Demigod (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Een potje Demigod duurt namelijk maar zo'n 20 tot 40 minuten. In die tijd krijg je echter wel gameplay van een behoorlijke kwaliteit voor je kiezen. Het concept van de game is gebaseerd op de Warcraft III-mod Defence of the Ancients. Iedere speler heeft een eigen basis, waaruit op vaste momenten nieuwe groepen handlangers gespawnd worden. Je bestuurt deze units niet zelf, maar neemt met één speciale unit deel aan de strijd: een held, of in dit geval een Demigod.

Demigod deelt de helden op in twee categoriën, de A a ins en de Generals. Van de acht helden die bij release in de game zitten (nieuwe helden staan later als download in de planning) zijn er vier A a ins en vier Generals. Het reusachtige lopende kasteel genaamd Rook behoort bijvoorbeeld tot de A a ins, de sterke variant met krachtige aanvallen en een grote levensmeter, die vooral zelf de strijd aangaan. De Generals daarentegen richten zich meer op het sterker maken van andere eenheden en hebben ook de mogelijkheid zelf bestuurbare minions tot leven te wekken. Het verschil in speelstijl tu en de twee is enorm. Spelers die voor snelle, tactische actie gaan kunnen veel beter voor de Generals kiezen, al is het alleen al maar vanwege het feit dat de A a ins een stuk trager over het speelveld lopen.

Een potje Demigod bouwt zich geleidelijk op. Je start met een nog vrij zwakke held die naarmate hij en zijn kompanen meer vijanden omleggen, ervaring vergaart. Per level dat je omhoog gaat, kun je een nieuwe vaardigheid kiezen, variërende van het sterker maken van je medestanders (in de vorm van extra levenspunten bijvoorbeeld) tot meer spectaculaire heldenaanvallen, zoals een beuk met de hamer van Rook op de grond. Ook de kla ieke elementen als middeltjes om je levensmeter en manameter weer aan te vullen zijn aanwezig en te koop in een item shop in je basis.

Veel tijd breng je echter niet door in je basis, je bent er enkel te vinden als je de basis zelf wilt versterken, je levensmeter weer aan wilt vullen of de zojuist genoemde items wilt kopen. De valuta in Demigod is goud, wat je verkrijgt door de controle te nemen over mijnen. Mijnen zijn simpelweg te veroveren door een bepaald aantal seconde bij een vlag voor de mijn te staan, waarna bij verovering het geld automatisch op je bankrekening komt. Het is, geheel in lijn met de rest van de game, een simpel mechanisme dat er met name voor zorgt dat de focus altijd op het vechten blijft liggen en niet teveel op de randzaken.

Want op het speelveld, daar gebeurt het. De stromen units van de verschillende partijen, tien maximaal, komen elkaar tegen en in een mum van tijd ontstaan er grootse hakpartijen. Je kunt je factie hierbij nog wat extra voordeel geven door de verschillende vlaggen die over het speelveld verspreid staan te veroveren, om bijvoorbeeld twintig procent meer ervaring te vergaren en zo sneller de sterkere aanvallen te kunnen kopen. Je bezigheden tijdens een potje Demigod zijn sterk afhankelijk van het type gamemodus dat je gekozen hebt. De game maakt onderscheid tu en modi gericht op gebouwen slopen, helden doodmaken en een combinatie van de twee, en iedere modus legt de nadruk op een andere speelstijl.

Opvallend en positief aan Demigod is dat ondanks de extreem simpele spelopzet, de game vanaf het eerste moment weet te boeien en je niet meer loslaat tot het potje afgelopen is. Je probeert zo snel mogelijk sterke aanvallen te kopen, bent hard bezig de vlaggen te veroveren voor handige extra's, geeft je basis een upgrade zodat er sterke units uit de portalen komen om je te ondersteunen, enzovoorts. En dan is er nog het gevoel wanneer je een vijandelijke Demigod omgelegd hebt: magistraal. Omdat de potjes relatief kort zijn, biedt de game genoeg mogelijkheid tot experimentatie. Je verprutst immers niet een uur durende strijd als je eens wilt bekijken of optie X meer resultaat behaalt dan de altijd gekozen optie Y. Daarbij is ook de balans tu en de twee heldenkla en vrij sterk en biedt de game daarmee voor strategen genoeg diepgang.

Zo grootschalig als op deze plaatjes afgebeeld, is Demigod nu ook weer niet. De overige screenshots zijn een betere indicatie voor hoe je de game speelt.

Demigod lijkt kortom gewoon een hartstikke leuk en vermakelijk spelletje te worden. Een nieuwe standaard in het genre wordt niet gezet, maar dit is ook nooit het doel geweest van Stardock en Gas Powered Games. Met games als Empire: Total War reeds op de markt kan Demigod mi chien juist wel die game zijn die je even oppakt als je niet zoveel tijd hebt, maar je er even lekker op los wil hakken in RTS-stijl. Want wat Demigod doet, doet het goed. Eind maart ligt de game in de winkel en komen we met ons eindoordeel.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou