Deus Ex: Human Revolution | Gamer.nl

Deus Ex: Human Revolution | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De demo van Deus Ex: Human Revolution start in een wijk in de Amerikaanse stad Detroit, beroemd om haar auto-industrie. Dat Detroit de economische malaise van onze tijd nog niet helemaal te boven is, blijkt wel uit de extreem vervuilde straten en het enorme aantal zwervers dat in de prullenbakken graaien op zoek naar eten. Toch is er hoop, want in Deus Ex: Human Revolution hebben de autofabrieken plaats gemaakt voor het maken van de mechanische augmentaties, robotonderdelen die de ledenmaten van mensen vervangen en verbeteren. En dus zweeft er boven het hoofd van hoofdrolspeler Adam Jensen een futuristische monorail, terwijl deze in de richting van het politiebureau loopt om daar zijn volgende mi ie te voltooien.

Drie manieren

Op de afgelopen E3 werden reeds de vier pilaren van de gameplay van Deus Ex achtereenvolgend getoond. De gevechten zijn, anders dan in het eerste deel, aangewezen op de vaardigheden van de speler en niet op onzichtbare statistieken. Stealth bestaat uit het verbergen achter muren en het omzeilen van camera’s en door te hacken kun je sloten kraken. Door middel van het voeren van gesprekken kun je ten slotte ook nog verder komen in de game. De impact van deze verschillende elementen worden echter pas duidelijk na het zien van drie totaal verschillende manieren hoe een mi ie gespeeld kan worden.

De getoonde mi ie draait om het politiebureau waar Adam Jensen zich voor bevindt. In het mortuarium van het bureau ligt een lichaam van een terrorist met daarin een door de baas van Adam gezochte chip. Zomaar binnenlopen is echter geen optie, want de politie staat onder strikte orders om dit lichaam te bewaken. En dus zien we hoe Jensen achtereenvolgens met getrokken pistool, met zijn charmes en zonder gezien te worden zijn mi ie voltooit.

Met getrokken pistool

Bij binnenkomst zien we een deur met daarnaast een bordje dat er op wijst dat onbevoegden niet verder mogen lopen. Een niets vermoedende agent wijst erop dat doorlopen niet toegestaan is. Jammer genoeg voor de bewaker trekt Jensen zich er niets van aan en als hij tegengehouden dreigt te worden, doodt hij de agent door een me cherp zwaard uit zijn mechanische armen te laten komen. Onmiddellijk verandert het politiebureau in een bloedbad. Met zijn mechanische versterkte armen tilt Jensen een kopieerapparaat op, om deze vervolgens te gebruiken als schild. Vloeiend verschuift het perspectief van eerste naar derde persoon, zodat er voldoende overzicht is.

Tijdens het vuurgevecht dat volgt valt op hoe snel de levenskracht van Adam verdwijnt en hoe langzaam deze opnieuw herstelt. Er is veel te doen geweest om het automatische herstellen, maar met het huidige systeem lijkt de game vol in de aanval gaan eerder af te straffen dan aan te moedigen. Voor het mortuarium wi elt Jensen van wapen om de gesloten deur open te blazen. Daarmee krijgen we ook de eerste blik op de inventaris, die met een groot aantal opvulbare vakjes sterk lijkt op die uit de eerste game. Na het opblazen van de deur grijpt Jensen de chip in het lijk en vlucht door de riolen. Mi ie geslaagd.

Charmante man

In de tweede poging slaat Jensen na het binnenlopen van het politiebureau links af, in richting van de balie. De receptionist blijkt een oude collega en dus probeert Jensen hem zover te krijgen toegang te verschaffen tot het gehele bureau. Op het scherm verschijnt het gezicht van de ex-collega en direct valt op dat zijn gezicht een licht schilderachtig effect heeft. Hieruit blijken de renai ance-invloeden die Eidos Montreal gebruikt voor de visuele stijl van de game. Door te kiezen uit verschillende gespreksopties is het mogelijk om de receptionist te overtuigen en kan Jensen zonder problemen doorlopen naar het mortuarium, alwaar hij de gezocht chip direct kan meenemen.

Mocht het gesprek niet slagen dan is het door middel van een augmentatie zelfs nog mogelijk om de receptionist door middel van chantage te overtuigen. Hoewel dat hetzelfde effect zou hebben gehad als het kiezen van de juiste opties, heeft deze keuze invloed op het latere verloop van de game. De receptionist zal dan namelijk ontslagen worden en ongeveer vier uur later in de game boos op Jensen afstappen om hem hiermee te confronteren. Hieruit blijkt de impact die keuzes in Human Revolution kunnen hebben. Want hoewel de algemene verloop van het verhaal niet zal veranderen, kunnen er vele kleine variaties optreden die het gevoel moeten geven dat keuzes echt invloed hebben.

Ongezien

De laatste aanpak draait om het ongezien binnenkomen van het mortuarium. In plaats van de voordeur binnen te stappen, zoekt Adam een ingang via het steegje achter het politiebureau. Hier vinden we een deur met een codeslot. Aangezien Adam niet over de code beschikt, wordt besloten zijn hackvaardigheden uit te breiden. In het augmentatiemenu, waarin we eenentwintig augmentaties met ieder een eigen upgradeboom zien, wordt 'hacken' toegevoegd. Via een ingewikkeld ogende minigame die draait om het bereiken van een punt in een computernetwerk lukt het uiteindelijk om het slot te kraken.

Eenmaal binnen maakt Adam gebruik van dekking en zijn onzichtbaarheidsaugmentatie om zo voorbij de vele agenten en camera’s te sluipen. Meteen valt ook op hoe gigantisch het politiebureau is. Er zijn maar liefst drie verdiepingen en nog steeds is het bureau slechts een klein onderdeel van het getoonde Detroit level. Eenmaal dicht bij het mortuarium loopt Adam tegen een bewaker en een alarmsysteem aan. Het alarmsysteem, dat bestaat uit enkele rode lasers, schakelt zichzelf echter uit als de bewaker zich er dicht bij verbindt. Adam slaat de bewaker neer en sleept het bewusteloze lichaam langs de lasers. Na het doorzoeken van het bewusteloze lichaam vindt hij de code van de deur van het mortuarium. Zonder problemen en zonder gezien te worden krijgt Jensen de chip in het lichaam in handen, om wederom via het riool te verdwijnen.

De drie getoonde opties zijn slechts enkele uit de bijna oneindig aantal mogelijkheden om de chip te bemachtigen. Het is immers mogelijk om naar hartenlust van speelstijl te wi elen en het politiebureau zat vol met gangen, ventilatieschachten en alternatieve ingangen. Daarmee lijkt Deus Ex: Human Revolution de belangrijkste elementen van zijn voorgangers perfect over te nemen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou