In 2001 kwam de toen nog onbekende ontwikkelaar Spellbound met het spel Desperados op de proppen. Het spel vertoonde sterke overeenkomsten met het drie jaar eerder verschenen Commandos van Pyro Studios. Ondanks dat het concept een vrij nauwkeurige kopie van Commandos was, had Desperados door het sfeervolle westernthema een eigen gezicht. Later probeerde Spellbound het concept ook nog in een Robin Hood en Gangster-jasje te gieten, maar het succes van Desperados werd niet geëvenaard. Tijd om terug naar het wilde westen te keren!

Op de Games Convention kregen we een uitgebreide presentatie van Desperados 2: Coopers Revenge, dat in grote lijnen trouw blijft aan het concept van zijn voorloper. De personages uit het origineel keren terug, waaronder John Cooper, Doc McCow en Sam Williams. Naast de bekende helden treffen we echter één nieuw personage aan, de indiaan Hawkeye. Hij kan onder andere met pijl en boog schieten, andere personages helen, met zijn tomahawk gooien en met zijn stemgeluid dieren wegjagen. Op die manier kun je je tegenstander later overlopen door een kudde bizons of paarden!

Desperados 2 kan nog steeds gespeeld worden vanuit het vertrouwde bovenaanzicht. Alles ziet er enorm gedetailleerd uit en als je niet anders zou weten, zou je denken dat het weer een tweedimensionale, voorgerenderde achtergrond betrof. De schijn bedriegt, want Desperados 2 is volledig in 3D. De eerste keer dat men met de camera begon te draaien en in te zoomen, wisten we dan ook niet wat we zagen. Bij het inzoomen kwamen zelfs nog meer details aan het licht, zoals stofwolkjes die opdwarrelen bij het lopen en gras dat zachtjes heen en weer wuift in de wind. Alle schaduwen zijn in real-time en zorgen voor veel contrast in de graphics.

Naast de prachtige buitenlocaties is het in Desperados 2 ook mogelijk gebouwen te betreden. Ook binnenlocaties zitten volgepropt met details die gemakkelijk het niveau van een first-person shooter evenaren. Het oog voor detail vinden we ook terug in de personages, die dankzij motion capture technieken allemaal zeer realistisch zullen bewegen. Zelfs de gezichten van de personages, zowel vriendelijk als vijandig, zullen animeren. De lippen zullen nauwkeurig meebewegen wanneer iemand iets roept en ook emoties zijn van de gezichten af te lezen.

De actie van bovenaf en de actie van dichtbij

Dat alles dicht bij de grond zo gedetailleerd is, is niet zonder reden. Nieuw in Desperados 2 is namelijk de mogelijkheid de directe controle te nemen over je personage. De camera schakelt dan over naar een third-person view en je kunt vervolgens zelf mikken en schoten lossen. Het voordeel hiervan is dat je bijvoorbeeld headshots kunt plaatsen, iets wat vanuit het bovenaanzicht niet mogelijk is. Het tactisch aansturen van de andere personages moet je echter achterwege laten, waardoor je voor een optimaal resultaat toch nog regelmatig over moet schakelen naar het bovenaanzicht. Desondanks beweert Spellbound dat het spel ook uit te spelen is door geheel in third-person of geheel in top-down te spelen, je maakt het jezelf met die beperking alleen iets moeilijker!

Een ander verschil tussen de tactische view en de directe controle, is de manier waarop het gezichtsveld van je tegenstanders getoond wordt. Vanuit het bovenaanzicht wordt het gezichtsveld gevisualiseerd met een driehoekig gebied. De kleur van dit gebied verandert stapsgewijs van groen naar rood, afhankelijk van hoe alert je tegenstanders zijn. Voordat het landschap nu in 3D is en ook redelijk wat reliëf vertoont, is de platte driehoek wel vervangen door een kegel, zodat je ook kunt zien of je tegenstanders je bovenop een heuvel waar kunnen nemen bijvoorbeeld. Wanneer je direct een personage bestuurt, zal een icoon boven je tegenstanders aangeven of ze je al in de smiezen hebben. Verder geldt eenvoudigweg: wanneer jij ze niet in de ogen kunt kijken, kunnen ze jou ook niet zien.