Bungie staat niet meer voor deze keuze. Destiny is een geheel nieuwe game met een nieuwe engine, nieuw verhaal en nieuwe wereld. De afgelopen zes jaar heeft Bungie in het grootste geheim aan Destiny gewerkt. Gamejournalisten over de hele wereld werden Seattle ingevlogen om de eerste minuten van Destiny te bewonderen. Het leverde veel sceptische en zelfs lacherige reacties op, maar voor Bungie was het bloedserieus. Op de E3 wordt duidelijk waarom Bungie zo serieus is: Destiny gaat de grootste first-person shooterhit of de grootste teleurstelling van de komende jaren worden.

Traveller

Destiny speelt zich honderden jaren in de toekomst af. De mensheid heeft andere planeten gekoloniseerd en de aarde beleeft opnieuw een Gouden Eeuw. Als aan al die successen plotseling een einde komt, heeft de mensheid nog maar één stad over: de Traveller, een grote witte bol die boven de aarde zweeft en constant onder druk van buitenaardse vijanden staat.

De gameplaydemo van Destiny begint met een door de speler zelf gekozen hoofdpersonage, een Guardian van de Traveller, die de aarde en andere planeten moet verkennen en de mensheid voor alle gevaren moet behoeden. Net als in een RPG kunnen Destiny-spelers hun personage aanpassen, verbeteren en optimaliseren om zo een persoonlijke speelstijl te kunnen vervolmaken. Er zijn in totaal drie rassen en drie klassen waar spelers uit kunnen kiezen, die variëren van een stoere krijger in harnas met zware wapens tot een personage met afstandswapens dat meer op stealth is gericht.

De detaillering en grootte van de futuristische wereld springt direct in het oog. Bungie maakt gebruik van de verbeterde hardware van de nieuwe generatie consoles en dat heeft een enorm uitgestrekt en adembenemend heuvellandschap tot resultaat. Overal waar je kijkt, kan de speler naartoe lopen. Zelfs de verre gebieden tonen veel detail, van de glinstering van kolkend water en beboste gebieden tot de verschillende lagen zand.

Old Russia

In de gameplaydemo wordt ervoor gekozen om de natuur te negeren en Old Russia te betreden, een verlaten stad in voormalig Rusland. De torenhoge muren rondom Old Russia laten de speler in een omgeving komen, vol met ijzer, donkere plekken en heel veel muren. Het hoofdpersonage wordt bijgestaan door een tweede speler die online aan het spel deelneemt. Samen lopen ze door de deuren van het verlaten Old Russia, dat compleet door het vijandige ras de Fallen is overgenomen.

Omdat het binnen de muren van Old Russia enorm donker is, roept het hoofdpersonage een vliegende robot op die licht in de duisternis brengt. Het is één van de krachten waar Destiny-spelers over kunnen beschikken. Al snel ontstaat er een vuurgevecht tussen de Fallen en de twee spelers, waarbij het opvalt dat de actie veel weg heeft van Halo. Zo gaat het schieten snel, herladen trager, is er niet al te veel terugslag waar te nemen en lijkt Bungie zich voornamelijk op het plezier van schieten te willen concentreren. Een eigenschap die je vooral kunt bejubelen.

Naast het schieten kan er ook met granaten worden gegooid en van verschillende krachten gebruik worden gemaakt. Denk aan projectielen van vuur, blauwe stralen met grote ontploffingen tot gevolg of een sprong waarbij de landing een grote beving veroorzaakt.

Levensbalken

Het valt bij de gameplaydemo op dat er weinig informatie op het scherm wordt weergegeven. Alleen een radar en minimalistische indicatie van welk wapen en hoeveel ammunitie je hebt, wordt op het scherm getoond. Andere informatie, zoals de levensbalk of het level van je medespelers of vijanden, wordt boven het hoofd van het betreffende personage weergegeven. Het minimalisme voert de boventoon, een designelement dat uitstekend combineert met de indrukwekkende wereld en de met adrenaline gevulde actie.

In het gevecht met de eindbaas van Old Russia sneuvelt de medespeler. Als speler heb je de mogelijkheid om medespelers weer tot leven te wekken. Dit kan zowel tijdens een gevecht als daarna. Nadat de eindbaas is verslagen, krijgen beide spelers een nieuw wapen gebaseerd op de klasse van hun personage. Elk wapen kan geheel naar eigen wens geüpgraded worden, waarbij de speler specifiek voor enkele upgrades kan kiezen die hij of zij bij de speelstijl vindt passen.

Massaal

Eenmaal buiten Old Russia sluit een derde speler zich bij het tweetal aan, waarna plotseling een groot vijandig ruimteschip over vliegt. In het scherm staat dat er een publiek evenement bezig is waar de spelers aan mee kunnen doen. Het deelnemen aan een publiek evenement verloopt heel soepel en er zijn geen speciale handelingen nodig, zoals een knop indrukken of met alle spelers in de lobby op een laadscherm wachten. Samen met nog meer medespelers gaat het hoofdpersonage op zijn nieuwe missiedoel af, wat een massaal vuurgevecht tussen de Fallen en zijn kameraden blijkt te zijn.

Het overzicht tijdens het massale vuurgevecht wordt in stand gehouden door het uitstekende kleurgebruik in Destiny. Vrienden hebben een blauwe balk boven hun hoofd, vijanden een rode. Ook hier doet een eindbaas zijn intrede. Een groot insect-achtig monster van meters hoog wordt door een stuk of zeven spelers aangevallen, maar de schade die door allen wordt toegedaan heeft weinig zin.

Als het hoofdpersonage doelgericht op de bepantsering zijn armen en benen begint te schieten, wordt de aanvalstactiek snel duidelijk. Op het moment dat anderen dit voorbeeld volgen, legt de eindbaas snel het loodje. Het is echter aan de spelers om de zwakke punten van elke eindbaas uit te vogelen en daarop te anticiperen.

Vragen

De gameplaydemo van Destiny laat een duidelijk beeld van de actie van de aankomende game zien. Er blijven echter ook veel vragen onbeantwoord. Het verhaal, de multiplayermodus, het verloop van de actie, het verbeteren van je personage, de grootte van de wereld, de verschillende missies of het keuzeverloop en de daarop volgende consequenties. Omdat Destiny zo groots is, biedt de gameplaydemo op dit moment meer vragen dan antwoorden.

Destiny komt in 2014 uit voor de Xbox 360, Xbox One, Playstation 3 en Playstation 4. In dat jaar wordt duidelijk of Bungie het first person-shootergenre voor de gameconsole opnieuw kan vernieuwen, nadat ze dat jaren geleden met Halo al deden. De zelfverzekerde houding van Bungie en de gameplaydemo geeft vertrouwen, zowel voor de Halo-fan als gamer. Maar in al die bombarie en mysterie zit ook de grootste valkuil van de game. Want hoe hoger Bungie met Destiny inzet, hoe harder ze kunnen vallen.

Deze tekst is geschreven door Daniël Verlaan in opdracht van NUtech