Dead Space 2 ruilt de eenzaamheid van het verlaten ruimteschip USG Ishimura in voor een wat minder claustrofobische omgeving in de vorm van de ruimtestad Sprawl, gelegen op Titan, een maan van Saturnus. Deze stad heeft zich gevormd bovenop de welvarende mijnen van Titan. Wat er is gebeurd in Sprawl wordt, om spoilers te voorkomen, tijdens de presentatie niet uit de doeken gedaan. Gelukkig maar, want bij dit type spellen wil je graag zelf alles ontdekken en zorgt je onwetendheid voor een deel van de spanning over wat komen gaat. Het enige detail wat meegegeven wordt is dat het verhaal zich drie jaar na het origineel afspeelt.

Isaac 2.0

Een belangrijke verbetering ten opzichte van het eerste deel heeft betrekking tot het hoofdpersonage, Isaac Clarke. Als speler kun je jezelf nu veel beter inleven in de situatie van Isaac doordat hij een stem heeft gekregen. Hij praat over wat hij meemaakt en wat hij denkt dat er aan de hand is in Sprawl. Hij zal nu ook vaker zijn gezicht laten. Niet alleen de emotionele band met Isaac is verbeterd, ook zijn besturing en het gebruik van zijn krachten zijn versoepeld. Zo is kinesis meer responsief en kun je een snellere trapbeweging maken om vijanden weg te schoppen.

Met de Javelin heeft Isaac er een nieuw stuk wapentuig bij. Met dit wapen kan hij vijanden tot muurdecoratie omtoveren met de staak die eruit schiet. Via de alternatieve vuurknop wordt de tegenstander verdoofd met een elektrische lading en kan hij in de brand vliegen. Nu aan jou de keuze om de lelijkerd lekker te laten sudderen of om hem uit zijn lijden te verlossen met een welgemikte staak.

Ammunitie is net als op de Ishimura ook nu een schaars goed. De spanning die eruit voortkomt wanneer je nog maar enkele kogels in je magazijn hebt zitten, willen de ontwikkelaars behouden in dit nieuwe deel. Ze hebben wel meer alternatieve manieren bedacht om vijanden mee om te brengen. Zo is het nu mogelijk om de ledematen van een kapotgeschoten tegenstander te gebruiken om andere vijanden mee tegen muren of andere oppervlakten te spiesen.

Necromorph

De omgevingen zijn dynamischer gemaakt en kunnen in veel gevallen als wapen gebruikt worden. Schiet een glazen paneel stuk en je kunt de scherven gebruiken in combinatie met kinesis om de Necromorph mee te bestoken. Verder zijn ook de ramen aan de buitenkant van de basis te gebruiken als ‘wapen’. Dit veiligheidsglas kan namelijk kapotgeschoten worden, waarmee de barrière verdwijnt die jou en de Necromorph scheidt tussen de veilige, zuurstofrijke basis en de kille ruimte. Op deze manier kun je meerdere vijanden in één keer uitschakelen, die via het raam naar buiten worden gezogen. Er is echter wel een risico aan verbonden. Zelf sta je immers ook niet vastgespijkerd aan de vloer en zul je ervoor moeten zorgen dat je niet ook naar buiten gezogen wordt. Met een welgemikt schot op de veiligheidsknop sluit er een metalen deur over het gat. In de presentatie gaat het direct al mis; de knop wordt gemist en Isaac probeert zich krampachtig aan voorwerpen vast te klampen. Terwijl hij half buiten het raam hangt, begint de deur zich automatisch te sluiten. Het is te laat voor Isaac en we zien zijn onderkant wegzweven door de ruimte, terwijl het bovenste gedeelte nog binnen ligt.

De Necromorphs komen in Dead Space 2 uiteraard weer in verschillende soorten en maten. Onder de nieuwe vijanden die getoond worden, bevinden zich de Stalker, een soort hondachtige alien die in groepen jaagt, en de Crawler, een kleinere vijand die je tegen andere Necromorphs kunt gebruiken wanneer je zijn hoofd eraf schiet. Vooral de Stalker lijkt een verraderlijke opponent te gaan worden vanwege de groepsmentaliteit. Ze proberen je continu af te leiden, terwijl andere Stalkers je van achteren besluipen. Wees dus op je hoede.

Alleen in het donker

Grafisch gezien was de eerste Dead Space al prachtig, maar de locatie waar het zich afspeelde zorgde ervoor dat het kleurenpalet ietwat beperkt was tot verschillende metaalkleurige tinten. Met een stad als locatie komt daar bij Dead Space 2 verandering in. Verwacht meer variatie in de omgevingen en meer gebruik van kleur. De donkere sfeer blijft wel goed behouden en de invoeging van dynamische lichtbronnen maakt sommige momenten extra spannend. Het is nu namelijk mogelijk om lampen stuk te schieten om zo verlichte gedeeltes in het donker te hullen. Of dat een goed idee is voor je hart valt te betwijfelen, maar de spanning wordt er des te groter door.

Het grootste schrikmoment kregen we een tijdje geleden toen we hoorden dat Dead Space 2 een multiplayer gaat bevatten. Net als bij BioShock 2 vragen wij, net als veel fans van het origineel, ons af of dit wel nodig is. De producer die de presentatie geeft, ontwijkt elke vraag over de multiplayer vakkundig. Visceral Games wil nog niet over de multiplayer praten. Het enige dat de beste man kwijt wil, is dat we straks ook onze vrienden van hun ledematen kunnen ontdoen. Wij hopen in ieder geval van harte dat de ontwikkeling van het online component niet ten koste gaat van de aandacht aan de singleplayer. Voor zover wij gezien hebben blijft de griezelige goed sfeer intact in de nieuwe locatie. De kleine verbeteringen aan Isaac, de nieuwe vijanden en het betere gebruik van de omgevingen lijken er allemaal voor te gaan zorgen dat Dead Space 2 net zo goed, al dan niet beter, gaat worden dan zijn voorganger.