Het uitstekende Super Stardust HD zette de Finse ontwikkelaar Housemarque in 2007 helemaal op de kaart. Volgens velen is de kometenshooter nog altijd de beste game die er op PlayStation Network te verkrijgen is en ook zeker een van de mooiste. Niet onterecht zijn de verwachtingen voor Dead Nation daarom behoorlijk hoog. Gamer.nl speelde grote delen van de game in een zeer vergevorderde staat en concludeerde dat die hoge verwachtingen helemaal terecht zijn.

De zoveelste wereldwijde zombieplaag

Via een flitsend openingsfilmpje wordt het niet ter zake doende verhaal kort uit de doeken gedaan: de hele wereld is verzwolgen door een zombieplaag, maar jij bent om de een of andere reden immuun. Je moet zien te ontkomen aan de hordes zombies en tegelijkertijd enige bijdrage leveren aan het wereldwijde probleem.

photo

Dead Nation toont qua gameplay verrassend veel gelijkenissen met Super Stardust HD. Je ziet de game van schuin bovenaf en bestuurt je personage met het linkerpookje, mikt met het rechterpookje en schiet met R1. Je begint met een standaard wapen met een oneindige hoeveelheid ammunitie, maar gaandeweg krijg je de beschikking over een SMG, een shotgun, een vlammenwerper en nog enkele andere krachtige wapens. Ook granaten zijn van de partij.

Het nut van een autoalarm

De hamvraag in dezen is natuurlijk: hoe speelt het? Het antwoord: goed. De besturing voelt strak en responsief aan. Vaak worden rustige stukjes afgewisseld met stukken waarbij grote hoeveelheden zombies van alle kanten op je afkomen. Het is dan zaak om je al schietend door de zombies te manoeuvreren. De ‘boost’-knop, waarmee je in een kort sprintje door menigtes kan beuken om zombies te ontwijken, is hierbij erg nuttig. Ook de omgeving kan handig zijn. Zo hebben sommige verlaten auto’s een autoalarm en als je daarop schiet, lokt dat zombies die op het voertuig in gaan slaan, waarna het vehikel de lucht in vliegt, inclusief zombies.

photo

De game is in de latere levels behoorlijk uitdagend. Wanneer tientallen zombies je van alle kanten insluiten is het zaak om snel met de juiste wapens te reageren en ervoor te zorgen dat je een uitweg uit de massa vindt of creëert. Bovendien zullen grotere vijanden zich in de strijd mengen die flink wat schoten vergen om neer te maaien. Het is goed mogelijk dat de uitdaging velen zelfs op de normale moeilijkheidsgraad wat teveel wordt rond de helft van de game.

Totaalpakket

Gelukkig is het in Dead Nation mogelijk om de hordes zombies met zijn tweeën aan te pakken. Zowel offline als online is er een coöperatieve modus beschikbaar, wat de game tot een behoorlijk totaalpakket maakt. Dit pakket wordt alleen maar vergroot door de aanwezigheid van leaderboards, die per land te bekijken zijn op een virtuele wereldbol. Zo kun je zien hoeveel elk land bijdraagt aan het vernietigen van de zombieplaag. Nederland stond op moment van spelen keurig in de top vijf.

photo

Dead Nation lijkt al in een vergevorderde staat te zijn, zo getuigen ook de gedetailleerde graphics. Zeker het spel van licht en donker wordt imposant uitgevoerd, waarbij het soms zo is dat je in mistige omgevingen amper iets kan zien buiten de baan van je zaklamp om. Des te meer moet je hierbij uitkijken dat je niet wordt verrast. Dead Nation zelf heeft ons vooralsnog wel verrast, want het lijkt erop dat Housemarque wederom een toppertje aflevert op de PlayStation 3. Het spel zal binnenkort van PSN te plukken zijn, waarschijnlijk voor 13 euro.