Hoewel je met The Sims vrijwel alle mogelijke avonturen kon beleven die er te bedenken waren, bleef er toch altijd een enkele restrictie: het verhaal speelde zich bijna altijd af in de moderne wereld. Je kon weliswaar besluiten om een kasteel met slotgracht te bouwen, maar als je Sims wilden koken om niet van de honger om te komen, zat er toch niets anders op dan dat ene gasfornuis neer te zetten. En omdat ook de makers van The Sims wel eens iets anders wilden, werd er besloten een spin-off te maken. En dus kun je in De Sims Middeleeuwen voor het eerst koken op een open vuur.

Queesten

Door de andere setting is ook de gameplay van De Sims Middeleeuwen anders dan we tot nu toe gewend waren. Zo stel je nu niet langer een familie samen, maar kies je een aantal speelbare Sims die allemaal een specifieke rol hebben. Je controleert in De Sims Middeleeuwen namelijk niet langer een enkel huis, maar een compleet koninkrijk en dat heeft zo zijn gevolgen. Zo heeft het koninkrijk natuurlijk een koning nodig, maar ook een ridder, een priester en een arts. Er is een bepaald aantal rollen in de game, waarvoor de speler zijn eigen Sims kan aanmaken. Daarnaast zit het koninkrijk vol met niet-speelbare Sims, die hun dagelijkse behoeften vanzelf uitvoeren.

Omdat de middeleeuwen voor veel spelers niet direct zo’n grote bron van inspiratie voor avonturen zal vormen als het moderne leven biedt De Sims Middeleeuwen een nieuwe manier om het verhaal verder te helpen. Door het geven van missies wordt namelijk een verhaal verteld. Zo zagen wij een queeste waarin de koning ziek was geworden. Er zijn twee oplossingen om het probleem op te lossen. De koning kan door de arts geholpen worden of door een spion uit zijn leiden verlost worden, zodat er een nieuwe koning aangesteld kan komen. In het ons getoonde voorbeeld werd gekozen voor de optie van de arts, die met behulp van de juiste ingrediënten een medicijn maakte.

Uitbouwen

Zoals in alle The Sims-games speelt ook het inrichten en uitbouwen van het koninkrijk een rol. Toch is dit een stuk minder uitgebreid dan in de moderne varianten. In De Sims Middeleeuwen kun je namelijk niet zelf het kasteel, de kerk en alle andere gebouwen ontwerpen. In plaats daarvan kunnen er enkel op vaste plekken bestaande gebouwen neergezet worden, die ieder plaats bieden aan een extra Sim met een specifieke rol. Zo levert het bouwen van een kerk een priester op. Inrichten is daarentegen wel helemaal vrij. Uiteraard kun je kiezen uit verschillende typisch Middeleeuwse spullen en kleuren, al konden we zelf nog niet kijken naar de unieke nieuwe voorwerpen.

Het valt nog te bezien of De Sims Middeleeuwen zich niet in de vingers gaat snijden met de nieuwe gameplaykeuzes. Hoewel het begrijpelijk is dat een Middeleeuws kasteel bouwen nooit zo vrij zou kunnen als een modern huis, ligt door deze aanpak het gevaar van herhaling op de loer. De kans bestaat dat het koninkrijk er vaak enigszins hetzelfde uitzien, op de inrichting na. Daarnaast is het nog moeilijk te zeggen of de missies interessant genoeg blijven om het middeleeuwen-gevoel vast te houden. Gelukkig is de humor die The Sims zo kenmerkt nog aanwezig. De hilarische animatie van een doktor die een patiënt behandelde door een stel dikke bloedzuigers op het gezicht te plaatsen, vergeten we in ieder geval niet snel meer.