijanden zijn bewusteloze kameraad wakker maakt, breekt de hel los. Tijdens de vuurgevechten valt onmiddellijk op hoe lastig Human Revolution is om als pure shooter te spelen. Adams levenskracht herstelt weliswaar vanzelf, maar dat gaat dusdanig langzaam dat we er tijdens het gevecht nauwelijks op kunnen rekenen. Zelfs op de middelste moeilijkheidsgraad blijkt Deus Ex: Human Revolution een pittige game.

Na nog wat vuurgevechten en sluipactie komen we uiteindelijk voor een dichte deur met daarnaast een keypad waarvoor we de code niet hebben. Gelukkig kan Adam dankzij zijn augmentaties prima hacken en komen we in de hacking-minigame terecht. Hierin is het de bedoeling om in een netwerk van aan elkaar verbonden data een specifiek bestand te bereiken. Dat kan alleen door bestanden over te nemen die met lijnen verbonden zijn aan reeds overgenomen bestanden. Bij iedere overname ontstaat echter de kans dat Adam ontdekt wordt door het systeem, waardoor de hack binnen een korte tijd voltooid moet worden om het afgaan van het alarm te voorkomen.

Topje van de ijsberg

Eenmaal voorbij de deur komen we nog geregeld in vuurgevechten terecht. Met behulp van augmentaties als onzichtbaarheid kunnen we voorbij sommige vijanden komen, maar omdat de energie die deze speciale vaardigheid verbruikt slechts gedeeltelijk automatisch herstelt, zit er soms niets anders op dan het trekken van een wapen. De kogels blijven schaars en we zijn dan ook blij als we eindelijk de leider van de inval weten te traceren. Hij heeft een gijzelaar vast en dreigt deze te executeren, maar we slagen er in hem middels een dialoog te overtuigen. Missie geslaagd, zij het niet zo vredelievend als we hadden gehoopt.

De opening van Human Revolution stemt ons positief over wat komen gaat. Toch hadden we stiekem gehoopt op wat meer keuzevrijheid, aangezien je in beide missies uiteindelijk toch een redelijk vast pad bewandelt. Het lijkt er echter op dat dit voornamelijk de leercurve is die de game met zich meebrengt. De tweede missie was immers al een stuk vrijer en opener van opzet en we zijn er van overtuigd dat die groei zich in de rest van de game zal voortzetten. Uit onze eerste speelsessie blijkt immers dat de keuzevrijheid in het uitvoeren van acties zelf gigantisch is en op sommige punten, zoals de vuurgevechten, zelfs beter is uitgewerkt dan in het origineel. Na ruim tweeënhalf uur spelen lijkt de game nog amper begonnen en hebben we voor ons gevoel pas het topje van de ijsberg gezien. De eerste indruk Human Revolution heeft er alle schijn van dat het een ode wordt aan het origineel.