In een recent interview met Gamer.nl gaf Ryan Vaughn van Electronic Arts het al aan: Sims moeten meer emotionele diepgang krijgen en zich natuurlijker gedragen. In de vorige Sims-games was het mogelijk dat jouw virtuele evenbeeld een nare opmerking plaatst, gevolgd door een welgemeend compliment. Voor dat soort rare stemmingswisselingen is in De Sims 4 veel minder plek.

In plaats daarvan bevinden Sims zich in een bepaalde emotionele toestand, met bijbehorende mogelijke acties. Voelt jouw Sim zich zelfverzekerd, dan komen hier corresponderende reacties bij kijken. Van het zichzelf op de borst kloppen tot het durven aanknopen van een gesprek met dat ene meisje dat ‘ie al langer op het oog had. Is je Sim echter treurig gestemd, dan zondert hij zich af en komen de wat meer einzelgänger-achtige opties beschikbaar: van het een ordinair potje janken tot het proberen te zoeken van troost. De emotionele achtbaan van vorige delen moet iets logischer tot stand komen en niet een serie van losstaande achter elkaar geplakte acties zijn.

De Sims 4

Wel blijft de stijl van De Sims behouden en nog steeds zijn je Sims zo extravert als de kleding van Lady Gaga. Lekker gechargeerde overdreven reacties met dito animaties vliegen vaak genoeg over het scherm. Een belediging of compliment wordt op Shakespeariaanse wijze geuit. En dat kan ditmaal ook in groepsverband. Niet langer beperken de mensjes zich tot één-op-één-gesprekken zoals voorheen, maar past het gesprek zich dynamisch aan de sociale Sims-situatie aan.

Het verdiepte karakter van de Sims, vertaalt zich ook naar een bepaald soort lichaamshouding. Een zelfverzekerd persoon loopt met de neus in de wind en borst vooruit. Iemand die wat relaxter in het leven staat, beweegt wat nonchalanter met een zwierige tred. Uiteraard zijn deze houdingen weer naar eigen inzicht aan te passen, net als elk ander lichamelijk aspect van een Sim.

Boetseren

Het maken van een eigen Sim is op de schop gegaan. Niet langer zijn er een aantal sliders die je verplaatst, maar met de muis klik je zelf op een lichaamsdeel van je Sim. Met een flinke ruk of duw, dij je jouw Sim uit of voorzie je hem/haar van juist een post-operatie Michael Jackson-neus. Het is daadwerkelijk hands-on kleien met jouw eigen creatie en een stuk intuïtiever dan werken met talloze sliders. Wil je een hoger jukbeen, dan sleep je die naar boven, zo simpel is het.

Ook is er een hot topic voor doorgewinterde Sims-spelers aangepakt: petten en mutsen passen voortaan bij elk kapsel en horen dus niet meer standaard bij elkaar. Crisis averted!

De Sims 4

Bouwen

Ook het bouwen van een eigen stulpje heeft een aantal kleine verbeteringen ondergaan die vooral de met De Sims bekende spelers zal opvallen. Zo is het eenvoudig mogelijk om een kamer te vergroten of verkleinen met een enkele muisklik en ben je niet steeds bezig met het verwijderen en opnieuw plaatsen van verschillende muren. Het toevoegen van een fundering kan nu zelfs nog gebeuren als een volledig huis al is gebouwd, waardoor je niet je hele stulpje hoeft te bulldozeren om een mooi architectonisch verantwoord verhoogd terras te kunnen plaatsen.

Een ander aspect dat nu volledig naar eigen inzicht is aan te passen: het dak. Met een simpele muisklik en wat sleepwerk zijn heel eenvoudig interessante constructies te maken. Van een dak in pagodestijl tot aan eentje die met een halve boog tot aan de grond reikt. Het is zo mogelijk om creaties te maken die veel meer persoonlijkheid bezitten. Het is typisch zo’n toevoeging die volstrekt logisch aanvoelt en waarbij je jezelf direct afvraagt waarom dit niet al drie edities mogelijk was.

De Sims 4

Nog veel vragen over De Sims 4

Er zijn nog veel vragen rondom De Sims 4. Hoe groot zijn de buurten waar je Sims ditmaal wonen bijvoorbeeld? En wordt ook dit spelelement weer voorzien van een flinke update? De Sims 4 lijkt op verschillende vlakken te willen evolueren, dus het klinkt aannemelijk. En ook niet onbelangrijk: gaat De Sims 4 cheats krijgen!?! Ja, zo is ons al toevertrouwd