Dead to Rights: Retribution | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Meestal gaat het bij de reïncarnatie van een serie over een oude franchise, waarover vele gamers bij het horen van de naam “Ah, weet je nog toen…” zullen mijmeren en in hun hoofd de game opnieuw uitspelen. In het geval van Dead to Rights zal er bij een kleinere groep mensen een lichtje gaan branden. Na een prima eerste deel met een teleurstellende opvolger is de serie jaren geleden ergens in een doos in de kelder van Namco Bandai gezet. Dit weerhoudt de uitgever er echter niet van om het stof van agent Jack Slate en zijn trouwe viervoeter Shadow af te blazen. Wellicht was het verstandiger geweest om de benzine en een lucifer te pakken.

Van te voren hadden we niet al te hoge verwachtingen van Dead to Rights: Retribution. Meerdere journalisten die we spraken voordat het moment van onze presentatie aanbrak, vertelden ons op een toon die overliep van sarcasme dat deze game echt geweldig gaat worden. Eenmaal binnen blijkt ontwikkelaar Volatile Games haar eigen Emile Ratelband te hebben ingezet om ons warm te laten lopen voor dit spel. Na een spraakwaterval van twintig minuten en een schamele drie minuten aan vertoonde gameplay moeten we constateren dat de sarcasme bij onze collega's niet onterecht was.

Vechten is best aardig

De game gaat er prat op dat het een perfecte combinatie is tu en een vechtspel en een schietspel. Het is geen schietspel waarin je ook kunt vechten, of een vechtspel waarin je ook kunt schieten, maar een game met een afzonderlijk vecht- en schietsysteem. Binnen no-time is er te wi elen tu en de vuisten en het geweer. Het scala aan vechtbewegingen is indrukwekkend. Je kunt onder andere een gemene linkse hoek geven, een uppercut uitdelen en tegenstanders wegslingeren. Het is mogelijk om, terwijl je stilstaat, in alle richtingen te schoppen of te slaan. Dit zou moeten voorkomen dat wanneer je omsingeld bent, je finaal in elkaar geslagen wordt.

Want volgens de makers zijn de tegenstanders niet zo dom als je in al die andere games ziet. Zien ze dat je een maat van ze in elkaar aan het slaan bent, dan wachten ze niet netjes tot het hun beurt is om een pak rammel te krijgen, maar zullen ze je aanvallen. Nog geen minuut nadat ons dit verteld wordt, komen we in zo'n zelfde situatie. Jack is een robbertje aan het vechten met iemand en één van zijn gewapende vrienden ziet het. In plaats van dat hij Jack in zijn rug schiet met zijn geweer, loopt hij braaf naar de twee vechtende mannen toe, geweer nog steeds in de aanslag, en gaat pal achter Jack staan. Inmiddels zijn we alweer een halve minuut verder en ligt zijn strijdmakker met een bebloed hoofd op de grond. De beste man holstert zijn wapen en probeert Jack op een eerlijke (maar domme) manier de baas te zijn, wat hem uiteraard een enkeltje naar het hiernamaals oplevert.

De beste vriend van de mens

Naast Jack bestuur je in het spel ook je trouwe kameraad Shadow. Je kunt de hond verschillende opdrachten geven waaronder het besluipen van een tegenstander, het apporteren van bruikbare voorwerpen en agre ief aanvallen. Deze gameplaymechaniek werkt naar behoren. Shadow ziet er goed bestuurbaar uit in onze presentatie en doet ook dingen uit zichzelf. Zo apporteert hij een wapen van een gedode tegenstander wanneer hij ziet dat Jack weinig kogels meer heeft, of dat wapen nog niet in zijn bezit heeft. Leuke anekdote was dat een ontwikkelaar tijdens een speelse ie even naar het toilet ging en Shadow bij terugkomst bovenop een flinke stapel wapens stond die hij gevonden had. Shadow is zelf ook speelbaar in een aantal levels. Over de invulling van deze levels werd geen mededeling gedaan, maar van een trailer ziet het er naar uit dat het stealthlevels zijn.

Jammer maar helaas

Op het grafische vlak is het vertoonde level een mengelmoes van verschillende tinten bruin en grijs, wat de spelomgeving nou niet bepaald sfeervol maakt. De animaties van Jack en Shadow zijn niet vloeiend en meer dan eens zagen we één van beide door het beeld zweven. Ook de overgang tu en de verschillende animaties is niet helemaal soepel. Dead to Rights: Retribution lijkt ons niet meer dan een standaard actiegame met een matige uitwerking en daarvan zijn er al veel te veel.

Het is niet zozeer dat het ontbreekt aan goede ideeën bij de ontwikkelaar, maar de uitwerking ervan is niet al te best. De releasedatum staat gepland voor 2010, dus er gloort nog wel hoop aan de horizon, maar zoals het er nu naar uitziet, is dit slechts ijdele hoop. Volgens Volatile Games moet deze nieuwe telg de Dead to Rights-serie maken of breken. Wij hebben het spuitje in ieder geval alvast maar klaargelegd om Shadow en Jack in te laten slapen. Rust zacht.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou