Dead Space (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

In Dead Space speel je met Isaac Clarke, een techneut die samen met zijn team naar een kolonisatieruimteschip wordt gestuurd waar al een tijdje niets meer van vernomen is. En zoals in alle sci-fi horror films gewoon is, wordt ook dit ruimteschip allang niet meer bewoond door iets wat voor een mens doorgaat. Wel vinden ze de Necromorphs, een zombie-achtig ras dat de slechte gewoonte heeft om mensen om te vormen tot hun eigen soort. Isaac zal dus op moeten pa en voor alles en iedereen.

Dead Space is een game die uitermate slecht geschikt is voor een beurs. Je wilt deze game rustig achterover op de bank spelen om er langzaam maar zeker je tanden in te zetten. Op een beurs zijn er talloze afleidende geluiden, andere games, schaars geklede vrouwen en zwetende gamejournalisten die allemaal bijdragen aan verslechterde concentratie.

Desalniettemin zijn er een paar dingen die bijblijven wanneer Dead Space gespeeld wordt. Zo ogen de monsters echt gruwelijk. Ze kronkelen, springen in het rond, maken gore geluiden en blijven dit doen wanneer de speler ze verwondt. Ze proberen zelfs elkaar op te eten, al blijf jij als speler altijd hun belangrijkste slachtoffer.

Het wapenarsenaal waarmee je de Necromorphs het leven zuur maakt is net zo opvallend. Het bestaat uit bij elkaar geraapte gereedschappen die Isaac Clarke als ruimtetechneut gebruikte voor zijn werkzaamheden. In plaats van dat hij nu elektriciteit door ruimtevaartuigen jaagt of beams richting asteroïden schiet, gebruikt hij ze nu om het ruimtegespuis mee te vernietigen.

De angst dat Dead Space een eentonig, donker spel gaat worden dat in de schaduw staat van games als Resident Evil 4 en Gears of War, lijkt met een korte speelse ie op de Leipzig Games Conference ver de ruimte in geschoten te zijn. Opvallende extra's, zoals een levensbalk op het pak van het hoofdpersonage om het gebrek aan een HUD goed te maken, en originele insteken zoals ruimtes waarin de zwaartekracht weg is en je dus ook op de muren en het plafond kunt lopen, dragen allemaal bij aan het goede gevoel dat Dead Space bij ons achter liet. EA zou best eens een potentiële topper in handen kunnen hebben.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou