De Sims 4 – Het leven zoals je het wilt hebben | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Gelukkig zegt een beeld meer dan duizend woorden. Direct wordt duidelijk dat De Sims 4 op een meer organische manier in elkaar is gezet. Dat begint al bij het creëren van nieuwe virtuele mensjes. In plaats van wat afstandelijke sliders, boetseer je een trek, duw en klik al snel een unieke Sim in elkaar. Van een virtuele ik tot wellicht een nagemaakte beroemdheid. In de presentatie zagen we al de sportschoolleider Chuck Norris en Kim Jung-Un als nukkige huisgenoten.

Zelfs de verschillende loopjes van de Sims dragen bij aan een meer unieke persoonlijkheid. Ditmaal bestaat die persoonlijkheid uit een aantal zaken, zoals een toekomstwens, bepaalde kennis en enkele vaardigheden. Dit zorgt al snel voor complexe persoonlijkheden die alle op een unieke manier in het leven staan.

Stel je voor dat iemand verdraaid graag chefkok wil worden, maar ook onhandig is. Dat die Swedish Chef met alle vingers over de finish komt, is onwaarschijnlijk. Een whizzkid die graag wetenschapper wil worden gaat waarschijnlijk een gelukkiger leven tegemoet. Door vervolgens de levensdoelen te halen, worden ook weer speciale unieke bonu en vrijgespeeld voor je Sims.

Complexe persoonlijkheden, echte levens

Omdat Sims rondere persoonlijkheden hebben, is het logisch dat ook de emotionele toestand van de virtuele mensjes is aangepast. Niet langer draait het alleen maar om het vullen van bepaalde statusbalkjes, maar zijn er ook specifieke gemoedstoestanden. Als een Sim buitengewoon kwaad is, dan is het niet een kwestie van even naar het toilet gaan en kort douchen om dat teniet te doen. Die ene Sim zal zijn woede kunnen botvieren op sportschoolapparaten, terwijl een andere Sim liever een robbertje wil vechten of zichzelf opsluit in de kelder om kwaadaardige muffins te maken. Bij elke gemoedstoestand horen weer specifieke interacties die ervoor zorgen dat er uniekere verhalen ontstaan.

The Sims 4

Door de nadruk op verschillende persoonlijkheden ontstaan echte karaktertrekken die bijvoorbeeld weer in te zetten zijn bij het opzetten van sociale evenementen, zoals een kek huisfeestje. De tuinierende Sim weet wellicht meer af van het mixen van drankjes dan iemand die met zijn neus alleen maar achter het beeldscherm zit. En een gangmaker op het verkeerde feest kan leiden tot een totale flater.

Maak het zelf

De Sims-spelers zijn in een aantal categorieën in te delen. Een groot part van die spelerschijf bestaat uit mensen die graag huizen bouwen en de interactie tu en Sims van ondergeschikt belang vinden. Zij worden met De Sims 4 niet vergeten. Een aantal van die verbeteringen zijn al eerder in videobeelden onder de aandacht gebracht

Het is bijvoorbeeld veel eenvoudiger om kamers aan te pa en. Met een enkele slider is het ook eindelijk mogelijk om de hoogte van de fundering aan te pa en. Maar ook de hoogte van de muren is zelf te bepalen, waardoor je voor het eerst een echt herenhuis met smalle gangen en hoge muren kunt maken. Of wellicht zie je meer heil in een koddig huisje uit de jaren zestig vol lelijke oranjebruine meubels.

The Sims 4

Community

Het mooie is dat een geniale creatie direct gedeeld kan worden met de wereld. Met De Sims 3 kwam het idee van user generated content voor Electronic Arts blijkbaar te vroeg; alleen door de game af te sluiten en in te loggen op een speciale website was het mogelijk om bijvoorbeeld nieuwe huizen te importeren in de game. Nu is de content van gebruikers een integraal onderdeel van de game; met een enkele muisklik kun je kiezen uit talloze creaties.

Die bestaan naast complete huizen ook uit individuele kamers (een fan favorite, naar verluidt) en de mogelijkheid om Sims te importeren. Uiteraard is het mogelijk om hierbij feedback achter te laten op andermans creaties en zal ook Maxis zelf bepaalde voorwerpen of personages uitlichten voor andere spelers. De online features van De Sims 4 klinken als een logische vervolgstap, maar moederbedrijf Electronic Arts heeft online de voorbije tijd ook wat flaters geslagen. Het is een reden om een slag om de arm te houden.

Typisch De Sims

Alles in De Sims 4 ademt natuurlijke evolutie, zeker gezien we ooit begonnen met een enkel huis. Toch is De Sims 4 uiteindelijk vooral een echte De Sims-game. Zo is ook het stukje koddig absurdisme meer dan ooit aanwezig. Dat een Sim de dood vindt door zelfelektrocutie wordt haast afgedaan met een 'mwapmwaaa'-geluidje, want ook that's life in De Sims 4. Niet iedere Sim kan lang en gelukkig leven.

De Sims 4 ziet er naast weloverwegen en goedverzorgd, vooral weer erg leuk uit om te spelen. In alles is dit de Sims-game die we altijd al hebben willen spelen. Toch wel.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou