In de beelden zagen we een typische Amerikaanse krachtpatser zo opgaan in zijn eigen wereldje dat hij niet doorheeft dat de wereld om hem heen stuk voor stuk en mens bij mens uit elkaar valt. Hij gaat er zo erg in op dat zelfs zijn eigen lot hem volledig ontgaat. Niet veel later is hij een van de zombies die hij eerder nog zo vakkundig wist te negeren.

Zombie Californië

Dat zombies nu ook hardlopers lastig beginnen te vallen, heeft een simpele verklaring: de uitbraak heeft zich uitgebreid van een tropisch eiland naar Californië. Het geeft de Duitse ontwikkelaar Yager (onder meer bekend van Spec-Ops: The Line) de kans om de manier van leven in deze Amerikaanse staat eens goed op de hak te nemen. Het brengt de speelbare personages naar kleurrijke en iconische locaties in ‘The Golden State’. Van de Golden Gate Bridge tot hét strand van Los Angeles: Venice Beach. Beloftes genoeg voor deze tweede Dead Island. Het blijft echter slechts een grappige CGI-trailer.

De reden daarvoor is dat het spel nog lang niet af is, en in zijn huidige staat lastig verkoopbaar aan het grote publiek. Na een afgesloten presentatie over het spel konden we het daar alleen maar mee eens zijn. Dead Island 2 was nog ronduit lelijk, simpele geluidseffecten waren afwezig en in de omgevingen ontbraken alle details die je in moderne games gewend bent te zien. Het ging hier niet eens om een demo die speciaal voor de E3 in elkaar was gezet, maar om een versie van Dead Island 2 die alweer uit 2013 stamt. Pas tijdens Gamescom worden er nieuwe beelden getoond.

Meer van hetzelfde

Zelfs met die kennis was het af en toe moeilijk om langs de ruwe randjes van de game heen te kijken. In Dead Island 2 neem je het op ongeveer dezelfde wijze als het eerste deel op tegen hordes zombies. Vuurwapens zijn wel aanwezig, maar zijn schaars en in veel gevallen ineffectief. Je zult het daarom moeten hebben andere wapens die je met enige creativiteit op ieder moment kunt aanpassen. Zo kun je een kruisboog in elkaar zetten die elektrisch geladen pijlen afschiet, of een machinegeweer met ontvlambare kogels, en zijn messen en zwaarden te bevestigen aan een grasmaaier.

Gemotoriseerde wapens zijn leuk, maar deze hebben wel een enorm nadeel: ze trekken met hun harde geluid zombies aan. Een paar van deze menselijke menseneters zijn nog wel uit te schakelen, maar wanneer de groep te massaal wordt heb je toch echt een probleem. Zelfs als iemand die immuun is voor het virus. Dead Island 2 weet aardig met dit principe te spelen. Door een autoalarm af te laten gaan kun je de ondoden afleiden en tijdens een verstoorde bruiloft moet je het opnemen tegen hordes zombies terwijl ‘Love is in the air’ door de speakers schalt.

Het doet allemaal heel erg denken aan het vorige deel, dat er ook behoorlijk rommelig uitzag maar goed wist te vermaken met een uniek gevechtsysteem en de mogelijkheid om met andere spelers samen alles af te slachten. In Dead Island 2 wordt dat idee nog verder uitgelicht en kun je met acht andere spelers tegelijkertijd in een omgeving rondlopen. Dat kan leiden tot coöperatief speelgedrag, maar iedereen mag ook zijn eigen gang gaan.

Dead Island 2 moet het momenteel vooral hebben van zulke beloftes. Meer wapens, meer co-op , meer variatie in de zombies en meer humor zijn allemaal goede elementen voor een vervolg, maar hoe ze uiteindelijk samenkomen is nog even afwachten. Anders hebben we altijd de trailer nog.